Jak budujemy społeczeństwo wiedzy? (1)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

debaty edukacyjneW tym roku będziemy obchodzić ważne rocznice. Będzie to przede wszystkim rok obchodów 20-lecia przemian ustrojowych i gospodarczych, ale także 10-lecia komputeryzacji i internetyzacji polskich szkół, które dzięki Programowi Interkl@sa koordynowanemu przez Grażynę Staniszewską, wówczas Posła na Sejm RP, zaczęły wchodzić w epokę informacji.

Społeczeństwo informacyjne stawia przed Polską nowe wyzwania. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt „Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do 2013 roku“ (link). Warto przyjrzeć się opisanym w niej celom i zastanowić się, w jaki sposób je osiągnąć. Od czego zacząć, aby nadrobić powiększającą się lukę w stosunku do innych krajów UE? (według Eurostatu Polska została zaliczona na polu innowacyjności do ostatniej grupy, krajów „tracących grunt“ (ang. Loosing ground countries).


Dobrą okazją do dyskusji na temat wyzwań dla Polski i budowania społeczeństwa wiedzy w naszym kraju była konferencja Fundacji Edukacji Ekonomicznej pt. "Społeczeństwo wiedzy - mit, czy szansa dla Polski?", zorganizowana w Sejmie RP z okazji 10-lecia Programu Interkl@sa (Warszawa, 9-10.01.2009 r.). Prezentujemy obszerne fragmenty wystąpień z konferencji, przygotowane przez redakcję portalu Edunews.pl.


Bardzo wyraźna odpowiedź na pytanie, czy społeczeństwo wiedzy to mit czy szansa dla Polski padła z ust gościa honorowego konferencji, Jana Figela, Komisarza Unii Europejskiej ds. edukacji, szkoleń, kultury i młodzieży. To wielka dziejowa szansa, którą należy koniecznie wykorzystać. Ci, którzy więcej wiedzą i potrafią, są lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym i zglobalizowanym świecie, świecie pełnym różnych kryzysów. Dlatego należy więcej inwestować w efektywną edukację, która jest najlepszym sposobem wyrównywania szans w społeczeństwie. Komisarz Figel wezwał każdego z nas - i ucznia i osobę dorosłą - do podejmowania edukacji przez całe życie, ponieważ każdy musi być świadom tego, że bez niej nie będzie możliwe zarabianie przez całe życie („Without lifelong learning, there is no lifelong earning”).


W poniższym filmie prezentujemy ważne fragmenty wypowiedzi Komisarza Figela (wyjątkowo w jęz. angielskim) dotyczące rozwoju społeczeństwa wiedzy w Polsce i w Unii Europejskiej.


(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie