Obraz wart tysiąca słów, czyli o prezentacji multimedialnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneDobry obraz wart jest tysiąca słów – to angielskie przysłowie doskonale odnosi się do sposobu, w jaki preferują dziś odbierać informacje nasze umysły. Zapamiętywanie i uczenie się staje się bardziej efektywne i trwałe, gdy zaangażujemy w ten proces obie nasze półkule – lewą odpowiedzialną za myślenie logiczne i naukowe oraz prawą – wrażliwą na obrazy, kolory, dźwięki.
 
Wizualizacja jest zjawiskiem starym jak świat (wszak obraz poprzedza literę) i okazuje się niezwykłym sprzymierzeńcem przy zdobywaniu i kreowaniu naszego zasobu wiedzy. Zwłaszcza dziś, gdy – jak wynika z wielu badań prowadzonych na świecie – zdobywamy informacje i uczymy się przede wszystkim poprzez rozumienie obrazów. Stąd – jak uważa dr Lynell Burmark z amerykańskiego stowarzyszenia Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), specjalistka od wizualizacji w edukacji, „podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.” (w: Visual Literacy: Learn to See, See to Learn - Alfabetyzm wizualny: nauczyć się widzieć - zobaczyć, aby się nauczyć).

Dobrze się prezentuje
Warto poprzeć treść, którą chcemy przekazać uczniom, obrazem. Warto także zachęcać uczniów, by wyrażali w ten sposób swoje myśli. Służą do tego narzędzia do tworzenia prezentacji multimedialnych. Jak sama nazwa wskazuje, nasze wystąpienie zawierać będzie wtedy nie tylko słowo pisane i mówione, ale także ilustracje, zdjęcia, filmy, animacje.

Narzędzi do tworzenia prezentacji mamy wiele, więc wymienimy tylko niektóre. Narzędziem przeznaczonym do tworzenia prezentacji w komputerach firmy Apple jest program Keynote, a na komputer PC Power Point w pakiecie MS Office lub bezpłatne: Impress w pakiecie Open Office oraz Google Presentations w pakiecie Google Docs, jeśli mamy połączenie z internetem. Nawet, jeśli korzystamy z nich po raz pierwszy, szybko przekonamy się, że tworzenie prezentacji jest zaskakująco łatwe. Wszystko zaczyna się od wyboru jednego z szablonów. Po wybraniu idealnej palety dla prezentacji, należy zastąpić przykładowy tekst i obiekty graficzne własnymi słowami i multimediami.

Niezwykle atrakcyjnym wizualnie programem do tworzenia prezentacji w sieci jest Prezi. Nie opiera się na typowych slajdach. Zamiast tego użytkownik zapełnia treścią rodzaj wielkiej białej planszy.  „Przepływamy” nad poszczególnymi elementami, przybliżamy i oddalamy fragmenty, aby pokazać relacje między tekstem i obrazem (możemy załadować tu filmy i zdjęcia).

Co zyskujemy?
Wyświetlając prezentację poprzez komputer i projektor, mamy pewność, że wszyscy uczniowie dobrze widzą przekazywane treści. Dodatkowo mogą oni obejrzeć je samodzielnie w domu, gdy opublikujemy prezentację w sieci. Nie trzeba dodawać, że jest o wiele bardziej przyswajalną i atrakcyjną formą komunikatu dla odbiorców doby wszechobecnych mediów.

Co warte zaznaczenia, prezentacje w obu programach mogą być edytowane i tworzone równocześnie przez wielu użytkowników. To może stanowić doskonale ćwiczenie pracy zespołowej, umiejętności technicznych, jak i komunikacyjnych. Warto zachęcać uczniów, by w ten sposób podsumowywali różnego rodzaju szkolne projekty.

Tworzenie prezentacji daje uczniom szansę na kreatywne przedstawienie poznawanych przez nich treści. Uczy selekcjonować, grupować i hierarchizować informacje, tworzyć zwięzłe notatki, komponować układy graficzno-tekstowe, dobierać ilustracje (przy okazji warto wspomnieć o respektowaniu praw autorskich i darmowych zasobach domeny publicznej, z której mogą bez ograniczeń korzystać). 

narzędzia edukacyjne
 
Dodatkowo ćwiczyć możemy od najmłodszych lat trudną sztukę przemawiania i klarownego wykładania swoich racji, pomysłów, idei. Zapewne ta umiejętność zaprocentuje w przyszłości na rynku pracy.

Z prac naszych uczniów możemy tworzyć ciekawe edukacyjne zasoby publikowane w sieci – na stronie internetowej szkoły lub na blogu nauczycielskim – tam oglądać i komentować mogą je uczniowie, rodzice, inni użytkownicy.

Pułapki prezentacji
Tworząc prezentację, należy szczegółowo ją zaplanować, aby była przejrzysta, intuicyjna w odbiorze i czytelna. Warto na początku zakomunikować temat i główne tezy, które będą w dalszej części omawiane, a zakończyć krótkim podsumowaniem całości.

Zadbajmy o wielkość czcionki dającą się odczytać nawet z ostatnich klasowych ławek oraz tak dobrane multimedia, by nie odciągały uwagi od meritum sprawy. Liczmy się z możliwościami percepcyjnymi naszych odbiorców i szanujmy czas – dobrze, by prezentacja nie miała zbyt wielu slajdów (optymalnie 20-25) i nie była przeładowana informacjami i efektami graficznymi.

Pamiętajmy, że slajd jest tylko pomocą, punktem wyjścia i inspiracją do dalszych – głównie uczniowskich – działań.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie