Czego pracodawcy oczekują od absolwentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWysokie wymagania stawiane pracownikom i duża konkurencja pomiędzy osobami poszukującymi zatrudnienia skłaniają do refleksji na temat odpowiedniego przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opublikował raport o badaniu oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych.
 
Reforma szkół zawodowych, planowana na rok szkolny 2012/2013, ma na celu zmianę ich wizerunku oraz polepszenie jakości kształcenia zawodowego. Absolwenci nowych szkół mają być przygotowani do uczenia się przez całe życie, dzięki czemu zwiększą się ich szanse na znalezienie pracy. W sytuacji nieustannych zmian na rynku pracy niezbędne stają się kompetencje, umożliwiające szybką adaptację człowieka do nowej sytuacji oraz kompetencje uniwersalne (wykorzystywane na każdym stanowisku). Należą do nich: umiejętność szybkiego uczenia się, zdolności analityczne i kreatywność. Wszystkie takie umiejętności, wraz ze specyficzną wiedzą zawodową, motywacją oraz gotowością do zmiany miejsca zamieszkania, składają się na zdolność danej osoby do znalezienia zatrudnienia.

Aby wiedzieć, jak lepiej wykwalifikować młodych ludzi, należy najpierw poznać oczekiwania pracodawców. Opublikowany raport stanowi narzędzie do badania wymagań pracodawców wobec osób wkraczających na rynek pracy. Zawiera on między innymi przykładową listę pytań do pracodawców, które mogą pomóc w formułowaniu ich oczekiwań. Ponadto, określa, w jaki sposób należy konstruować próbę badawczą oraz podaje modelowy przebieg badania.

badania i analizyRaport Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów szkół zawodowych (PDF) jest częścią większego projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”, realizowanego przez KOWEZiU w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

„Szanse na rynku pracy w znacznym stopniu zależą od efektów kształcenia, a więc również od programów opracowanych w oparciu o podstawy programowe. Doskonalenie podstaw programowych ma znaczny wpływ na zapewnienie zgodności kształcenia z wymogami gospodarki opartej na wiedzy i polepszy jakość kształcenia zawodowego.” – mówi Agnieszka Pfeiffer, menedżer projektu. „Dlatego też osią planowanych w projekcie działań są nowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie, a jednym z najważniejszych oczekiwanych rezultatów projektu – przygotowanie absolwentów szkół zawodowych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie i na rynku pracy, w tym do uczenia się przez całe życie w celu dalszego podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania dodatkowych umiejętności.

(Źródło: KOWEZiU)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie