Pomysły na kształcenie i doskonalenie nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak można i potrzeba dziś kształcić i doskonalić nauczycieli? To pytanie zadaje sobie wielu osób pracujących na co dzień w instytucjach doskonalenia nauczycieli, samorządach, MEN, a także w szkołach. Każdy ma inny pomysł i inne oczekiwania. A jak taka przebudowa systemu mogłaby wyglądać z punktu widzenia praktyków?© Edunews.pl

Temat kształcenia nowych i dokształcania / doskonalenia już pracujących w szkołach nauczycieli wraca stale w dyskusjach. Gdyby przejrzeć fora internetowe - narzekamy najczęściej, że młodzi nauczyciele świeżo po szkole są kompletnie nie przygotowani do zawodu i brakuje im wiedzy o tym, jak funkcjonuje rzeczywiście szkoła. Z drugiej strony wiele zarzutów jest także pod kątem nauczycieli już od dawna pracujących w szkołach – że się nie chcą uczyć, korzystać z nowoczesnych technologii, że stosują metody nauczania „króla Ćwieczka”, itp. Problem jest złożony, a dotąd nie znalazły się dobre rozwiązania, które mogłyby przyczynić się do istotnej zmiany na lepsze w tym obszarze.

Podczas konferencji „INSPIRACJE – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“ zapytaliśmy o pomysły na kształcenie i doskonalenie nauczycieli doświadczonych praktyków, którzy od wielu lat zajmują się szkoleniami nauczycieli. Jak się okazuje, jest kilka propozycji, które szybko można zastosować.

Do pierwszej wypowiedzi zaprosiliśmy Ewę Kędracką, nauczyciela konsultanta w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz członkini grupy Superbelfrów:

W drugiej wypowiedzi usłyszeliśmy Sabinę Furgoł z katowickiego METIS oraz Lechosława Hojnackiego z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Bielsku Białej i członka grupy Superbelfrzy RP:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie