Debaty edukacyjne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Społeczeństwo informacyjne niesie ze sobą poważne wyzwania dla każdej jednostki bez względu na wiek. Wyzwania te dotyczą przede wszystkim obszaru szeroko rozumianej edukacji, ponieważ kluczowym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki i jej sukcesu życiowego lub zawodowego staje się  wymóg ciągłego aktualizowania kompetencji. Te bowiem będą co kilka lat dezaktualizować się w wyniku rozwoju technologicznego i przemian gospodarczych oraz społecznych.


„Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo (…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)” [fragment streszczenia raportu o Rozwoju Społecznym UNDP pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego].

 

Zapraszamy do rozmów i wyrażania opinii o tym, jaka powinna być polska edukacja. Nie tylko ta w szkole, ale także to, co powinno dziać się poza szkołą. W tym miejscu będziemy prezentować najciekawsze dyskusje, wywiady oraz opinie osób zainteresowanych rozwojem polskiej edukacji.

 

Redakcja EDUNEWS.PL

 

            OPINIE O EDUKACJI           WYWIADY O EDUKACJI

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie