Czego pracodawcy oczekują od absolwentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWysokie wymagania stawiane pracownikom i duża konkurencja pomiędzy osobami poszukującymi zatrudnienia skłaniają do refleksji na temat odpowiedniego przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opublikował raport o badaniu oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych.
 
Reforma szkół zawodowych, planowana na rok szkolny 2012/2013, ma na celu zmianę ich wizerunku oraz polepszenie jakości kształcenia zawodowego. Absolwenci nowych szkół mają być przygotowani do uczenia się przez całe życie, dzięki czemu zwiększą się ich szanse na znalezienie pracy. W sytuacji nieustannych zmian na rynku pracy niezbędne stają się kompetencje, umożliwiające szybką adaptację człowieka do nowej sytuacji oraz kompetencje uniwersalne (wykorzystywane na każdym stanowisku). Należą do nich: umiejętność szybkiego uczenia się, zdolności analityczne i kreatywność. Wszystkie takie umiejętności, wraz ze specyficzną wiedzą zawodową, motywacją oraz gotowością do zmiany miejsca zamieszkania, składają się na zdolność danej osoby do znalezienia zatrudnienia.

Aby wiedzieć, jak lepiej wykwalifikować młodych ludzi, należy najpierw poznać oczekiwania pracodawców. Opublikowany raport stanowi narzędzie do badania wymagań pracodawców wobec osób wkraczających na rynek pracy. Zawiera on między innymi przykładową listę pytań do pracodawców, które mogą pomóc w formułowaniu ich oczekiwań. Ponadto, określa, w jaki sposób należy konstruować próbę badawczą oraz podaje modelowy przebieg badania.

badania i analizyRaport Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów szkół zawodowych (PDF) jest częścią większego projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”, realizowanego przez KOWEZiU w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

„Szanse na rynku pracy w znacznym stopniu zależą od efektów kształcenia, a więc również od programów opracowanych w oparciu o podstawy programowe. Doskonalenie podstaw programowych ma znaczny wpływ na zapewnienie zgodności kształcenia z wymogami gospodarki opartej na wiedzy i polepszy jakość kształcenia zawodowego.” – mówi Agnieszka Pfeiffer, menedżer projektu. „Dlatego też osią planowanych w projekcie działań są nowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie, a jednym z najważniejszych oczekiwanych rezultatów projektu – przygotowanie absolwentów szkół zawodowych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie i na rynku pracy, w tym do uczenia się przez całe życie w celu dalszego podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania dodatkowych umiejętności.

(Źródło: KOWEZiU)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie