Etnografia dla maluchów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Etnografia: teren działania” wprowadza dawne zbiory etnograficzne w horyzont współczesnej wyobraźni i uwalnia ich współczesny potencjał. Muzeum Etnograficzne w Krakowie wyruszyło poza swoją siedzibę i podjęło współpracę z najmłodszymi klasami czterech niewielkich szkół w Małopolsce.fot. Marcin Wąsik

Muzeum Etnograficzne w Krakowie realizowało w tym roku projekt „Etnografia: teren działania”. Wyruszyliśmy z czterema obiektami z kolekcji do miejsca ich pochodzenia i zaprosiliśmy do współpracy cztery niewielkie szkoły: w Jabłonce, Nowem Bystrem, Podsarniu, Zbludzy (wszystkie w województwie małopolskim). Razem z nimi przeprowadziliśmy program działań z uczniami, w którym znalazły się gry terenowe, zajęcia w Muzeum, uroczyste podsumowania połączone z warsztatami dla wszystkich uczestników. 

Jednym z efektów tych doświadczeń jest „Zeszyt – teren działania”. „Zeszyt” jest propozycją działań edukacyjnych, skierowanych do uczniów klas trzecich szkół podstawowych (dobór treści i sposobów działania został oparty na podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej). Zawiera trzydzieści propozycji ćwiczeń. Przeprowadzane zgodnie z kolejnością zaproponowaną w „Zeszycie” układają się w kalendarz roku szkolnego nałożonego na zmieniające się pory roku i kalendarz obrzędów (święta, Nowy Rok), jednak każde z nich może też być wykorzystane osobno, o ile tylko zostanie uznane przez nauczyciela za ciekawą pomoc edukacyjną.

Zależało nam na tym, by „Zeszyt” przez proste obserwacje i doświadczenia wykonywane przez uczniów samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłych, rozbudzał ciekawość i wyobraźnię, skłaniał do poznawania najbliższego, był ciekawym punktem wyjścia do rozmowy.

Cztery obiekty otworzyły cztery ścieżki tematyczne, które podjęliśmy podczas gier terenowych zorganizowanych w każdej z miejscowości, a później także podczas warsztatów w Muzeum. Dzieci miały okazję przekonać się, jaką frajdę może dawać odkrywanie różnych treści lokalnej kultury, ale też pomyśleć, jakie znaczenie mogą mieć te odkrycia dla współczesności. Projekt kończyło podsumowanie działań w każdej miejscowości partnerskich, pomyślane jako święto z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców i środowisk lokalnych.

fot. Marcin Wąsik

Wszyscy zainteresowani mogą skorzystać z "Zeszytu" pobierając go ze strony Muzeum w dwóch plikach:

1. Skrypt z informacją dotyczącą projektu i korzystania z wydawnictwa (pobierz),

2. Zestaw ćwiczeń do dowolnego wykorzystania – w całości lub pojedynczo (pobierz).

Zapraszamy do korzystania!

Źródło: Muzeum Etnograficzne w Krakowie

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie