Edukacja naszych dzieci (1): Bill Gates

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

jakość edukacjiW 1948 r. Organizacja Narodów Zjednoczonych proklamowała edukację jako fundamentalne prawo człowieka. Zgodnie z Artykułem 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, każdy człowiek ma prawo do nauki. Nauka na poziomie podstawowym jest bezpłatna i obowiązkowa. Oświata techniczna, zawodowa i studia wyższe są powszechnie dostępne.

 

Na szczęście współczesna technologia może zapewnić wiele narzędzi potrzebnych do podjęcia wyzwania skali. Kombinacja oprogramowania, szerokopasmowych sieci i potężnych, niedrogich urządzeń sprawia, że możliwe staje się przekazanie zasobów dobrej jakościowo edukacji w ręce każdego nauczyciela czy studenta, który ma dostęp do podstawowej infrastruktury technologicznej i narzędzi edukacyjnych. Unikalne możliwości technologii umożliwiają dzisiejszym ograniczonym zasobom edukacyjnym szybkie i niedrogie rozprzestrzenianie się na dalekie dystanse do ogromnej ilości ludzi. Jest to niezbędny element w naszych staraniach o transformację edukacji.

 

Publicznie dostępne wykłady z najlepszej uczelni technicznej na świecie - Massachusetts Institute of Technology (MIT) – są fascynującym przykładem tego, jak technologia może pomóc w rozprzestrzenianiu się materiałów edukacyjnych na dużą skalę. Spisane wykłady, egzaminy i inne zasoby na ponad 1800 lekcji są dostępne za darmo na stronach Instytutu. Te materiały, opracowane przez profesorów jednego z najznakomitszych uniwersytetów na świecie, jeszcze do niedawna były dostępne tylko garstce studentów. Teraz może z nich skorzystać każdy, z któregokolwiek miejsca na świecie. Każdego miesiąca średnio więcej niż 1 milion użytkowników odwiedza stronę MIT.

 

Wirtualne społeczności, które umożliwiają nauczycielom dzielenie się pomysłami i scenariuszami lekcji są innym przykładem tego, jak technologia może zwiększać skalę edukacji. Celem globalnego programu grantowego organizowanego w ramach inicjatywy Microsoft Unlimited Potential - Społeczny Program Umiejętności Technologicznych - jest wyrównywanie szans społeczności defaworyzowanych i zagrożonych „wykluczeniem informacyjnym” w dostępie do narzędzi, wiedzy i umiejętności.

 

Pracujemy z rządami, organizacjami pozarządowymi i innymi firmami, aby tworzyć Innowacyjne Sieci dla Nauczycieli (Innovative Teachers Networks). Już ponad pół miliona nauczycieli z blisko 50 krajów dzieli się tysiącem scenariuszy lekcji i nowoczesnymi cyfrowymi zasobami korzystając z tego rozwiązania.

 

Portale internetowe mogą także łączyć nauczycieli ze studentami i rodzicami. W Shirelands Language College w Anglii, dzięki portalowi Shirelands Learning Gateway rodzice mogą obserwować postępy w nauce swoich dzieci, nauczyciele i uczniowie są wspierani w procesie edukacji i czerpią korzyści ze zindywidualizowanej formy pracy. Wpływ Shirelands Learning Gateway na wyniki akademickie był tak pozytywny, że urzędnicy odpowiedzialni za edukację szybko rozpowszechnili go do kilkuset kolejnych szkół. Dość prosta wydaje się kwestia wprowadzenia tego systemu edukacyjnego i objęcia nim kolejnych tysięcy studentów, nauczycieli i rodziców, ponieważ działa w oparciu o oprogramowanie, które może być dostarczane przez Internet.

 

Istnieje wiele innych sposobów, dzięki którym technologia może pomóc w rozprzestrzenianiu edukacji na większą skalę. Szkolenia internetowe dla nauczycieli są jednym z najważniejszych, ponieważ mogą być niezmiernie opłacalne w kształceniu nowych nauczycieli i mogą stanowić jedyną możliwość zaspokojenia oczekiwań nauczycieli dyplomowanych. 

 

Oczywiście technologia sama w sobie nie jest odpowiedzią na wszystkie kwestie zawarte w Artykule 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, którym staramy się sprostać. Istnieją ważne społeczne, kulturalne i instytucjonalne wyzwania, z którymi także trzeba sobie poradzić. Technologia musi być wdrażana jako część przemyślanego, holistycznego podejścia do zmian w edukacji, które uwzględnia szkolenia nauczycieli, stosowne programy nauczania, zaangażowanie rodziców i programy dla dzieci, które  zaspokoją podstawowe potrzeby jak wyżywienie i opieka zdrowotna.

 

Wspólna praca rządu, sektora prywatnego i organizacji pozarządowych musi uwzględniać te kwestie. Tylko wtedy  będziemy mogli poradzić sobie z powszechnym żądaniem nauczycieli i rodziców do zagwarantowania dzieciom dostępu do wysokiej jakości edukacji, która jest potrzebna do prowadzenia produktywnego życia z nieograniczonymi możliwościami odniesienia sukcesu, odkryć i wiedzy.

 

Bill Gates, prezes firmy Microsoft.

 

Artykuł pochodzi z amerykańskiego wydania magazynu Forbes, 23.01.2008. Podtytuł artykułu pochodzi od redakcji edunews.pl

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie