Dlaczego zawsze musimy zmieścić się w linijkach?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła traktuje dzieci przychodzące do szkoły jak białe kartki, które trzeba zapisać. Zupełnie nie uwzględnia tego, że te kartki są już jakoś zapisane – mówi Agata Wilam, współzałożycielka Uniwersytetu Dzieci podczas swojego wystąpienia na TEDx Kraków. I dowodzi, że dzieci są świetną, kreatywną i ciekawą świata grupą, która chce się uczyć. I że wcale nie muszą mieścić się w narzuconych im linijkach.PHOTO: SXC.HU

Niestety, w szkole nie znajdują zaspokojenia swoich potrzeb i dlatego chętnie uczestniczą w inicjatywach pozaszkolnych, jak na przykład Uniwersytet Dzieci. W wystąpieniu Agaty Wilam pojawiają się ważne pytania. Jakie są cele szkoły? Do czego zmierzamy? Po co nam szkoła? Na te pytania wciąż nie znaleźliśmy odpowiedzi, a przecież wymyślamy złożone koncepcje, które mają być fundamentem systemu edukacji.

Agata Wilam zadaje też inne pytania. Czy w szkole jest dział kreatywny? Albo dział rozwoju? Czy tam się myśli, jak pomóc dziecku rozkwitnąć, rozwinąć potencjał? Kto rządzi szkołą? I pozostawia nas z tymi pytaniami, abyśmy spróbowali na nie odpowiedzieć.

Polecam to wystąpienie w TEDx Kraków:

Agata Wilam jest prezesem Fundacji Uniwersytet Dzieci. Uniwersytet Dzieci istnieje od 2007 roku i jest jednym z największych projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci wykorzystujących zasoby akademickie. Rocznie w zajęciach bierze udział prawie 8000 dzieci. Uniwersytet działa w czterech ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Olsztynie i we Wrocławiu.

(Źródło: TEDx)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie