Bezpieczne złotówki, czyli nie daj się oszukać

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dobie cyfrowych finansów każda Twoja złotówka może stać się celem oszustów. Przestępcy działają coraz sprytniej, wykorzystując coraz bardziej wyrafinowane sposoby. Celem rozpoczętej przed wakacjami kampanii medialnej „Bezpieczne Złotówki” jest wzmocnienie społecznej świadomości i czujności w obszarze cyberbezpieczeństwa finansowego, ale też zachęcenie do poszukiwania informacji w sprawdzonych źródłach.

Kampania odpowiada m.in. na pytania, jak chronić się przed oszustami i jak działać, kiedy nasze pieniądze są zagrożone. Kampania potrwa do listopada 2025 roku i jest skierowana do różnych grup wiekowych – od nastolatków po seniorów. Jest finansowana ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki, a organizatorem jest Fundacja THINK!, mająca bogate doświadczenie w prowadzeniu projektów edukacyjnych z zakresu finansów, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Patronat nad kampanią objął NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

  • W 2024 roku wyłącznie przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych przestępcy dokonali oszustw na łączną sumę ponad 650 mln złotych[1].
  • Jak wynika z analiz OECD, problem ograniczonej liczby programów edukacji finansowej jest istotny i dotyczy zwłaszcza gospodarstw domowych o niskich dochodach[2].
  • Z kolei według Global Anti-Scam Alliance (GASA), aż 78% mieszkańców globu zetknęło się z finansowym oszustwem, a co trzeci stał się ofiarą oszustów[3].
  • Chociaż 65% dorosłych Polaków martwi się o swoje bezpieczeństwo w internecie, to niemal 25% stosuje te same hasła w różnych serwisach[4].

Wiedza pomaga w unikaniu oszustw

W ramach każdego z sześciu miesięcy kampanii „Bezpieczne Złotówki” organizatorzy poruszą jeden z kluczowych obszarów tematycznych. Odbiorcy dowiedzą się m.in., jak rozpoznawać oszustwa finansowe, unikać zagrożeń w sieci, identyfikować próby podszywania się, chronić dane osobowe, reagować na incydenty oraz gdzie szukać pomocy i sprawdzonych informacji w przypadku ryzyka oszustwa dotyczącego pieniędzy. Przekaz oparty jest na przykładach z życia i dopasowany do wieku, stylu życia oraz poziomu wiedzy każdej grupy odbiorców. 

Oszustwa finansowe to poważne zagrożenie społeczne, które może dotknąć każdą i każdego z nas. Co roku w Polsce odnotowuje się nawet kilkaset tysięcy oszukańczych transakcji finansowych. A to tylko jedno z całego wachlarza spotykanych dziś oszustw. Co roku dziesiątki tysięcy osób padają ofiarą przestępców działających w internecie, a skala strat – finansowych i emocjonalnych – jest ogromna. Dlatego jako Ministerstwo Finansów zdecydowaliśmy się zainicjować tę kampanię, realizując cele wyznaczone w Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. Wierzymy, że edukacja i świadomość to najskuteczniejsza forma profilaktyki – mówi Monika Wojciechowska, Pełnomocniczka Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej.

Nowoczesna forma, empatyczne podejście

Kampania „Bezpieczne Złotówki” wyróżnia się przystępnym językiem dostosowanym do poszczególnych grup odbiorców, konkretnym przekazem i empatycznym tonem. Pokazuje, jak skutecznie się chronić lub reagować w razie zagrożenia. Materiały będą prezentowane w atrakcyjnych formach, obejmujących na przykład podcasty, infografiki, filmy wideo, audycje radiowe, spoty w mediach tradycyjnych czy posty w mediach społecznościowych. Na stronie www.bezpiecznezlotowki.pl gromadzone będą wszystkie przygotowane w trakcie kampanii treści.

To kampania zbudowana na prawdziwych historiach, w której pokazujemy, że ochrona pieniędzy jest czymś osobistym i codziennym. Zapraszamy w niej do dialogu oraz wymiany doświadczeń. Co dla nas ważne, wzmacniamy empatyczną, partnerską komunikację. Wierzymy, że życzliwość, wyrozumiałość i troska o nasze wzajemne dobro sprzyjają otwartości i budowaniu wspólnego bezpieczeństwa. Bo właśnie dzięki tej otwartości osób, które zgłaszają swoje przypadki, możemy dziś dzielić się konkretnymi rozwiązaniami. W kampanii odwołujemy się do rzeczywistych zagrożeń, wyjaśniamy mechanizmy manipulacji i przekazujemy praktyczne wskazówki co do tego, jak zachować czujność i ochronić siebie oraz swoich bliskich przed coraz bardziej złożonymi cyberpułapkami. Liczę, że kampania „Bezpieczne Złotówki” trafi do szerokiego grona odbiorców i wzmocni świadomość zagrożeń oraz wzajemną czujność w rodzinach i wśród przyjaciół. To nasz wspólny temat i nasze wspólne wyzwania – przekonuje Anna Bichta, prezeska Fundacji Think!

Więcej informacji na stronie kampanii: www.bezpiecznezlotowki.pl – warto tam zajrzeć, aby dowiedzieć się, jak przestępcy mogą chcieć Cię oszukać.

*** 

Organizatorem kampanii jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! (www.think.org.pl) – organizacja z ponad 15-letnim doświadczeniem w realizacji projektów edukacyjnych z zakresu finansów, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki oraz wspiera realizację Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. Patronat nad kampanią objął NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

Przypisy:

[1] Narodowy Bank Polski, dane o skali wyłudzeń finansowych w Polsce (2024).
[2] OECD (2023), Krajowa Strategia Edukacji Finansowej dla Polski (2023).
[3] Global Anti-Scam Alliance, Global State of Scams Report (2024).
[4] Digital Poland, Technologia w służbie społeczeństwu (2024).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie