Wszystkie dzieci są utalentowane

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiTalent pedagogiczny to... umiejętność pomagania dziecku w odnalezieniu jego talentów i mocnych stron oraz oparcie na nich pracy dydaktycznej i wychowawczej. Rozpoznanie talentów i oparcie na nich pracy w szkole, to klucz do sukcesu i nauczyciela i samego ucznia. Można śmiało mówić, że wszystkie dzieci w szkole są utalentowane – każdy ma tylko inny talent.
 
Teoria Wielorakiej Inteligencji Howarda Gardnera – opublikowana w 1983 roku została uznana za najbardziej odkrywczą ideę w ramach nauk humanistycznych XX wieku. W latach 70. prace Howarda Gardnera, Tony Buzana i Roberta Ornsteina wywołały rewolucję w dotychczasowych poglądach na „inteligencję”. Dzięki nim zbadano i opisano wiele różnych typów inteligencji, udowodniono, że wszystkie rodzaje inteligencji mogą być kształtowane i rozwijane, co znakomicie powiększa możliwości uczenia się.
 
Współcześnie coraz więcej osób związanych z edukacją jest przekonanych, że Teoria Wielorakiej Inteligencji musi stać się podstawą dla pracy dydaktyków i pedagogów. Tradycyjna (niestety także obecna) szkoła – jej programy, profile pożądanych umiejętności, były i są jeszcze ciągle osadzane na intelektualnych dyspozycjach ucznia (m.in. pojmowaniu, wnioskowaniu, bogatym słownictwie), czyli na tym co mierzą klasyczne testy inteligencji: zdolnościach werbalnych i numeryczno-logicznych. Tymczasem Gardner wyróżnił początkowo 7 rodzajów inteligencji, ale - jak sam mówił, jest to lista otwarta na nowe odkrycia. Obecnie mówi się już o 10, a może nawet o 12 rodzajach inteligencji.
 
innowacje w edukacji 
 
Istotne jest to, że każdy z rodzajów inteligencji może cechować niezwykła innowacyjność i niepospolity poziom kreatywności – one są źródłem powstawania wynalazków, wielkich odkryć nauk teoretycznych, znakomitych dzieł artystycznych oraz nowych kierunków w psychologii, filozofii czy powstawania nowych ruchów społecznych.
 
Szkoła musi być bardziej otwarta na potencjał uczniów i ich talenty – nie możemy się zawężać w ocenach uczniów do nagradzania tylko tych, którzy dobrze mówią i liczą. Każde dziecko ma naturalne predyspozycje do określonego rodzaju inteligencji, na ogół jest to zestaw kilku inteligencji, pewien indywidualny wzór, który w całości daje obraz naszych osobistych inklinacji, zainteresowań i obieranej drogi zawodowej.
 
Nie jest też tak, że pewien rodzaj czy pewne rodzaje inteligencji są dane raz na zawsze i niezmienne. W wyniku samodoskonalenia, uwagi, ćwiczenia - można je rozwijać i powiększać swój (i innych) potencjał.
 
Co to oznacza dla szkoły i nauczycieli? Po pierwsze istnieje potrzeba zmiany modelu kształcenia nauczycieli, którzy jako eksperci od nauczania powinni świadomie podchodzić do różnic między dziećmi i młodzieżą. Aby być aktywnymi przewodnikami ucznia, doradcami edukacyjnymi w czasie uczniowskiego procesu nabierania sprawności, powinni umieć trafnie zidentyfikować potencjał ucznia i na jego bazie budować jego karierę edukacyjna, w pełni akceptując fakt, że każdy człowiek jest inny i ma prawo do wyboru własnej drogi życiowej. Dobra pomoc edukacyjna polega na wspieraniu kariery każdego ucznia, czyli kreowaniu sytuacji, w których każdy może w czymś wygrać! Szkoła powinna dążyć do sytuacji, którą w biznesie określa się „win-win”. Każdy jest wygranym. Szkoła – bo może pochwalić się zdolnymi uczniami; uczniowie, bo dzięki szkole rozwinęli swoje talenty i nabyli umiejętności, które pozwolą im swobodniej funkcjonować w dorosłym życiu.
 
Tym, którzy lubią metafory dedykuję piękną i jakże pasującą do tematu przypowieść pod tytułem „Królewski gołąb”: „Nasrudin został pierwszym ministrem króla. Pewnego razu, kiedy przechadzał się po pałacu, zobaczył po raz pierwszy w życiu królewskiego sokoła. Do tej pory Nasrudin nigdy nie widział takiego g o ł ę b i a. Wziął więc nożyce i poprzycinał pazury, skrzydła i dziób sokoła. - Teraz wyglądasz na ptaka jak należy – powiedział – Twój opiekun się wcale o ciebie nie troszczył”.
 
Jeśli mamy przekonanie, że któryś z uczniów zachowuje się zupełnie inaczej (znaczy gorzej) niż rówieśnicy – zamiast pisać mu kolejną uwagę do dzienniczka, warto mu pomóc rozpoznać jego talent.
 
Na zakończenie warto postawić sobie pytania:

jakie rozdaje inteligencji są najgorzej “traktowane” w szkole? (warto przeanalizować pod tym kątem tradycyjne metody nauczania i oczekiwania szkolne, także systemy egzaminów, w tym egzamin dojrzałości) 

jeżeli jesteś nauczycielem: jakie rodzaje inteligencji preferujesz w nauczaniu własnego przedmiotu? (warto pomyśleć o swoim najzdolniejszym uczniu i tym najtrudniejszym.) 

Jeszcze jedna historia na koniec: do pracowni Michała Anioła wszedł mały chłopiec i spytał go czemu tak uważnie odłupuje kamień. Mistrz uśmiechnął się i odpowiedział: "Ponieważ w środku jest anioł, a ja pomagam mu się wydostać."
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie