Jak korzystamy ze smartfonów i tabletów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji. O ile w warunkach domowych korzystamy nieco chętniej z tabletów, to w ruchu, w drodze, niekwestionowanym liderem pozostaje smartfon.(C) Edunews.pl

Prognozy międzynarodowej firmy badawczej IDC dla rynku smartfonów w Polsce są optymistyczne – w 2012 r. korzystało z nich około 6 milionów Polaków, ale na koniec 2013 r. liczba sprzedanych smartfonów może wynieść nawet 12-13,5 mln sztuk. Na rosnącą popularność tych urządzeń mają wpływ nieustannie spadające ceny, coraz nowsze modele i wysoka ich dostępność na rynku. To wszystko szybko zmienia stosunek liczby smartfonów do zwykłych, „klawiszowych“, telefonów komórkowych. Najpopularniejszą marką telefonów w Polsce jest Samsung z systemem Android.

Częstotliwość korzystania z urządzeń mobilnych

Ta zależy najczęściej od preferowanego nośnika. Jak wynika z wrześniowego badania dla Eniro Polska, na co dzień to komputer jest nadal najczęściej używany do przeglądania stron internetowych - 96,1% korzysta z niego codziennie lub prawie codziennie. Wśród osób posiadających smartfon - 72% osób używa go równie często, zaś wśród osób posiadających tablet - 53,9% osób. Wśród smartfonów najpopularniejsze są telefony z ekranem dotykowym (82,7%) i systemem operacyjnym Android (68,8% badanych).

Smartfony i tablety w pełni zaspokajają potrzeby informacyjne i rozrywkowe. Analizując częstotliwość użytkowania tych dwóch urządzeń, w warunkach domowych częściej korzystamy z tabletu niż z telefonu (92,7% vs. 87,1%). W pozostałych sytuacjach niekwestionowanym liderem jest smartfon (za: Eniro Polska)

Cel korzystania z urządzeń mobilnych

Jeśli chodzi o cele korzystania z Internetu w urządzeniach mobilnych, telefonu używamy m.in. do czytania wiadomości (81%), obsługi poczty (78%), pozyskiwania informacji i korzystania z portali społecznościowych (61%). Tablet z kolei dominuje podczas oglądania filmów i seriali (65%), grania w gry (57%), internetowych zakupów i dokonywania wszelkiego typu rezerwacji (za: Eniro Polska).

Warto przypomnieć Szerzej cel korzystania z urządzeń mobilnych omawiało inne badanie – Generation Mobile 2013 zaprezentowane w marcu br. Z nich wynika, że najczęściej w smartfonach robimy zdjęcia – to skutek wyposażenia naszych telefonów w coraz lepsze aparaty fotograficzne i aplikacje pozwalające łatwo i szybko obrabiać zdjęcia. Dopiero na drugim miejscu używamy najczęściej telefon do komunikowana się. Spójrzmy na wykres z tego badania:

Rys. 1. Sposoby używania smartfona. Źródło: GenerationMobile 2013, antyweb.pl

Co cieszy się największą popularnością wśród posiadaczy smartfonów? O ile w 2012 r. były to aplikacje informacyjne, to w 2013 są to apki muzyczne. Ale nadal chętnie korzystamy z wszystkich form komunikacji (maila, czaty, posty w aplikacjach serwisów społecznościowych). W środku popularności znalazło się granie, oglądanie wideo i czytanie książek oraz dokumentów. Stosunkowo rzadko używamy jeszcze smartfona do zakupów.

Rys. 2. Popularne aplikacje na smartfony a płeć. Źródło: GenerationMobile 2013, antyweb.pl

Oba wyniki badań pokazują rosnące znaczenie społeczne smartfonów i tabletów jako najbliższych urządzeń, towarzyszących nam na co dzień. Mobilne urządzenia stały się podstawowym elementem naszego „wyposażenia“, a prognozy sprzedaży wskazują, że te inteligentne, wielofunkcyjne i potężne urządzenia będzie z roku na rok miało coraz więcej Polaków.

Szkoła i uczelnia nie powinny pozostawać obojętne na ich obecność – powinniśmy poważnie myśleć o nadchodzącym czasie mobilnej edukacji. Właśnie dziś ma miejsce pierwsza odsłona epodręczników w rządowym programie Cyfrowa Szkoła (zob. http://www.epodreczniki.pl/front/no-filter). Oznacza to, że za chwilę nasze urządzenia będą miały dostęp do olbrzymiej ilości bezpłatnych materiałów edukacyjnych online i offline. Dostęp to jedno, a umiejętność korzystania z nich przez nauczycieli i uczniów to zupełnie inne wyzwanie. Dydaktyka sieci i dydaktyka mobilna wymagają większej uwagi ze nauczających i uczących się. Wiele ważnych informacji i podpowiedzi jak uczyć z wykorzystaniem mobilnych urządzeń, zawartych zostało w e-bookach: Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu - poradnik dla edukatorów oraz Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu (się) - poradnik dla osób uczących się. Te dwa e-poradniki mają na celu wypełniać lukę w świadomości nauczycieli oraz pokazywać, w jaki sposób, używając w nauczaniu aplikacji w telefonach i tabletach, można budować w Polsce Cyfrową Szkołę, a jednocześnie rozwijać uczniów, studentów, słuchaczy, pogłębiać ich wiedzę i umiejętności. Chociaż dotyczą tego samego zagadnienia, zostały opracowane z różnych punktów widzenia i różnią się podejściem oraz opisywanymi narzędziami. Dla dyrektorów szkół, nauczycieli akademickich i nauczycieli wszystkich przedmiotów szkolnych - to lektura obowiązkowa

Badania dla Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm, zostały zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC (wrzesień 2013). O opinię zapytano 524 osoby w wieku 18-65 lat. Badanie Generation Mobile, marzec 2013, www.generationmobile.pl.

(Źródło: Eniro Polska, interaktywnie.com, antyweb.pl, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie