Coraz więcej szkół inwestuje w zakup tablic interaktywnych. Czas zielonej tablicy i gąbki już minął i powinniśmy jak najszybciej skorzystać z pomocy edukacyjnych, które mają szansę poprawić jakość edukacji. To może nastąpić bardzo szybko, jeśli tylko tablice interaktywne będą używane przez nauczycieli zgodnie z przeznaczeniem, nie zaś jak nowa forma starej tablicy.
Inwestycja w tablice interaktywne to poważny wydatek dla dyrektora szkoły, jeśli zmiana miałaby dotyczyć wszystkich klas. Dlatego proces przechodzenia na tego typu urządzenia jest w Polsce raczej dość powolny. Ale raczej nieuchronny, jeśli poważnie myślimy o modernizacji polskiej szkoły.
Tablice interaktywne okazują się być skutecznymi narzędziami edukacyjnymi. Niedawno zaprezentowano w Stanach Zjednoczonych wyniki niezależnych badań jakości nauczania z wykorzystaniem tablic interaktywnych (na potrzeby badań wykorzystano system Promethean ActiveClassroom). Uczestniczyło w nich 79 nauczycieli z 50 szkół, którzy we współpracy z Marzano Research Laboratory, zbierali dane podczas zajęć szkolnych.
Z opublikowanego raportu wynika, że jeśli tablice interaktywne były wykorzystywane na lekcjach, zanotowano średnio wzrost umiejętności uczniów o 17 punktów procentowych. Im dłużej i częściej wykorzystywano te narzędzia w nauczaniu, tym wyższy był przyrost wiedzy uczących się. Zaobserwowano również, co jest bardzo istotną wskazówką, że najlepsze wyniki osiągano wówczas, gdy wykorzystywano większość funkcji tablicy interaktywnej. Gdy natomiast korzystano z niej w sposób absolutnie podstawowy, podobnie jak ze „starej“ tablicy, wyniki uczniów nie poprawiały się.
Jak zauważyli autorzy badań, jeśli doświadczony nauczyciel korzystał swobodnie z tablicy interaktywnej dłużej niż dwa lata i używał jej przez około 75% czasu lekcji, rozwój uczniów był najszybszy. Aby wzrastała skuteczność edukacji z użyciem tablicy konieczne jest zatem wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności, jak z takiego urządzenia efektywnie korzystać. Muszą oni bardzo dobrze znać zasoby edukacyjne, które chcą użyć podczas zajęć (to absolutna podstawa) i swobodnie posługiwać się różnymi funkcjami tablicy, aby prowadzić zajęcia w sposób jak najbardziej interaktywny i angażujący uczniów.
Badania dostarczyły również informacji na temat sposobu dostarczania uczniom treści (kontentu) poprzez tablice interaktywne. Treści powinny być:
Tablice interaktywne okazują się być skutecznymi narzędziami edukacyjnymi. Niedawno zaprezentowano w Stanach Zjednoczonych wyniki niezależnych badań jakości nauczania z wykorzystaniem tablic interaktywnych (na potrzeby badań wykorzystano system Promethean ActiveClassroom). Uczestniczyło w nich 79 nauczycieli z 50 szkół, którzy we współpracy z Marzano Research Laboratory, zbierali dane podczas zajęć szkolnych.
Z opublikowanego raportu wynika, że jeśli tablice interaktywne były wykorzystywane na lekcjach, zanotowano średnio wzrost umiejętności uczniów o 17 punktów procentowych. Im dłużej i częściej wykorzystywano te narzędzia w nauczaniu, tym wyższy był przyrost wiedzy uczących się. Zaobserwowano również, co jest bardzo istotną wskazówką, że najlepsze wyniki osiągano wówczas, gdy wykorzystywano większość funkcji tablicy interaktywnej. Gdy natomiast korzystano z niej w sposób absolutnie podstawowy, podobnie jak ze „starej“ tablicy, wyniki uczniów nie poprawiały się.
Jak zauważyli autorzy badań, jeśli doświadczony nauczyciel korzystał swobodnie z tablicy interaktywnej dłużej niż dwa lata i używał jej przez około 75% czasu lekcji, rozwój uczniów był najszybszy. Aby wzrastała skuteczność edukacji z użyciem tablicy konieczne jest zatem wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności, jak z takiego urządzenia efektywnie korzystać. Muszą oni bardzo dobrze znać zasoby edukacyjne, które chcą użyć podczas zajęć (to absolutna podstawa) i swobodnie posługiwać się różnymi funkcjami tablicy, aby prowadzić zajęcia w sposób jak najbardziej interaktywny i angażujący uczniów.
Badania dostarczyły również informacji na temat sposobu dostarczania uczniom treści (kontentu) poprzez tablice interaktywne. Treści powinny być:
» | zapowiedziane – nauczyciel powinien wyjaśnić uczniom, co zobaczą; |
» |
"rozdrobnione" – podzielone na wiele mniejszych części materiału; |
» |
osadzone w pewnej strukturze – należy wyjaśniać, jak jedno zagadnienie
koreluje z drugim i jak wszystkie elementy budują główny przekaz lekcji; |
» |
podawane w odpowiednim tempie – trzeba zwracać uwagę, czy wszyscy
uczniowie angażują się w zajęcia i czy nikt nie pozostaje z tyłu; |
» |
muszą być interaktywne – powinny angażować uczniów i pozwalać im
pracować z tablicą. |
Naukowcy prowadzący badania ostrzegają, że używanie tablic interaktywnych przez nauczyciela nieprzygotowanego do korzystania z nich, może zaszkodzić uczniom i przynieść pogorszenie ich wyników.
Przeczytaj również:
» |
Zamiast zwykłej szkolnej tablicy |
» |
Tablice interaktywne do szkoły |
» |
Tablice interaktywne w procesie nauczania |
(Źródło: eSchoolNews.com)