Premiera i kropka

fot. Jolanta Okuniewska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj miała miejsce premiera niezwykłej książeczki. Czytelnicy dostali do rąk polską wersję książki Petera Reynoldsa pt. ”Kropka”. Dla mnie to dzień szczególny, ponieważ nigdy mi się nie śniło, że to się wydarzy. A marzyć lubię, a jeszcze bardziej lubię marzenia realizować. Więc być może to marzenie o polskiej wersji książki zostało kiedyś przeze mnie wypowiedziane głośno, nie pamiętam tego momentu. Zdarzyło mi się kilka razy, że spełniały się te, którymi z kimś się podzieliłam. Pozostaje mi wierzyć, że tak było i tym razem. Na szczęście. Jutro Międzynarodowy Dzień Kropki.

Kropka jest ważna

Internet jest miejscem, gdzie się uczę, inspiruję się oraz współpracuję z nauczycielami z Europy, a teraz i świata.

Kiedyś wpadł mi w oko link z ciekawym tytułem – International Dot Day. Zaintrygował mnie ten tytuł, bo obchodzę z uczniami Dzień Misia, Dzień Ziemi, czy Dzień Kota…ale kropki? Na dodatek międzynarodowy…? Kiedy otworzyłam link zostałam przekierowana na amerykańską stronę z informacjami na temat tego święta. Dotarłam do filmu zrealizowanego na podstawie książki “The Dot”, obejrzałam go na bezdechu na pewno z kilka razy. Jest krótki, oszczędny, tak jak tekst w książce. Dodatkowym atutem są piękne ilustracje autora. Długo rozmyślałam o tym, co zobaczyłam. Zastanawiałam się, czy przeżyłam kiedyś taki moment w swoim szkolnym życiu jak Vashti – bohaterka książki.

Szybko przemknęła mi przez głowę myśl, że jako nauczycielka spotykam takie dzieci, często słyszę od nich, że nie potrafią narysować ptaka, statku, czy psa…Co wtedy robię? Co im mówię? Jak je wspieram, by podjęły próbę i spróbowały narysować ptaka, statek, czy psa i jak oceniam ich wysiłek? Skąd wiedzą, że nie potrafią? Wielokrotnie zdarzało mi się cieszyć z podjętych, całkiem udanych prób moich uczniów. Widziałam błysk w oku, gdy zachwycałam się rysunkami.

Kropka w klasie

Postanowiłam świętować Dzień Kropki w swojej klasie. Był rok 2012, moi drugoklasiści poznali Vashti z filmu, tłumaczyłam im napisy zatrzymując obraz. Zaskoczyły mnie wypowiedzi dzieci, które na pytanie – Co czuła dziewczynka gdy siedziała nad pustą kartką? odpowiedziały – Była samotna, nikt jej nie pomógł. Była smutna, bo nie wierzyła w siebie. Była smutna, bo nie znała farbek. Ale też dziwiły się – Dlaczego nikt jej nie pokazał jak się korzysta z farb? Skąd pani miała ramkę? Jak to musi być fajnie mieć swoją wystawę.

Najzabawniej było, gdy dzieci oklejały mnie kolorowymi kropkami z samoprzylepnych wycinanek. To była dla nich wielka radość móc w taki sposób bawić się ze swoją panią. W kropkach narysowały swoje talenty oraz to, co jest dla nich ważne w życiu. Porozmawialiśmy o rysunkach, poszukaliśmy podobieństw. Nie była to strata czasu, bo dzięki tym zajęciom zrealizowałam wiele zapisów z podstawy programowej dla I etapu kształcenia. Najważniejszy był aspekt wychowawczy.

Dzień Kropki udał się nadzwyczajnie, postanowiłam o tym opowiedzieć innym nauczycielom dlatego w 2013 roku zachęciłam do wspólnej zabawy nauczycielki, z którymi współpracuję w zamkniętej grupie na Facebooku Superbelfrzy Mini. Stworzyłyśmy blog, zamieściłyśmy na nim wszystkie relacje, materiały, które mogą być inspiracją dla nauczycieli za rok. Napisałam artykuł, w którym opowiedziałam historię Kropki … i tak Dzień Kropki, jego idea, dotarła do wielu polskich szkół.

Kropkujemy w szkołach

Bardzo chciałam mieć oryginalną książkę "The Dot" w swoich zbiorach. Udało mi się spełnić również to marzenie, podczas wizyty w Nowym Jorku kupiłam sobie egzemplarz w języku angielskim i to jest moja najcenniejsza pamiątka z tej podróży.

W tym roku będę obchodzić Dzień Kropki po raz piąty. Razem ze mną w 168 krajach do obchodów włączy się 9 334 795 uczestników w przedszkolach, szkołach, bibliotekach, domach kultury i innych miejscach, gdzie rozwija się talenty dzieci i dba o ich wszechstronny rozwój. W Polsce trwają już przygotowania do obchodów Dnia Kropki. Nauczyciele dzielą się pomysłami w grupie Dzień Kropki, zainicjowano projekt eTwinning oraz wydarzenie na Facebooku. Dzięki współpracy i zaangażowaniu wydawnictwa Mamania oraz nauczycielek z grupy Superbelfrzy Mini powstał poradnik do pobrania pod tym linkiem.

Mamy wpływ na to, jak patrzą na siebie dzieci. To wielka odpowiedzialność, bo budujemy ich poczucie własnej wartości, albo niebacznym słowem rujnujemy tę misterną budowlę. Książeczka pt. "Kropka" powinna znaleźć się w kanonie szkolnych lektur oraz w każdym dziecięcym kąciku czytelniczym. Podczas czytania na pewno pojawi się wiele refleksji w głowach dorosłych i dzieci. Będą inne, ale pozwolą na zastanowienie się jak historia Vashti zmieni nasze życie. Czy jako osoba dorosła będę rozważniej oceniać wysiłek dziecka? Czy jako dziecko będę pamiętać, że Vashti spróbowała, przełamała się, uwierzyła w siebie to i ja tak mogę?

Dla mnie to najpiękniejsza i najważniejsza książkowa premiera roku 2017. To spełnione marzenie.

"Kropkę" po polsku możecie znaleźć tutaj: http://mamania.pl/product-pol-211-Kropka.html.

Słowo od autora do polskich nauczycieli i uczniów:

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, wieloletnia ambasadorka międzynarodowego programu eTwinning, finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016, Honorowy Profesor Oświaty. Członkini grupy SuperBelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbefrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie