Korzyści z tablicy interaktywnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiCoraz więcej szkół inwestuje w zakup tablic interaktywnych. Czas zielonej tablicy i gąbki już minął i powinniśmy jak najszybciej skorzystać z pomocy edukacyjnych, które mają szansę poprawić jakość edukacji. To może nastąpić bardzo szybko, jeśli tylko tablice interaktywne będą używane przez nauczycieli zgodnie z przeznaczeniem, nie zaś jak nowa forma starej tablicy.
 
Inwestycja w tablice interaktywne to poważny wydatek dla dyrektora szkoły, jeśli zmiana miałaby dotyczyć wszystkich klas. Dlatego proces przechodzenia na tego typu urządzenia jest w Polsce raczej dość powolny. Ale raczej nieuchronny, jeśli poważnie myślimy o modernizacji polskiej szkoły.

Tablice interaktywne okazują się być skutecznymi narzędziami edukacyjnymi. Niedawno zaprezentowano w Stanach Zjednoczonych wyniki niezależnych badań jakości nauczania z wykorzystaniem tablic interaktywnych (na potrzeby badań wykorzystano system Promethean ActiveClassroom). Uczestniczyło w nich 79 nauczycieli z 50 szkół, którzy we współpracy z Marzano Research Laboratory, zbierali dane podczas zajęć szkolnych.

Z opublikowanego raportu wynika, że jeśli tablice interaktywne były wykorzystywane na lekcjach, zanotowano średnio wzrost umiejętności uczniów o 17 punktów procentowych. Im dłużej i częściej wykorzystywano te narzędzia w nauczaniu, tym wyższy był przyrost wiedzy uczących się. Zaobserwowano również, co jest bardzo istotną wskazówką, że najlepsze wyniki osiągano wówczas, gdy wykorzystywano większość funkcji tablicy interaktywnej. Gdy natomiast korzystano z niej w sposób absolutnie podstawowy, podobnie jak ze „starej“ tablicy, wyniki uczniów nie poprawiały się.

Jak zauważyli autorzy badań, jeśli doświadczony nauczyciel korzystał swobodnie z tablicy interaktywnej dłużej niż dwa lata i używał jej przez około 75% czasu lekcji, rozwój uczniów był najszybszy. Aby wzrastała skuteczność edukacji z użyciem tablicy konieczne jest zatem wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności, jak z takiego urządzenia efektywnie korzystać. Muszą oni bardzo dobrze znać zasoby edukacyjne, które chcą użyć podczas zajęć (to absolutna podstawa) i swobodnie posługiwać się różnymi funkcjami tablicy, aby prowadzić zajęcia w sposób jak najbardziej interaktywny i angażujący uczniów.

Badania dostarczyły również informacji na temat sposobu dostarczania uczniom treści (kontentu) poprzez tablice interaktywne. Treści powinny być:
»  zapowiedziane – nauczyciel powinien wyjaśnić uczniom, co zobaczą;
»
"rozdrobnione" – podzielone na wiele mniejszych części materiału;
»
osadzone w pewnej strukturze – należy wyjaśniać, jak jedno zagadnienie koreluje z drugim i jak wszystkie elementy budują główny przekaz lekcji;
»
podawane w odpowiednim tempie – trzeba zwracać uwagę, czy wszyscy uczniowie angażują się w zajęcia i czy nikt nie pozostaje z tyłu; 
»
muszą być interaktywne – powinny angażować uczniów i pozwalać im pracować z tablicą.

Naukowcy prowadzący badania ostrzegają, że używanie tablic interaktywnych przez nauczyciela nieprzygotowanego do korzystania z nich, może zaszkodzić uczniom i przynieść pogorszenie ich wyników.

Przeczytaj również:

(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie