Jak MEN wydaje miliony na edukację?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyJaka jest efektywność wydatkowania środków publicznych na polską edukację? Co wiemy o realizacji projektów systemowych realizowanych lub nadzorowanych przez MEN w ramach priorytetu III POKL? Wiemy niewiele, choć przeznaczono na nie gigantyczne środki. Czy finansowanie tych projektów jest współmierne do ich wartości merytorycznej i znaczenia dla oświaty?
 
Serwis Społeczny Monitor Edukacji zamieścił szczegółową analizę wydatków Ministerstwa Edukacji Narodowej dokonywanych w ramach projektów systemowych w Priorytecie III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jest to chyba pierwsze tak szczegółowe opisanie działań ministerstwa, które realizowane są wewnątrz tej instytucji. Prezentujemy poniżej podsumowanie autorstwa Andrzeja Pery, a do lektury całości opracowania odsyłamy do SME.
 
„Informacja o realizacji projektów przekazywana jest przez MEN w sposób ograniczony i długich cyklach. Zebrane tutaj dane pochodzą ze sprawozdania na dzień 30.06.2010 roku.

Po analizie, informacji przekazanej przez Ministra Edukacji Narodowej w sprawie realizacji projektów systemowych dotyczących poprawy systemu edukacji, stwierdzić należy, że o ile zakres odpowiada przewidywanym i koniecznym zmianom w systemie edukacji, to realizacja projektów budzi wiele wątpliwości. Kilka z nich przedstawiam poniżej:

1. Mam wątpliwość, czy tworzenie projektów było konsultowane i uzgadniane w Ministerstwie? Decyzje o uruchomieniu zapadały często kilka miesięcy później niż termin rozpoczęcia projektu. Z jakich przesłanek wynikają opóźnienie w rozpoczynaniu projektów? Dlaczego tak dużo czasu potrzeba na uruchomienie projektu, wcześniej zaakceptowanego przez Ministra?

2. Kwoty przewidziane na projekty są przeszacowane. Większość z realizowanych projektów wymagały zmniejszenia wartości projektów. Realizacja, w tym wartość wykonywanych zadań, także wskazuje na niedokładne planowanie i przeszacowanie.

3. Wiele projektów jest realizowanych z dużym opóźnieniem. Czy sytuacja taka nie wynika z niewłaściwego trybu uzgadniania decyzji związanych z realizacją projektów (opinie o częstych zmianach decyzji i wielu ośrodkach decyzyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej przedstawiane są przez osoby współpracujące w projektach)? Kilka projektów ma przedłużane terminy realizacji.

4. Projekty realizowane są w Ministerstwie lub placówkach podległych. Zakres zadań jest często związany z zadaniami statutowymi tych instytucji. Jak to się ma do realizacji projektów i wydawania dużych środków na realizację tych zadań? Z przedstawionych informacji nie można jednoznacznie odpowiedzieć, czy nie zachodzi w tych przypadkach konflikt interesów?

5. Nigdy w systemie oświaty nie było tak dużych pieniędzy. Nie oznacza to jednak, że środki te nie powinny być wydawane oszczędnie. Tylko pobieżna informacja (dokładnej nie mamy i na stronach MEN jej nie znajdziemy) wskazuje na to, że honoraria i inne koszty kalkulowane są w maksymalnie górnych granicach. Wydaje się, że za te środki finansowe, można osiągnąć dużo więcej niż osiągamy w wyżej omówionych projektach systemowych.“

(Źródło: Społeczny Monitor Edukacji)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie