Niezadowalający angielski na etapie wczesnoszkolnym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował pod koniec listopada br. wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA), które przeprowadzono w ramach Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Niestety stwierdzono, że lekcje angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej nie rozwijają dostatecznie dobrze umiejętności komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.fot. Fotolia.com

BENJA objęło dwie z czterech kluczowych umiejętności językowych – umiejętność słuchania i czytania. Badacze z Pracowni Języków Obcych IBE chcieli opisać czynniki, które odpowiadają za zróżnicowanie umiejętności uczniów na koniec III klasy szkoły podstawowej. Ich analizy wskazują, że wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane między szkołami w porównaniu z mierzonymi w badaniu SUEK osiągnięciami z języka polskiego i matematyki. "To ważna informacja wskazująca, że szanse na efektywne uczenie się języka angielskiego są silniej, niż w wypadku języka polskiego i matematyki, uzależnione od szkoły" – tłumaczą badacze.

Badanie wykazało, że angliści są formalnie dobrze wykwalifikowani, szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie, a uczniowie pozytywnie nastawieni do nauki języka. Ich umiejętności jednak w obszarze komunikacji w mowie i piśmie są niezadowalające.

Obserwacje lekcji języka angielskiego wskazują na niewielkie zróżnicowanie form pracy, typów zadań oraz rzadkie wykorzystanie autentycznych materiałów językowych, które umożliwiłyby rozwój kompetencji kulturowych. Powodem niskich umiejętności komunikacyjnych uczniów może być dominacja metod podających na lekcjach języka angielskiego. Jednocześnie większość komunikatów wypowiadanych przez nauczyciela jest bardzo krótka, co powoduje niedostateczne zaznajomienie uczniów z dłuższymi wypowiedziami w języku angielskim.

Przeprowadzone badanie BENJA to zdaniem ekspertów IBE pierwsza w Europie próba opisu umiejętności uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zakresie języka angielskiego w kontekście szkolnym na podstawie pomiaru przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów”.

W badaniu umiejętności uczniów wykorzystano zeszyty testowe, które zawierały zadania na rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Oprócz testów zostały użyte ankiety i kwestionariusze, które pozwoliły umieścić osiągnięcia testowe uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów względem nauki języka angielskiego. Zbadany został wpływ tych zmiennych na rzeczywiste wyniki uczniów w testach. Ponadto, deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy zostały porównane z danymi obserwacyjnymi.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie