Czego pracodawcy oczekują od absolwentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWysokie wymagania stawiane pracownikom i duża konkurencja pomiędzy osobami poszukującymi zatrudnienia skłaniają do refleksji na temat odpowiedniego przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opublikował raport o badaniu oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych.
 
Reforma szkół zawodowych, planowana na rok szkolny 2012/2013, ma na celu zmianę ich wizerunku oraz polepszenie jakości kształcenia zawodowego. Absolwenci nowych szkół mają być przygotowani do uczenia się przez całe życie, dzięki czemu zwiększą się ich szanse na znalezienie pracy. W sytuacji nieustannych zmian na rynku pracy niezbędne stają się kompetencje, umożliwiające szybką adaptację człowieka do nowej sytuacji oraz kompetencje uniwersalne (wykorzystywane na każdym stanowisku). Należą do nich: umiejętność szybkiego uczenia się, zdolności analityczne i kreatywność. Wszystkie takie umiejętności, wraz ze specyficzną wiedzą zawodową, motywacją oraz gotowością do zmiany miejsca zamieszkania, składają się na zdolność danej osoby do znalezienia zatrudnienia.

Aby wiedzieć, jak lepiej wykwalifikować młodych ludzi, należy najpierw poznać oczekiwania pracodawców. Opublikowany raport stanowi narzędzie do badania wymagań pracodawców wobec osób wkraczających na rynek pracy. Zawiera on między innymi przykładową listę pytań do pracodawców, które mogą pomóc w formułowaniu ich oczekiwań. Ponadto, określa, w jaki sposób należy konstruować próbę badawczą oraz podaje modelowy przebieg badania.

badania i analizyRaport Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów szkół zawodowych (PDF) jest częścią większego projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”, realizowanego przez KOWEZiU w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

„Szanse na rynku pracy w znacznym stopniu zależą od efektów kształcenia, a więc również od programów opracowanych w oparciu o podstawy programowe. Doskonalenie podstaw programowych ma znaczny wpływ na zapewnienie zgodności kształcenia z wymogami gospodarki opartej na wiedzy i polepszy jakość kształcenia zawodowego.” – mówi Agnieszka Pfeiffer, menedżer projektu. „Dlatego też osią planowanych w projekcie działań są nowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie, a jednym z najważniejszych oczekiwanych rezultatów projektu – przygotowanie absolwentów szkół zawodowych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie i na rynku pracy, w tym do uczenia się przez całe życie w celu dalszego podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania dodatkowych umiejętności.

(Źródło: KOWEZiU)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie