Nauczyciele jako innowatorzy edukacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe rozwiązania w zakresie nauczania wspartego technologiami nie powinny przesłaniać prostej prawdy: to nie technologie są najważniejsze, ale nauczyciel. Nikt nie ma większego wpływu na osiągnięcia uczniów w nauce uczniów i ich doświadczenia edukacyjne, nikt też nie wie też lepiej niż nauczyciel, jak nauka odbywa się w praktyce. Nawet najlepsza innowacja technologiczna nie będzie w stanie go zastąpić.

Różne innowacje mogą przyczynić się nieco do poprawy jakości uczenia się, chociaż według badań Johna Hattiego (Visible Learning, Hattie, 2009), największe znaczenie mają takie, w których dokonuje się interakcja między nauczycielem a uczniem (np. informacja zwrotna) lub między samymi uczniami (współpraca w grupie). Najczęściej jednak, gdy politycy, edukatorzy i naukowcy wyobrażają sobie szkołę przyszłości, skupiają się na artefaktach: cyfrowych podręcznikach, cyfrowych środowiskach uczenia się (różne postaci e-learningu) i grach edukacyjnych. A najważniejsze elementy: nauczyciele, szkoły i współpraca z rówieśnikami, najczęściej są pomijane (jako mniej istotne). To błąd. Oczywiście walka z takim podejściem jest trudna – w tym pierwszym przypadku przecież otrzymujemy szybko efekty, którymi możemy się wykazać przed światem – oto inwestujemy w powstanie e-podręczników i powstają „fantastyczne” narzędzia edukacji. A jak sprawić, aby faktycznie poprawić uczenie się?

Wydaje się, że najlepsza dla szkoły innowacja powinna być rezultatem zaangażowania kolektywnego: współpracujących w swoim gronie nauczycieli, dyrektorów i rodziców. Wiadomo, że innowacje w edukacji rodzą się bardzo często w sytuacjach nieformalnych, w których biorą udział nauczyciele i osoby wspierające, także dyrekcja.

44.ty numer eLearning Papers zajmuje się rolą nauczyciela w tworzeniu innowacji edukacyjnych. Poprzez skupienie się na roli nauczyciela, pragniemy zastanowić się, w jaki sposób nauczyciele mogą wykorzystać swoją wiedzę: w projektowaniu nowych metod nauczania (i co to oznacza dla uczenia się uczniów); dla lepszego wykorzystania TIK (ICT), w tworzeniu materiałów edukacyjnych; wspieraniu uczenia się w sieci.

Zebrane w tym wydaniu opracowania mogą zainspirować nauczycieli do poszukiwania innowacji edukacyjnych. Prezentujemy trzy pogłębione artykuły, cztery raporty i dwie prace projektowe. Samo podejście do innowacji prezentowane jest różnie. Staramy się pokazywać technologiczne, psychologiczne i edukacyjne aspekty działań innowacyjnych nauczycieli.

W pierwszym artykule Boschman et al. przedstawia analizę wiedzy i przekonań grupy nauczycieli na temat znaczenia współpracy. Hunter et al. omawia wpływ dociekań nauczycieli na wprowadzanie innowacji w klasach. W trzecim opracowaniu Chelioti et al. zastanawia się, czy i jak odkrycia i innowacje nauczycieli mogą posłużyć jako alternatywne forum dla nauki. W pracy przedstawiono także koncepcję otwartej przestrzeni odkryć (zob. Open Discovery Space) i omówiono zarówno istniejące i potencjalne przeszkody we wprowadzaniu zmiany, jak i strategie zarządzania zmianą oraz udane przykłady zmian organizacyjnych.

W numerze tym znajdziemy także raporty z badań oraz prace projektowe. W tych ostatnich Okada i in. przedstawia pierwsze wnioski z europejskiego projektu ENGAGE. Drugi projekt dotyczy nauczania z wykorzystaniem gier i potencjału dla odnowy edukacji. Nousiainen et al. pokazuje, w jaki sposób gry edukacyjne mogą być wykorzystywane w nauczaniu i jakie wytyczne powinny zawierać, aby ułatwić nauczycielom ten proces.

Na koniec – pamiętajmy – nie ważne, jak dobra jest technologia, program nauczania lub polityka edukacyjna: kluczowym czynnikiem definiującym dobre doświadczenia edukacyjne jest odpowiednia interakcja pomiędzy nauczycielem i uczniem.

 

Numer 44 eLearning Papers (w PDF) dostępny jest wyłącznie w języku angielskim na stronie: http://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/The-Teacher's-Role%20in-Educational-Innovation_Issue_44.pdf

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie