Wysiłek fizyczny i aktywność fizyczna w czasie wolnym mogą mieć wpływ na wyniki szkolne uczniów. Ważna jest tutaj każda aktywność, w tym także ta związana z docieraniem do szkoły np. pieszo, na rowerze czy hulajnodze. Nie jest jednak jasne, czy chodzenie pieszo lub jazda rowerem do szkoły przynosi podobne korzyści edukacyjne, jak aktywność fizyczna w czasie wolnym po lekcjach. Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii w Kuopio badali powiązania między aktywnym transportem szkolnym i umiarkowaną do intensywnej aktywnością fizyczną w czasie wolnym a postrzeganymi wynikami w nauce, kompetencjami w zakresie umiejętności akademickich, wypaleniem szkolnym i radością z uczęszczania do szkoły.
Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii sugeruje, że nastolatki, które samodzielnie organizują sobie transport do i ze szkoły oraz są aktywne fizyczne także w czasie wolnym, osiągają lepsze wyniki w szkole średniej niż ich mniej aktywni rówieśnicy. Regularna aktywność fizyczna w czasie wolnym, nawet w umiarkowanych dawkach, zmniejsza również prawdopodobieństwo tzw. wypalenia szkolnego uczniów.
Związek aktywności fizycznej z uczeniem się i osiągnięciami w nauce jest złożony i był tematem wielu badań. Z nich wiemy już, że aktywność fizyczna w szkole podstawowej i średniej (np. w ramach Wychowania Fizycznego), może poprawić wyniki uczniów w klasie – szczególnie w matematyce. Stosunkowo mało było badań dotyczących aktywności fizycznej w czasie pozalekcyjnym - zarówno przed, jak i po szkole - i jej wpływu na uczenie się i wyniki edukacyjne.
W niedawno opublikowanym badaniu, w którym wzięło udział ponad 34 000 nastolatków, fińscy naukowcy zaobserwowali, że aktywny transport do szkoły miał wpływ na lepsze wyniki w nauce i rozwój umiejętności akademickich. Związek był jeszcze silniejszy w przypadku umiarkowanej do intensywnej aktywności fizycznej w czasie wolnym uczniów. Podobnie jak we wcześniejszych badaniach, wyróżniał się związek między aktywnością fizyczną w czasie wolnym a rozwojem umiejętności matematycznych.
„Wyniki dotyczące aktywnych form transportu szkolnego były szczególnie intrygujące, ponieważ naukowcy są zainteresowani m.in. korzyściami zdrowotnymi płynącymi z chodzenia i jazdy na rowerze. Bycie aktywnym fizycznie jeszcze przed pierwszą lekcją w szkole może na przykład poprawić koncentrację w klasie, co udało nam się zaobserwować.” – mówi Juuso Jussila z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.
„Nie było niespodzianek, jeśli chodzi o silny związek między aktywnością fizyczną w czasie wolnym a postrzeganymi osiągnięciami w nauce dzięki wsparciu badań prospektywnych i interwencyjnych. Chociaż nie znamy wszystkich mechanizmów wyjaśniających, poprawa koordynacji i umiejętności percepcyjno-motorycznych, wymagane na przykład w różnych sportach zespołowych, może przynajmniej częściowo wyjaśnić te obserwacje. Aktywność fizyczna w czasie wolnym jest zwykle bardziej intensywna niż zwykły, aktywny transport do/ze szkoły, co prowadzi do (...) poprawy wydajności poznawczej”.
Aktywność fizyczna w czasie wolnym była również odwrotnie proporcjonalna do wypalenia szkolnego. Zaledwie 30 minut cotygodniowej, umiarkowanej do dużej aktywności obniżało prawdopodobieństwo wypalenia szkolnego o 24%. Nastolatki, które w czasie wolnym poświęcały na aktywność fizyczną od 4 do 6 godzin tygodniowo, miały o 46% mniejsze szanse na wypalenie szkolne w porównaniu z ich nieaktywnymi fizycznie rówieśnikami. Zarówno aktywność fizyczna w czasie wolnym, jak i aktywny transport szkolny były również pozytywnie związane ze wzrostem odczuwania przyjemności z pobytu w szkole.
„O ile mi wiadomo, było to pierwsze badanie na dużą skalę, w którym zbadano związek między aktywnością fizyczną a wypaleniem szkolnym wśród nastolatków. Aktywność fizyczna w czasie wolnym może być skutecznym sposobem na oderwanie się od pracy szkolnej i potencjalnego stresu z nią związanego. Jeśli uda nam się zwiększyć ilość aktywności fizycznej w czasie wolnym wśród młodzieży, korzyści zarówno dla nauki, jak i dobrego samopoczucia mogą być znaczące.” – podsumowuje Jussila.
Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Fińskim Instytutem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz ogólnokrajowym badaniem Promocji Zdrowia w Szkole. Publikacja wyników nastąpiła w European Journal of Public Health. DOI: 10.1093/eurpub/ckad128.
(Źródło: EurekAlert!)