Zbliżają się święta, a po nich koniec I okresu, czyli podsumowanie niemal półrocznej pracy uczniów. To dobry czas na refleksję.
Misja Nauczyciel – o potrzebie i odwadze poszukiwania własnej drogi
Rozpoczęłam swoją karierę z pasją i przekonaniem, że nauczyciel powinien mieć/znać wszystkie odpowiedzi. Z czasem poczułam, że coś w tym obrazie się nie zgadza. Coraz częściej wracałam do domu zmęczona, z poczuciem, że tracę kontakt z uczniami i że moja praca sprowadza się jedynie do wypełniania obowiązków. Myśl o odejściu ze szkoły pojawiała się coraz częściej.
Polski nauczyciel 2025 - jak jest, a jak (być może) będzie?
Nauczyciel 2025 - jak jest? jak być może będzie? Jesteśmy bardzo dużą grupą zawodową - jedno na dwadzieścia pięć stanowisk pracy w Polsce to stanowisko nauczyciela. Jak w innych zawodach, średnia wieku rośnie - wciąż pracuje wielu nauczycieli w wieku emerytalnym, ale niepokoi to, że pojawia się niewielu młodych kandydatów do pracy w szkole. Dyrektorzy nieustannie szukają nauczycieli, którzy “załatają” wakaty, nawet już po rozpoczęciu roku szkolnego. Skąd takie małe zainteresowanie tym zawodem?
Autonomia dyrektora – konieczność czy luksus?
Do napisania tego postu zainspirowała mnie wiadomość od dyrektorki szkoły, która poprosiła o rozmowę dotyczącą mojego doświadczenia związanego z budowaniem Cogito. W rozmowie bardzo mocno wybrzmiało coś, o czym w edukacji mówi się wciąż za mało: autonomia dyrektora nie jest dodatkiem, ale warunkiem, by szkoła mogła działać i się rozwijać.
Wewnętrzne doskonalenie nauczycieli – obserwacje koleżeńskie
Obserwacje koleżeńskie to jeden z najefektywniejszych sposobów doskonalenia pracy nauczyciela. Jednak na co dzień rzadko znajduje się czas na regularne obserwacje całych lekcji w nie swojej klasie. Ale jest na to sposób.
Ankieta w klasie szkolnej
Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów pozwala nauczycielowi uzyskać mnóstwo użytecznych informacji, zarówno o uczniach jak i o własnym nauczaniu. Można je wykorzystać na różnych etapach uczenia się uczniów i ich nauczania.
Trzy rady dla młodych nauczycieli
Po studiach nie zaczęłam pracy w szkole, pierwsze 12 lat pracowałam jako wykładowczyni matematyki na Politechnice Warszawskiej. Może Was to zdziwi, ale na uczelni w owych czasach nikt nie dbał o doskonalenie nauczania. Wykładowca miał być specjalistą w swojej dziedzinie, a studenci mieli z jego wiedzy korzystać. Piłeczka była po stronie studenta. Awans i kariera naukowca nie zależały od jakości prowadzonego przez niego nauczania studentów, tylko od dorobku naukowego.


