Dlaczego zawsze musimy zmieścić się w linijkach?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła traktuje dzieci przychodzące do szkoły jak białe kartki, które trzeba zapisać. Zupełnie nie uwzględnia tego, że te kartki są już jakoś zapisane – mówi Agata Wilam, współzałożycielka Uniwersytetu Dzieci podczas swojego wystąpienia na TEDx Kraków. I dowodzi, że dzieci są świetną, kreatywną i ciekawą świata grupą, która chce się uczyć. I że wcale nie muszą mieścić się w narzuconych im linijkach.PHOTO: SXC.HU

Niestety, w szkole nie znajdują zaspokojenia swoich potrzeb i dlatego chętnie uczestniczą w inicjatywach pozaszkolnych, jak na przykład Uniwersytet Dzieci. W wystąpieniu Agaty Wilam pojawiają się ważne pytania. Jakie są cele szkoły? Do czego zmierzamy? Po co nam szkoła? Na te pytania wciąż nie znaleźliśmy odpowiedzi, a przecież wymyślamy złożone koncepcje, które mają być fundamentem systemu edukacji.

Agata Wilam zadaje też inne pytania. Czy w szkole jest dział kreatywny? Albo dział rozwoju? Czy tam się myśli, jak pomóc dziecku rozkwitnąć, rozwinąć potencjał? Kto rządzi szkołą? I pozostawia nas z tymi pytaniami, abyśmy spróbowali na nie odpowiedzieć.

Polecam to wystąpienie w TEDx Kraków:

Agata Wilam jest prezesem Fundacji Uniwersytet Dzieci. Uniwersytet Dzieci istnieje od 2007 roku i jest jednym z największych projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci wykorzystujących zasoby akademickie. Rocznie w zajęciach bierze udział prawie 8000 dzieci. Uniwersytet działa w czterech ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Olsztynie i we Wrocławiu.

(Źródło: TEDx)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie