Aktywność fizyczna uczniów przed i po lekcjach a ich wyniki szkolne

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wysiłek fizyczny i aktywność fizyczna w czasie wolnym mogą mieć wpływ na wyniki szkolne uczniów. Ważna jest tutaj każda aktywność, w tym także ta związana z docieraniem do szkoły np. pieszo, na rowerze czy hulajnodze. Nie jest jednak jasne, czy chodzenie pieszo lub jazda rowerem do szkoły przynosi podobne korzyści edukacyjne, jak aktywność fizyczna w czasie wolnym po lekcjach. Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii w Kuopio badali powiązania między aktywnym transportem szkolnym i umiarkowaną do intensywnej aktywnością fizyczną w czasie wolnym a postrzeganymi wynikami w nauce, kompetencjami w zakresie umiejętności akademickich, wypaleniem szkolnym i radością z uczęszczania do szkoły.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii sugeruje, że nastolatki, które samodzielnie organizują sobie transport do i ze szkoły oraz są aktywne fizyczne także w czasie wolnym, osiągają lepsze wyniki w szkole średniej niż ich mniej aktywni rówieśnicy. Regularna aktywność fizyczna w czasie wolnym, nawet w umiarkowanych dawkach, zmniejsza również prawdopodobieństwo tzw. wypalenia szkolnego uczniów.

Związek aktywności fizycznej z uczeniem się i osiągnięciami w nauce jest złożony i był tematem wielu badań. Z nich wiemy już, że aktywność fizyczna w szkole podstawowej i średniej (np. w ramach Wychowania Fizycznego), może poprawić wyniki uczniów w klasie – szczególnie w matematyce. Stosunkowo mało było badań dotyczących aktywności fizycznej w czasie pozalekcyjnym - zarówno przed, jak i po szkole - i jej wpływu na uczenie się i wyniki edukacyjne.

W niedawno opublikowanym badaniu, w którym wzięło udział ponad 34 000 nastolatków, fińscy naukowcy zaobserwowali, że aktywny transport do szkoły miał wpływ na lepsze wyniki w nauce i rozwój umiejętności akademickich. Związek był jeszcze silniejszy w przypadku umiarkowanej do intensywnej aktywności fizycznej w czasie wolnym uczniów. Podobnie jak we wcześniejszych badaniach, wyróżniał się związek między aktywnością fizyczną w czasie wolnym a rozwojem umiejętności matematycznych.

„Wyniki dotyczące aktywnych form transportu szkolnego były szczególnie intrygujące, ponieważ naukowcy są zainteresowani m.in. korzyściami zdrowotnymi płynącymi z chodzenia i jazdy na rowerze. Bycie aktywnym fizycznie jeszcze przed pierwszą lekcją w szkole może na przykład poprawić koncentrację w klasie, co udało nam się zaobserwować.” – mówi Juuso Jussila z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

„Nie było niespodzianek, jeśli chodzi o silny związek między aktywnością fizyczną w czasie wolnym a postrzeganymi osiągnięciami w nauce dzięki wsparciu badań prospektywnych i interwencyjnych. Chociaż nie znamy wszystkich mechanizmów wyjaśniających, poprawa koordynacji i umiejętności percepcyjno-motorycznych, wymagane na przykład w różnych sportach zespołowych, może przynajmniej częściowo wyjaśnić te obserwacje. Aktywność fizyczna w czasie wolnym jest zwykle bardziej intensywna niż zwykły, aktywny transport do/ze szkoły, co prowadzi do (...) poprawy wydajności poznawczej”.

Aktywność fizyczna w czasie wolnym była również odwrotnie proporcjonalna do wypalenia szkolnego. Zaledwie 30 minut cotygodniowej, umiarkowanej do dużej aktywności obniżało prawdopodobieństwo wypalenia szkolnego o 24%. Nastolatki, które w czasie wolnym poświęcały na aktywność fizyczną od 4 do 6 godzin tygodniowo, miały o 46% mniejsze szanse na wypalenie szkolne w porównaniu z ich nieaktywnymi fizycznie rówieśnikami. Zarówno aktywność fizyczna w czasie wolnym, jak i aktywny transport szkolny były również pozytywnie związane ze wzrostem odczuwania przyjemności z pobytu w szkole.

„O ile mi wiadomo, było to pierwsze badanie na dużą skalę, w którym zbadano związek między aktywnością fizyczną a wypaleniem szkolnym wśród nastolatków. Aktywność fizyczna w czasie wolnym może być skutecznym sposobem na oderwanie się od pracy szkolnej i potencjalnego stresu z nią związanego. Jeśli uda nam się zwiększyć ilość aktywności fizycznej w czasie wolnym wśród młodzieży, korzyści zarówno dla nauki, jak i dobrego samopoczucia mogą być znaczące.” – podsumowuje Jussila.

Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Fińskim Instytutem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz ogólnokrajowym badaniem Promocji Zdrowia w Szkole. Publikacja wyników nastąpiła w European Journal of Public Health. DOI: 10.1093/eurpub/ckad128.

(Źródło: EurekAlert!)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie