Debaty edukacyjne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Społeczeństwo informacyjne niesie ze sobą poważne wyzwania dla każdej jednostki bez względu na wiek. Wyzwania te dotyczą przede wszystkim obszaru szeroko rozumianej edukacji, ponieważ kluczowym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki i jej sukcesu życiowego lub zawodowego staje się  wymóg ciągłego aktualizowania kompetencji. Te bowiem będą co kilka lat dezaktualizować się w wyniku rozwoju technologicznego i przemian gospodarczych oraz społecznych.


„Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo (…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)” [fragment streszczenia raportu o Rozwoju Społecznym UNDP pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego].

 

Zapraszamy do rozmów i wyrażania opinii o tym, jaka powinna być polska edukacja. Nie tylko ta w szkole, ale także to, co powinno dziać się poza szkołą. W tym miejscu będziemy prezentować najciekawsze dyskusje, wywiady oraz opinie osób zainteresowanych rozwojem polskiej edukacji.

 

Redakcja EDUNEWS.PL

 

            OPINIE O EDUKACJI           WYWIADY O EDUKACJI

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie