Siła i odporność psychiczna nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zacznijmy od prostego pytania: co jest najważniejsze w szkole? Sądząc po praktyce, przeliczając poświęcany czas i pieniądze - odpowiedź nasuwa się taka: najważniejsze w szkole to programy (i ich realizacja) oraz podręczniki. Słabo w tym wszystkim wypada zainteresowanie się Człowiekiem. Potrzeby dzieci – uczniów realizowane są dość marnie.

A najsłabiej bodaj realizowana jest potrzeba interakcji społecznych (nomen omen) i związana z tym inteligencja interpersonalna, która – paradoksalnie jest wręcz tłumiona na lekcjach. Ale nie o tej grupie chciałabym mówić. Moim zdaniem słabe zainteresowanie szkoły Człowiekiem przejawia się także (niestety) w realizacji potrzeb Nauczycieli.

Nauczyciel uczy całego ucznia całym sobą! Niektórzy, może wielu – za co im chwała! – czynią tak z całego serca, eksploatując własną energię, emocje, zdrowie… Nauczyciele corocznie przechodzą wiele kursów doskonalenia, to naturalne, dzieje się tak w każdym zawodzie. Ale moje pytanie brzmi: ile kursów w roku dotyczyło zagadnień związanych z własnym rozwojem, kreatywnością, asertywnością, zarządzaniem emocjami, siłą i odpornością psychiczną? Ile kursów dotyczyło wzmacniania własnej osobowości, własnego oprogramowania? Spróbuję zgadnąć:  jeden? żaden?  Oj, niedobrze…

Rozwój osobisty kadry pedagogicznej to coś czego nie można zaniechać! To prawdziwa inwestycja w zasoby szkoły, w doskonalenie relacji i tworzenie twórczego klimatu pracy – te słowa kieruję zwłaszcza do dyrektorów szkół – w planowaniu różnych form doskonalenia uwzględnijcie Państwo koniecznie warsztaty z rozwoju osobistego.

Narzędziem pracy nauczycieli są oni sami – od ich kondycji psychofizycznej zależy wszystko, nawet – mówiąc górnolotnie – przyszłość świata, bo to oni przez wiele lat wpływają na ludzi, formując ich na dobre lub złe. Ale oczywiście – od kondycji psychofizycznej zależy funkcjonowanie ich samych. Mówiąc prostu: to czy czują się spełnieni i szczęśliwi.

Z naukowych badań wynika, że nauczyciele (ale także psycholodzy, pielęgniarki) mają osobowość typu psychastenicznego – znaczy to w praktyce, że osoby te dbają o potrzeby innych, zaś słabo dbają o potrzeby własne.

Mamy wakacje, a zatem czas odpoczynku i refleksji. Chciałabym Państwa zachęcić do refleksji nad własnym rozwojem osobistym.

Warto pamiętać, że:

» Nie da się zmienić innych, można tylko zmieniać siebie (to przykre, ale prawdziwe).
»
Ludzie wokół nas są także po to, aby nas uczyć (jak wyżej).
»
Państwa uczniowie to Wasi najlepsi nauczyciele  (jak wyżej).
»
Warto inwestować w siebie i zmieniać siebie, pokonywać swoje progi! (Kiedy tylko Ci się „nie chce” – właśnie to zrób”).
»
Zmiana jest zawsze możliwa – jeśli tylko podejmiemy taką decyzję (naprawdę).
»
Warto jest nauczyć się zarządzania własnymi emocjami (bo to my wybieramy jak się czujemy, a nie emocje nas „napadają”).
»
Warto jest stosować technikę „wyśmiewacza problemów”, a także po prostu pośmiać się z siebie samego. 
»
Koniecznie trzeba mieć czas na „ostrzenie piły”, czyli dobry odpoczynek, czego Państwu serdecznie życzę.

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie