O edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Świat znajduje się obecnie w takim momencie rozwoju cywilizacyjnego, w którym tradycyjne społeczeństwo i gospodarka oparta na przemyśle, pod wpływem procesów globalizacji i szybkiego rozwoju technologicznego, zmieniają się nieuchronnie w społeczeństwo informacyjne i gospodarkę opartą na wiedzy. Oznacza to także poważne przemiany w życiu społecznym i gospodarczym (choćby na rynku pracy), związane przede wszystkim z koniecznością nadążania za zmianami i dostosowywania się społeczeństw do  nowej rzeczywistości. W konsekwencji tych zmian, każda jednostka chcąca osiągnąć życiowy sukces, będzie musiała podjąć wyzwanie nieustannego uczenia się wykorzystywania nowych narzędzi i zdobywania nowych umiejętności.

W globalnym społeczeństwie informacyjnym podstawowym problemem nas wszystkich, a zwłaszcza osób uczących się, będzie radzenie sobie z nadmiarem informacji. Zdaniem amerykańskich naukowców w 2010 r. ilość nowych informacji na świecie będzie podwajać się co 11-72 godziny. Niektórzy, jak wiceprezydent IBM Steve Mills twierdzą, że nawet jeszcze szybciej – co 11-24 godziny. Tego zalewu informacji już doświadczamy i nie do końca potrafimy sobie z nim poradzić, na przykład próbując wyszukać w tym gąszczu informacje potrzebne nam do wykonywania naszej pracy. W większości krajów świata systemy edukacji nie uwzględniają w programach nauczania takiego przedmiotu jak „wyszukiwanie i zarządzanie informacją”, co oznacza, że jesteśmy zdani wyłącznie na osobiste doświadczenia, czyli głównie metodę prób i błędów.

Dlatego jedną z najważniejszych kompetencji, którą będzie musiał posiadać każdy, kto chce odnieść w życiu sukces osobisty lub zawodowy, będzie umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania na własny użytek informacji potrzebnej do realizacji celów osobistych lub zawodowych. W społeczeństwie informacyjnym będziemy zmuszeni  zdobywać co jakiś czas nowe kompetencje, które będą musiały podlegać aktualizacjom w podobny sposób, jak to się dzieje z oprogramowaniem w naszych komputerach. To, czego nauczymy się w szkole, będzie się w dużej mierze dezaktualizowało już kilka lat po jej ukończeniu. Niezbędne będzie więc podejmowanie systematycznego wysiłku edukacji przez całe życie.

Otwarty dostęp do światowych zasobów informacji może mieć pozytywne skutki dla każdego z nas, o ile cały czas będziemy osobami uczącymi się, które są w stanie odpowiednio szybko przetwarzać i selekcjonować to, co ważne. Dobrze to ujmuje raport o Rozwoju Społecznym UNDP (fragment streszczenia pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego): „Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo(…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)”.

Portal EDUNEWS.PL będzie wspierał budowę społeczeństwa informacyjnego w Polsce ułatwiając selekcję tych informacji, które mogą mieć znaczenie dla indywidualnego rozwoju osób uczących się.  Będzie również promował inicjatywy, które przyczyniają się do podnoszenia poziomu praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych do swobodnego funkcjonowania jednostek w warunkach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie