Ciekawostki naukowe z pogranicza chemii i fizyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego sklonowany kot nie wygląda jak oryginał? Jak, tak naprawdę, przebiega parowanie? Czy można zobaczyć gołym okiem wirujące cząsteczki chemiczne? Jaki jest związek między mrówkami a ogniwami paliwowymi przyszłości? Czy podczas ucierania proszki tylko się mieszają, czy reagują ze sobą? Na te pytania – i wiele innych – można znaleźć odpowiedzi w elektronicznej publikacji prezentującej badania Instytutu Chemii Fizycznej PAN.photo: sxc.hu

Instytut Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie przygotował i udostępnił w wersji elektronicznej publikację opisującą osiągnięcia swoich naukowców. Jest ona zbiorem kilkudziesięciu artykułów popularnonaukowych, opracowanych na podstawie informacji prasowych Instytutu z ostatnich kilku lat i w ciekawy sposób prezentuje liczne zagadnienia ze współczesnej chemii, fizyki i pogranicza tych nauk z biologią.

„Pomyśleliśmy, że to niezła propozycja na ostatni dzień przed końcem świata. W krytycznych sytuacjach warto dysponować rzetelną wiedzą”, śmieje się prof. dr hab. Robert Hołyst, dyrektor IChF PAN.

Od połowy 2010 roku Instytut Chemii Fizycznej PAN, jako jedna z pierwszych instytucji naukowych w kraju, publikuje doniesienia prasowe o wynikach swoich badań. W krajowych mediach informacje wzbudzały spore zainteresowanie, nierzadko trafiając na łamy największych gazet i czasopism oraz portali internetowych, były także podstawą dla wielu materiałów radiowych, a nawet telewizyjnych.

Artykuły zawarte w książce, udostępnionej w postaci elektronicznej, nie są tylko informacjami o sukcesach. Głównym celem każdego tekstu jest przedstawienie pewnego problemu naukowego, jego kontekstu, a także znaczenia dla społeczeństwa – i to bez uciekania do płytkiej dydaktyki. Przygotowana przez IChF PAN publikacja powinna zatem zainteresować zwłaszcza osoby o otwartym umyśle, ciekawe i chłonne świata. Jest również cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.

Czytelnicy książki dowiedzą się, czy mikrokrople mogą zastąpić fabryki chemiczne? Czy protony w cząsteczkach tunelują? Jak wykryć pojedyncze cząsteczki chemiczne? Jaką lepkość odczuwają białka we wnętrzach komórek? Jak powstają kręgi kręgosłupa? Czy elektrody mogą pomóc w wykrywaniu choroby Parkinsona? Jak usuwać wszechobecne nanozanieczyszczenia? Czy słońce może oczyścić wodę? Jak tanio wytworzyć pokrycia grafenowe? Kiedy lampy będą emitowały białe światło przyjazne dla oczu? Czy nanorurki z węgla mogą świecić? Czy kilkanaście gramów związku chemicznego może chronić polskie lasy? Co się dzieje we wnętrzach międzygwiazdowych obłoków molekularnych?

„Chcemy pokazywać młodym ludziom, że są ciekawe obszary chemii i fizyki, obszary, które są fascynujące i które można badać tu, w Polsce – i to na najwyższym, światowym poziomie. Chcemy pokazywać politykom, że polska nauka ma swój wyraźny wkład w rozwój cywilizacyjny. Chcemy też pokazywać zwykłym ludziom, że nie marnujemy publicznych pieniędzy – że zdobywamy wiedzę nie dla siebie, a dla innych” - podkreśla prof. Hołyst.

Publikację w formacie PDF można pobrać z serwisu prasowego IChF PAN.

Link do wersji polskiej (6,86 MB)

Link do wersji angielskiej (3,98 MB)

(Źródło: IChF PAN)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie