Zatrudnienie, edukacja i rozrywka – główne motywacje do nauki języka angielskiego

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka języka angielskiego to jedno z częstszych postanowień noworocznych. Warto zwrócić uwagę, że nauka języków obcych zmieniła się w ciągu ostatnich lat, wraz ze stopniowym zanikaniem dążenia do posługiwania się językami na równi z ich rodzimymi mówcami oraz bardziej spersonalizowanymi i inkluzywnymi propozycjami nauki m.in. dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

British Council, organizacja reprezentująca Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej, przygląda się zmianom zachodzącym w nauce języka angielskiego, która na początku roku stała się jednym z częstszych postanowień wielu Polaków i Polek.

Wnioski płynące z raportu The Future of English: Global Perspectives, opublikowanego przez British Council, wskazują na to, że główne motywacje do nauki języka angielskiego to zwiększenie szans za zatrudnienie, edukacja oraz rozrywka.

Nauka i doskonalenie znajomości języków obcych to jedne z wyzwań, które stawiają przed sobą uczniowie na początku roku. Język angielski zmienił swoją rolę – ewoluował z języka obcego w integralną część naszego codziennego życia. W British Council zdajemy sobie sprawę z tej zmiany i wiemy, że oferując wartościową naukę, musimy dostosować sposób, w jaki uczymy angielskiego, włączając w to kompetencje międzykulturowe i umiejętności cyfrowe – wyjaśnia Ruth Horsfall, Academic Director of English Language Teaching w British Council.

Spersonalizowane nauczanie

Bazując na wnioskach z raportu The Future of English: Global Perspectives, organizacja wyjaśnia transformację, jaka zaszła w nauce języka angielskiego w ostatnich latach. Dotyczą one dekonstrukcji koncepcji, która jest głęboko zakorzeniona w naszym społeczeństwie: że językiem angielskim powinniśmy posługiwać się na poziomie jego rodzimych mówców. Obecnie przechodzimy do bardziej elastycznej koncepcji, opartej na kompetencjach językowych.

Biorąc pod uwagę tę zmianę, nauka powinna być bardziej kontekstualna i spersonalizowana, odpowiadając na bieżące potrzeby, które są związane z praktycznymi wymaganiami życia zawodowego i osobistego uczniów i uczennic.

W rezultacie te osoby, które jako cel noworoczny obrały sobie naukę języka Szekspira, podejdą do niej z innej perspektywy. Większy nacisk położą na komunikację i umiejętność mówienia, a nie na gramatykę i słownictwo. Oznacza to przełamanie rozbieżności między językiem angielskim, który jest nauczany, a tym, który jest potrzebny w realnym życiu.
Kluczem do tego jest zintegrowane uczenie się, zapewniające równowagę między formalnymi i nieformalnymi metodami nauki. Polega to na łączeniu nieformalnego użycia języka angielskiego w codziennej komunikacji np. za pomocą mediów społecznościowych i formalnej certyfikacji na potrzeby związane z zatrudnieniem i studiami międzynarodowymi.

Czy cyfryzacja i sztuczna inteligencja mogą pomóc w dostosowaniu oferty nauki języków obcych?

Inną istotną kwestią wpływającą na nauczanie języków obcych jest pojawienie się narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i spersonalizowanej ofercie nauczania.
Badanie The Future of English: Global Perspectives podkreśla niektóre korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji w nauczaniu języków obcych. Należą do nich m.in. inteligentny tutoring (odpowiadanie na pytania uczniów i udzielanie wyjaśnień), personalizacja treści dostosowana do indywidualnych potrzeb, automatyczna informacja zwrotna (dotycząca m.in. popełnianych błędów), angażujące doświadczenie edukacyjne zapewniane np. przez formułę bazującą na formule gry, czy rywalizację z innymi uczniami i uczennicami.

Biznes, czy piłka nożna? Różne motywacje do nauki

W odpowiedzi na zmiany, które zaszły w sposobach nauki języka angielskiego, British Council oferuje szereg bezpłatnych materiałów online, łączących nowe metodologie nauki języka angielskiego:

  • LearnEnglish Business English: jak pokazuje raport The Future of English, praca i zwiększenie szans na zatrudnienie to jedne z głównych czynników zachęcających do nauki języka angielskiego. British Council zapewnia serię bezpłatnych ćwiczeń skoncentrowanych na angielskim w biznesie, z konkretnymi wskazówkami dotyczącymi pisania e-maili lub przygotowania się do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Premier Skills English: to gratka dla fanów i fanek piłki nożnej. Propozycja British Council, w której nauka odbywa się za pomocą treści bezpośrednio związanych z Premier League i piłką nożną. W jej skład wchodzi słownictwo i wyrażenia piłkarskie, czy podkasty dotyczące rozgrywek.
  • LearnEnglish Skills: to ćwiczenia z mówienia, słuchania, czytania i pisania na wszystkich poziomach (od A1 do C1), które pomagają poprawić znajomość języka angielskiego, a także przygotować się do testów certyfikacyjnych.
  • LearnEnglish Teens: w odpowiedzi na potrzeby bardziej spersonalizowanego nauczania angielskiego, British Council przygotowało zasoby skierowane do nastolatków i młodych dorosłych. Wśród nich znajdują się treści łączące formalne i nieformalne metody nauki.
  • LearnEnglish Kids: British Council oferuje także bezpłatne treści dostosowane do potrzeb dzieci w wieku od 6 do 11 lat. Dzięki piosenkom, łamańcom językowym, dowcipom i grom online, młodsi uczniowie przekonają się, że nauka może być przyjemnością.
  • Future Learn: to seria kursów skierowanych do młodzieży i dorosłych skupiająca się na komunikacji w środowiskach wielokulturowych i wielojęzycznych. To okazja na podniesienie kompetencji kulturowych i jednoczesną naukę języka. Na platformie znajdują się także kursy skoncentrowane na studiowaniu oraz pracy w Wielkiej Brytanii.

Raport The Future of English: Global Perspectives zawiera wnioski wyciągnięte z dyskusji przy okrągłym stole, w których wzięło udział 92 ekspertów i decydentów edukacyjnych z 49 krajów i terytoriów na całym świecie, w tym z Polski. Z badaniem można zapoznać się bezpłatnie na tej stronie.

***

British Council jest organizacją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Budujemy połączenia, zrozumienie i zaufanie między osobami mieszkającymi w Wielkiej Brytanii i krajach na całym świecie. Działamy w dziedzinach sztuki, kultury, edukacji i nauczania języka angielskiego.
Pracujemy z ludźmi w ponad 200 krajach i terytoriach, a stacjonarnie znajdujemy się w ponad 100 krajach. W latach 2021-2022 dotarliśmy do 650 milionów ludzi.

(Źródło: British Council)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie