Czego pracodawcy oczekują od absolwentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWysokie wymagania stawiane pracownikom i duża konkurencja pomiędzy osobami poszukującymi zatrudnienia skłaniają do refleksji na temat odpowiedniego przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opublikował raport o badaniu oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych.
 
Reforma szkół zawodowych, planowana na rok szkolny 2012/2013, ma na celu zmianę ich wizerunku oraz polepszenie jakości kształcenia zawodowego. Absolwenci nowych szkół mają być przygotowani do uczenia się przez całe życie, dzięki czemu zwiększą się ich szanse na znalezienie pracy. W sytuacji nieustannych zmian na rynku pracy niezbędne stają się kompetencje, umożliwiające szybką adaptację człowieka do nowej sytuacji oraz kompetencje uniwersalne (wykorzystywane na każdym stanowisku). Należą do nich: umiejętność szybkiego uczenia się, zdolności analityczne i kreatywność. Wszystkie takie umiejętności, wraz ze specyficzną wiedzą zawodową, motywacją oraz gotowością do zmiany miejsca zamieszkania, składają się na zdolność danej osoby do znalezienia zatrudnienia.

Aby wiedzieć, jak lepiej wykwalifikować młodych ludzi, należy najpierw poznać oczekiwania pracodawców. Opublikowany raport stanowi narzędzie do badania wymagań pracodawców wobec osób wkraczających na rynek pracy. Zawiera on między innymi przykładową listę pytań do pracodawców, które mogą pomóc w formułowaniu ich oczekiwań. Ponadto, określa, w jaki sposób należy konstruować próbę badawczą oraz podaje modelowy przebieg badania.

badania i analizyRaport Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów szkół zawodowych (PDF) jest częścią większego projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”, realizowanego przez KOWEZiU w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

„Szanse na rynku pracy w znacznym stopniu zależą od efektów kształcenia, a więc również od programów opracowanych w oparciu o podstawy programowe. Doskonalenie podstaw programowych ma znaczny wpływ na zapewnienie zgodności kształcenia z wymogami gospodarki opartej na wiedzy i polepszy jakość kształcenia zawodowego.” – mówi Agnieszka Pfeiffer, menedżer projektu. „Dlatego też osią planowanych w projekcie działań są nowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie, a jednym z najważniejszych oczekiwanych rezultatów projektu – przygotowanie absolwentów szkół zawodowych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie i na rynku pracy, w tym do uczenia się przez całe życie w celu dalszego podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania dodatkowych umiejętności.

(Źródło: KOWEZiU)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie