Etnografia dla maluchów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Etnografia: teren działania” wprowadza dawne zbiory etnograficzne w horyzont współczesnej wyobraźni i uwalnia ich współczesny potencjał. Muzeum Etnograficzne w Krakowie wyruszyło poza swoją siedzibę i podjęło współpracę z najmłodszymi klasami czterech niewielkich szkół w Małopolsce.fot. Marcin Wąsik

Muzeum Etnograficzne w Krakowie realizowało w tym roku projekt „Etnografia: teren działania”. Wyruszyliśmy z czterema obiektami z kolekcji do miejsca ich pochodzenia i zaprosiliśmy do współpracy cztery niewielkie szkoły: w Jabłonce, Nowem Bystrem, Podsarniu, Zbludzy (wszystkie w województwie małopolskim). Razem z nimi przeprowadziliśmy program działań z uczniami, w którym znalazły się gry terenowe, zajęcia w Muzeum, uroczyste podsumowania połączone z warsztatami dla wszystkich uczestników. 

Jednym z efektów tych doświadczeń jest „Zeszyt – teren działania”. „Zeszyt” jest propozycją działań edukacyjnych, skierowanych do uczniów klas trzecich szkół podstawowych (dobór treści i sposobów działania został oparty na podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej). Zawiera trzydzieści propozycji ćwiczeń. Przeprowadzane zgodnie z kolejnością zaproponowaną w „Zeszycie” układają się w kalendarz roku szkolnego nałożonego na zmieniające się pory roku i kalendarz obrzędów (święta, Nowy Rok), jednak każde z nich może też być wykorzystane osobno, o ile tylko zostanie uznane przez nauczyciela za ciekawą pomoc edukacyjną.

Zależało nam na tym, by „Zeszyt” przez proste obserwacje i doświadczenia wykonywane przez uczniów samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłych, rozbudzał ciekawość i wyobraźnię, skłaniał do poznawania najbliższego, był ciekawym punktem wyjścia do rozmowy.

Cztery obiekty otworzyły cztery ścieżki tematyczne, które podjęliśmy podczas gier terenowych zorganizowanych w każdej z miejscowości, a później także podczas warsztatów w Muzeum. Dzieci miały okazję przekonać się, jaką frajdę może dawać odkrywanie różnych treści lokalnej kultury, ale też pomyśleć, jakie znaczenie mogą mieć te odkrycia dla współczesności. Projekt kończyło podsumowanie działań w każdej miejscowości partnerskich, pomyślane jako święto z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców i środowisk lokalnych.

fot. Marcin Wąsik

Wszyscy zainteresowani mogą skorzystać z "Zeszytu" pobierając go ze strony Muzeum w dwóch plikach:

1. Skrypt z informacją dotyczącą projektu i korzystania z wydawnictwa (pobierz),

2. Zestaw ćwiczeń do dowolnego wykorzystania – w całości lub pojedynczo (pobierz).

Zapraszamy do korzystania!

Źródło: Muzeum Etnograficzne w Krakowie

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie