Smartfon w szkole – przyjaciel czy wróg?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często w polskich szkołach spotykamy się z zakazem przynoszenia w jej obręb wszelkich urządzeń elektronicznych. Jednak czy to dobrze? Wchodząc na teren wielu szkół jakby cofamy się w czasie. Nagle wszystkie urządzenia „zewnętrznego świata”, do których już przywykliśmy, stają się bezużyteczne.CC-BY Vasile Cotovanu

Niech Cię ręka boska broni przed sprawdzaniem godziny na wyświetlaczu twojego telefonu! Może się to skończyć odbieraniem go w przytulnym sekretariacie po lekcjach…

Zdaję sobie sprawę, że nauczyciele boją się, że ich podopieczni opatentują nowe metody ściągania na ich klasówkach za pomocą tych małych diabelskich urządzeń albo nie skupią całej uwagi na lekcji, a na grach czy innych dostępnych w telefonach aplikacjach.

Bądźmy jednak szczerzy, jeśli uczeń nie jest zainteresowany lekcją, zajmie się czymkolwiek, byle nie brać w niej czynnego udziału, a ten smartfon nie wiele zmieni w tej sprawie. Może za to zmienić parę innych aspektów lekcji.

To po prostu małe urządzenie wielofunkcyjne, a kiedy mamy połączenie z Internetem, może zdziałać cuda. Wtedy również zwiększa się ryzyko, że uczeń np. zamiast sprawdzać słówko w Google Tłumaczu, siedzi na Facebooku. Oczywiście, że zakazany owoc bardziej kusi...

Od kiedy w mojej szkole wifi jest ogólnodostępne, a my nie mamy zakazu używania urządzeń elektronicznych, ciśnienie opadło, szał ustał. Jest to po prostu normalne poza, jak i na szkolnym terenie. Funkcjonujemy tak samo przez cały dzień, nikt nie odcina nas od źródeł informacji i drobnych pomocy na czas nauki. Obowiązuje nas jednak szkolny kodeks 2.0, którego winniśmy przestrzegać, jeśli chcemy zachować obecny porządek (sami zresztą go opracowaliśmy).

Najważniejsze punkty kodeksu dotyczą używania urządzeń elektronicznych podłączonych do sieci wifi podczas trwania zajęć lekcyjnych jedynie przy zezwoleniu nauczyciela, korzystania tylko ze stron, które mogą okazać się potrzebne w czasie lekcji czy opcji prowadzenia „cyfrowego zeszytu” w postaci laptopa. Z niektórymi nauczycielami dzięki kodeksowi 2.0 mamy teraz bezpośredni kontakt online nawet poprzez Facebooka, z resztą drogą e-mailową, co i tak jest naprawdę super!

Moim zdaniem nauczyciele powinni przestać się bać wprowadzać innowacje do swoich zajęć, jednak aby tak się stało, my, uczniowie musimy pokazać, że można nam zaufać, a pokusy „zakazanych” witryn internetowych czy gier nie są na tyle silne, by nie można było do nich powrócić po 45 minutach.

Notka o autorce: Ewa Garbarz, uczennica I LO im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach, właśnie zaczyna swoją przygodę z pisaniem.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie