Stop mowie nienawiści

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

1 czerwca br. ruszył konkurs edukacyjny Pogromcy mitów, organizowany przez Fundację „Wiedza Lokalna” w ramach projektu Raport mniejszości. Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi młodzieży na problem mowy nienawiści oraz języka wrogości skierowanych wobec mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych oraz seksualnych.(C) Fundacja Wiedza Lokalna

Na początku 2011 r., Fundacja Wiedza Lokalna, we współpracy z Centrum Badań nad Nowymi Mediami Collegium Civitas, opracowała sieciowe narzędzie przeszukujące fora internetowe oraz prowadzące analizę językową publikowanych tam wypowiedzi, rozpoznając mowę nienawiści bądź język wrogości.

Już pierwszy pomiar Raportu mniejszości, przeprowadzony wiosną ubiegłego roku, ujawnił 85 tys. przejawów rasizmu, homofobii, ksenofobii. Okazało się, że spora część internetowych spontanicznych wypowiedzi Polaków na temat mniejszości to mowa nienawiści lub język wrogości. Żydzi, Rosjanie i homoseksualiści to grupy najczęściej padające ich ofiarą.

W kolejnym badaniu (2012 r.) wielostopniowa analiza postów publikowanych na forach internetowych ujawniła, że co czwarta wypowiedź na temat grup mniejszościowych zawiera element wrogości. Najwięcej nienawistnych treści skierowanych jest przeciwko mniejszościom narodowym. Najbardziej negatywne emocje (pod względem natężenia) dotykają zaś mniejszości seksualnych.

Wyniki monitoringu wskazują, że agresja w Sieci to realny problem, któremu – poprzez działania edukacyjne – musimy zapobiegać. Dlatego punktem wyjścia dla konkursu Pogromcy mitów, polegającego na demitologizowaniu przez uczniów (indywidualnie bądź w grupach) negatywnych stereotypów utrwalanych poprzez język niechęci, będą wyniki pomiarów języka wrogości na pięciu lokalnych forach internetowych.

Uczestnicy konkursu (uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z Wrocławia, Lublina, Radomia, Oświęcimia i Łomży) otrzymają zbudowaną na podstawie monitoringu forów internetowych listę problemów dotyczących mniejszości (na potrzeby projektu nazywanych „mitami”), stanowiących tematy prac konkursowych. Zadanie konkursowe polegać będzie na nakręceniu krótkiego filmu (dowolnym narzędziem – może być to telefon komórkowy, aparat cyfrowy z funkcją kamery lub kamera), prezentującego proces weryfikacji danego „mitu” (np. wizytę w Urzędzie Pracy w celu sprawdzenia informacji dotyczących wysokości zasiłków dla bezrobotnych Czeczenów mieszkających w Łomży jako weryfikację mitu: „Czeczeńcy mają wyższe zasiłki niż Polacy, żyją na koszt państwa”). Nad pracami uczniów czuwać będą koordynatorzy zaangażowani w lokalne badania Raportu mniejszości.

Celem Fundacji „Wiedza Lokalna” jest zainteresowanie młodzieży tematyką antydyskryminacyjną oraz zagadnieniami dotyczącymi wyzwań społeczeństwa wielokulturowego. Założeniem programu edukacyjnego jest ponadto uwrażliwienie na sprawy przedstawicieli mniejszości, będących członkami lokalnych społeczności, a także rozwijanie kompetencji w zakresie zdobywania i weryfikowania informacji.

Raport mniejszości jest unikatowym w skali Europy projektem badawczym poświęconym zagadnieniom równości i tolerancji. Również konkurs Pogromcy mitów jest innowacyjnym działaniem edukacyjnym, do realizacji którego zostało wybranych jedynie pięć miast w Polsce. Tym bardziej zachęcamy młodzież do podnoszenia kompetencji obywatelskich oraz zaangażowania w poznanie swoich mniejszościowych sąsiadów.

Więcej informacji na temat konkursu oraz jego regulamin wraz z załącznikami, można znaleźć na stronie: www.raportmniejszosci.pl.

Projekt „Raport mniejszości” jest finansowany z programu „Demokracja w działaniu. Tolerancja” Fundacji im. Stefana Batorego. Współpraca: Centrum Badań nad Nowymi Mediami Collegium Civitas.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie