Mistrzowie kodowania w Warszawie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj w Centrum Nauki Kopernik odbył się Festiwal Projektów Mistrzów Kodowania – zakończenie pilotażowej edycji projektu edukacyjnego, którego celem jest popularyzowanie nauki programowania w polskich szkołach. Program „Mistrzowie Kodowania” skierowany jest do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.fot. MEN

Językiem, którego dzieci uczą się w ramach programu, jest Scratch – intuicyjny język, który pozwala uczniowi w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty. Język ten, opracowany przez naukowców najlepszej uczelni technicznej świata, amerykańskiego Massachusetts Institute of Technology (MIT), pozwala uczniowi błyskawicznie zobaczyć efekty tworzenia swojego programu, podtrzymując jego motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

Wieńczący pilotażową edycję programu Festiwal Projektów Mistrzów Kodowania był okazją do przeglądu kreatywnych prac programistycznych przygotowanych przez uczniów pod okiem nauczycieli: polonistów, matematyków, biologów, lingwistów, a także pedagogów prowadzących klasy I-III, opiekunów bibliotek i świetlic. W pierwszej edycji programu brały udział 34 szkoły - ok. 1500 uczniów szkół podstawowych oraz 75 nauczycieli. 

Podczas spotkania zwracano uwagę, że dzięki programowi jego uczestnicy rozwijają umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, uczą się współpracy i kreatywności, zdobywając kompetencje potrzebne nie tylko do rozumienia otaczającego, cyfrowego świata, ale także przydatne na rynku pracy. Podkreślano również, że przygotowywany w ten sposób rozwój kompetencji cyfrowych, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji wspiera innowacje społeczne i ma istotne znaczenie dla budowania cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy i kapitale intelektualnym.

fot. MEN

Z raportu „Nauka programowania w szkołach“ (maj 2013) wynika, że aż 85% pełnoletnich Polaków uważa, że nauka programowania przyniosłaby korzyści dla uczniów. Z taką opinią nie zgadza się zaledwie 9% ankietowanych. Pozostałe 6% nie posiada na ten temat wyrobionego zdania. Zapytani o korzyści wynikające z nauki programowania w szkole, respondenci najczęściej wymienili „wzrost szans na rynku pracy” - tę opcję zaznaczyło aż 92% ankietowanych. Na korzyści związane ze sprawniejszym korzystaniem z komputera lub innych urządzeń zwróciło uwagę 90% badanej grupy, minimalnie mniej, bo 89%, wskazało na powiązanie nauki programowania z rozwojem umiejętności logicznego myślenia.

Powody, dla których warto uczyć programowania już w szkole podstawowej dobrze podsumowuje poniższa infografika (dostępna także w PDF):

Pełen raport „Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade“ dostępny jest na stronie mistrzowiekodowania.pl.

Projekt organizowany przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”.

Patronat nad programem edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania” sprawują Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

(Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej, MistrzowieKodowania.pl, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie