Szkoła jako przestrzeń budowania osobistej marki ucznia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, refleksji i zaproszenie do wspólnego wyobrażania sobie szkoły, która nie boi się zmian, bo rozumie, że jej prawdziwa misja zaczyna się tam, gdzie kończy się rutyna. Szkoły, która otwiera na człowieka – z jego potencjałem, historią i marzeniami. W czasie wakacji warto zatrzymać się na chwilę i zadać sobie pytanie, jakiej szkoły naprawdę chcemy? Jakiej edukacji potrzebują nasze dzieci i nasze społeczności?

Tradycyjny model edukacji sprowadza samego ucznia do statystyki, rankingów, ocen i punktów testowych. W moim zawodowym życiu przekonałem się już wielokrotnie, że prawdziwy sukces nie zależy od świadectwa z czerwonym paskiem, lecz od umiejętności kształtowania własnej reputacji, nawiązywania wartościowych relacji i tworzenia rzeczy, które mają znaczenie. Przykładów takich wyjątkowych historii moich uczniów mogę tutaj mnożyć wiele. Swoimi sukcesami udowodnili, że współczesny świat wymaga od ludzi nie tylko wiedzy, ale i świadomej obecności – umiejętności budowania autentycznego wizerunku opartego na wartościach i misji.

Nie każdy uczeń zostanie naukowcem czy programistą, ale każdy może stać się liderem własnego życia i lepiej radzić sobie w życiu, jeśli nauczy się podejmować dobre decyzje, lepiej organizować swój czas, rozwijać swoje kompetencje i zdobywać zaufanie otoczenia. Marka osobista ucznia to nie liczba lajków, lecz konsekwencja w działaniu, reputacja, umiejętność kreowania wartościowych idei i bycia godnym zaufania człowiekiem. Szkoła powinna uczyć budowania własnej narracji życiowej – czyli kształtować świadomość tego, jakie wartości reprezentuje uczeń i jakie ma aspiracje. Nawyki skutecznego działania powinny być równie ważne jak wiedza akademicka. Samodyscyplina, etyka pracy, zarządzanie czasem, odporność psychiczna – to kompetencje, które warto rozwijać od najmłodszych lat. Każda wartościowa idea przetrwa tylko wtedy, gdy jest autentyczna. Dlatego uczniowie powinni być zachęcani nie tylko do rozwijania swoich pasji, lecz także do ich testowania w rzeczywistości – poprzez realne projekty, inicjatywy społeczne i działania, które mają rzeczywisty wpływ na otoczenie.

Szkoła nie ma być tylko instytucją przekazującą wiedzę. To wiemy i to już nie wystarczy. Ma być miejscem osobistego rozwoju, przestrzenią budowania reputacji i charakteru.

Z powyższych założeń wynika potrzeba przemyślanej zmiany w praktyce edukacyjnej – takiej, która nie tylko wspiera rozwój kompetencji i tożsamości uczniów, lecz także daje im konkretne narzędzia do działania. Cały czas potrzebujemy inspiracji do wdrożenia bardziej świadomego i spersonalizowanego modelu edukacji. Szkoła nie ma być tylko instytucją przekazującą wiedzę. To wiemy i to już nie wystarczy. Ma być miejscem osobistego rozwoju, przestrzenią budowania osobistej siły i charakteru, miejscem, gdzie rodzą się idee, które przetrwają próbę czasu. Dzięki temu edukacja będzie nie tylko użyteczna, ale przede wszystkim prawdziwa – bo tylko autentyczne, wartościowe idee i postawy mają realne znaczenie. 
Zakończywszy już rok szkolny, postawmy sobie pytania, które nadają sens naszej pracy: Jak wspieram moich uczniów w budowaniu siebie? Czy zostawiam ślad? Jaką relację tworzę z każdym z nich?

 

Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest nauczycielem akademickim, twórcą innowacyjnego modelu szkoły Collegium Futurum oraz koordynatorem miejskiego projektu Edukacja Nowej Generacji w Słupsku. Przewodniczący Rady Edukacyjnej przy Prezydencie Miasta Słupsk, a także autor bloga Edukacja Przyszłości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie