Rodzice o bezpieczeństwie dzieci w internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polscy rodzice chwalą zalety internetowych narzędzi edukacyjnych i zwracają uwagę na zagrożenia związane z prywatnością uczniów. Z niedawno przeprowadzonego badania wynika, że większość rodziców w Polsce dostrzega korzyści płynące z dostępu do Internetu w szkołach, jednak obawia się, że działania dzieci mogą być śledzone i wykorzystywane do niepożądanych celów.fot. sxc.hu

Organizacja SafeGov.org we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej wśród polskich rodziców, dotyczącej poglądów na temat korzystania z narzędzi i aplikacji online w szkołach oraz związanego z tym zagrożenia dla prywatności uczniów.

Jak wskazują wyniki badania, większość polskich rodziców uważa, że dostęp do Internetu w szkołach może przynieść uczniom znaczące korzyści oraz popiera wykorzystywanie narzędzi online do celów naukowych i podnoszenia wyników w nauce, tak długo jak stosowane są odpowiednie środki ochrony prywatności.

Pomimo korzyści płynących z wykorzystywania Internetu w szkołach, prawie wszyscy pytani rodzice wyrazili obawy dotyczące możliwego śledzenia i profilowania działań dzieci w Internecie i wykorzystywania do niepożądanych celów. Poza sczytywaniem wiadomości e-mail, z dezaprobatą rodziców spotkało się monitorowanie aktywności dzieci na platformach społecznościowych i serwisach wideo przez dostawców usług internetowych oraz śledzenie laptopów czy tabletów do celów innych niż edukacyjne, np. reklamowych.

Zdaniem większości rodziców to szkoły ponoszą odpowiedzialność za zapewnienie ochrony prywatności dzieci. Wśród propozycji działań wymieniono między innymi wprowadzanie przez placówki odpowiednich regulaminów zakazujących profilowania aktywności w Internecie na cele komercyjne niezwiązane z edukacją.

Kluczowe wyniki:

  • Około 60% rodziców uważa, że korzystanie z usług internetowych w szkole pomaga dzieciom w nabyciu umiejętności koniecznych do konkurowania na rynku międzynarodowym w XXI w., zwiększa ich szanse na znalezienie pracy po ukończeniu edukacji, a także podnosi poziom znajomości języków obcych.
  • 96% rodziców obawia się, że firmy mogą śledzić aktywność dzieci do celów reklamowych, przy czym wszystkie rodzaje reklamy uważane są za potencjalnie szkodliwe.
  • Ponad 80% rodziców opowiada się za wprowadzeniem przez szkoły regulaminów zakazujących śledzenia aktywności dzieci w celu nakierowywania reklam i umożliwiających rezygnację z udziału w takich działaniach.
  • 72% rodziców uznaje, że odpowiedzialność za zapewnienie ochrony prywatności dzieci spoczywa na szkołach, przy czym 9/10 rodziców przyznaje, że w razie potrzeby podjęłoby działania osobiście.

„Cieszę się, że rodzice w Polsce dostrzegają korzyści w edukacji dzieci, które może przynieść dostęp do Internetu w szkołach, a przy tym wymagają od szkół wprowadzenia poważnych środków ochrony prywatności, aby nie dopuścić do nadmiernej komercjalizacji“ – komentuje wyniki ankiety dyrektor organizacji SafeGov, Jeff Gould. „Firmy, szkoły i organy rządowe powinny podjąć kroki mające na celu zapewnienie większej ochrony uczniów korzystających z narzędzi online, platform społecznościowych, tabletów i innych urządzeń w szkole.“

„Wraz z coraz bardziej rozpowszechnionym dostępem do Internetu w szkołach i wykorzystywaniem narzędzi online w codziennej pracy z uczniami, rodzice i dyrektorzy powinni mieć świadomość różnego rodzaju zagrożeń czyhających w sieci, z uwzględnieniem tych związanych z działalnością komercyjną firm internetowych“ – dodaje Szymon Wójcik z Fundacji Dzieci Niczyje.

W badaniu wzięło udział 400 rodziców dzieci w wieku szkolnym mieszkających w Polsce i uczęszczających do szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Respondentów poproszono o udzielenie odpowiedzi na temat świadomości zagrożeń i obaw związanych ze śledzeniem aktywności dzieci w Internecie ze wskazaniem na działania najmniej i najbardziej dopuszczalne. Ankietę przeprowadzono w ramach serii badań w czterech krajach w Europie (Polska, Francja, Włochy i Hiszpania) oraz kilku państwach na całym świecie, między innymi w Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii, Korei i Malezji.

Raport z badania można pobrać tutaj.

Infografika z badania (dostępna też jako plik PDF):

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie