Rodzice na bieżąco ze szkołą dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób jest przekonanych, że nowoczesne narzędzia komunikacji negatywnie wpływają na kontakt między rodzicem a dzieckiem i nauczycielem. Raport „Rodzic unplugged”, w którym zapytano ponad 40 tysięcy rodziców i uczniów z całej, dowodzi czegoś zupełnie innego. Takie rozwiązania technologiczne, jak e-dziennik, zwiększają zaangażowanie dorosłych w proces edukacyjny dzieci. Rodzic chce być ze szkołą „na bieżąco”, zaś szybki dostęp do informacji wykorzystuje w sposób przemyślany.fot. Fotolia.com

„Celem naszego badania było sprawdzenie czy i w jaki sposób nowe technologie wpływają na komunikację pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Wbrew obiegowym opiniom, okazuje się, że pomagają one w rozmowach w cztery oczy i wspólnym rozwiązywaniu problemów. Ponad połowa respondentów przyznała, że od kiedy korzysta z dziennika elektronicznego, ze swoim dzieckiem o jego sytuacji w szkole rozmawia częściej.” – mówi Marcin Kempka, prezes zarządu firmy Librus, na której zlecenie powstał raport.

Od czasu, kiedy korzystam z dziennika elektronicznego mam wrażenie, że z moim dzieckiem o jego ocenach i postępach w nauce rozmawiam:



Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

W przypadku ważnego tematu, jakim jest edukacja, zarówno rodzice (95%), jak i uczniowie (84%) preferują rozmowę w cztery oczy. Pomimo popularności social media czy komunikatorów wśród młodzieży i dorosłych, rodzice i uczniowie niemal w ogóle nie kontaktują się za ich pośrednictwem w sprawach dotyczących sytuacji w szkole.

Wyniki badań wskazują, że gdy chodzi o oceny, rodzice otrzymując niepomyślne informacje czekają na możliwość porozmawiania z dzieckiem osobiście (70% wskazań), a zaledwie co piąty wybiera kontakt telefoniczny.

O sytuacji w szkole rozmawiam ze swoim dzieckiem najczęściej:

 

Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

Pokolenie mobilnych rodziców

To co jeszcze do nie dawna było domeną młodych, dziś stało się powszechne również wśród rodziców. Już 45% ankietowanych korzysta na co dzień ze smartfonu lub tabletu. Wśród nich 65% często używa aplikacji mobilnych, a jedynie 10% - nie używa w ogóle.

Rodzice chcą aktywnie uczestniczyć w edukacji dzieci. Aż 77% chciałoby otrzymywać informacje o sytuacji dziecka w szkole na bieżąco. 3/4 rodziców korzystających z tabletu lub smartfonu twierdzi, że aplikacja mobilna, zapewniająca stały dostęp do informacji o sytuacji w szkole może pozytywnie wpływać na wyniki w nauce i budowanie pozytywnych relacji z dzieckiem.

„Wiedza o dokonaniach dziecka, dzięki aplikacji mobilnej to również większy komfort dla rodzica i nauczyciela” - mówi Marcin Kempka. „Mają oni pewność, że nauka idzie w kierunku wyznaczonym przez szkołę, nie zaś jak zdarzało się wcześniej – uczeń ukrywał swe szkolne grzechy, by postawić rodzica przed faktem w dniu oddania świadectw szkolnych. Dzięki temu rodzic udając się na wywiadówkę jest w pełni świadomy sytuacji, a informowany na bieżąco o postępach i obecności jest w stanie przeciwdziałać takim niepożądanym zachowaniom jak np. wagarowanie.

Chciałbym otrzymywać aktualne informacje dotyczące postępów dziecka w nauce

Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

„Jeszcze kilka lat temu pomiędzy młodzieżą, a ich rodzicami istniała przepaść, jeśli chodzi o zastosowanie nowych technologii w życiu codziennym. Groziło to utratą kontaktów w relacji: rodzic – dziecko. Z wyników przeprowadzonego badania wynika jednak, że sytuacja zmienia się na korzyść, zarówno w przypadku stosowania nowych technologii w życiu rodziców, jak i we wzajemnych relacjach.” – mówi Beata Andrzejczuk, autorka książek dla młodzieży.

Badania przeprowadzono w grupie blisko 35 tysięcy uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych lub liceów oraz 9 tysięcy rodziców. Zdecydowana większość (89%) rodziców biorących udział w badaniu mieściła się w przedziale wieku od 30 do 50 lat. 82% spośród ankietowanych legitymowało się wykształceniem wyższym lub średnim. Najmniej liczebną grupę stanowiły osoby z wykształceniem podstawowym (2%). Najwięcej rodziców biorących udział w badaniu zamieszkiwało miasto powyżej 500 tysięcy mieszkańców (41%). Niemal co trzecia osoba badana zamieszkiwała małe miasto, natomiast 26% badanej zbiorowości była mieszkańcami wsi. Badanie miało charakter anonimowy.

Więcej informacji znajduje się w załączonym raporcie Rodzic unplugged (PDF).

(Źródło: Librus)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie