Brytyjska kultura a… matura

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach programu Erasmus+ uczestniczyłam w 2018 r. w dwutygodniowym szkoleniu metodycznym pt. „Life in Britain. Bringing culture to the classroom”, zorganizowanym przez szkołę językową International House London. Zajęcia poświęcone były różnorodnym zagadnieniom z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, takim jak: kuchnia angielska, rodzina królewska, angielskie poczucie humoru, sztuka, zabytki Londynu itp. Na kursie miałam okazję nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat szeroko pojętej kultury wyspiarzy, i to zarówno w teorii, jak i w praktyce, gdyż kurs obejmował nie tylko zajęcia w szkole, ale także wizyty w londyńskich muzeach, galeriach, teatrach. Jak w ciekawy a czasem zabawny sposób wiedzę tę przekazywać uczniom?

Poniżej przedstawiam garść praktycznych pomysłów zaczerpniętych z mojego szkolenia, do wykorzystania przy przygotowaniu uczniów do matury ustnej i nie tylko. Zadania pozwolą uczniom przećwiczyć umiejętności wymagane na maturze ustnej z języka angielskiego a jednocześnie pozwalają na przemycenie treści kulturowych, czyli są to ćwiczenia "2 w 1".

Dialog z egzaminującym

Zadanie maturalne nr 1 to rozmowa z egzaminującym. Aby zmotywować uczniów do poznania zabytków architektury, wydarzeń kulturalnych czy też odkrycia tradycji kulinarnych Wielkiej Brytanii, możemy skonkretyzować treści, które uczniowie muszą poruszyć w rozmowie. I tak jeśli zadanie polega na omówieniu pomysłu na zorganizowanie przyjęcia to w menu niech znajdą się propozycje dań typowo angielskich. Jeśli uczeń ma zaplanować weekendowy wyjazd, to niech jedzie koniecznie do Londynu i opowie, co i za ile można tam zwiedzić. Dobrym pomysłem jest poproszenie uczniów, aby wcześniej wyszukali te informacje w ramach pracy domowej, a wtedy możemy pokusić się o bardziej szczegółowe treści np.: ceny biletów wstępu, dojazd, aktualne koncerty czy spektakle.

Opis obrazka

Zadanie maturalne nr 2 polega na opisie obrazka i odpowiedzi na trzy pytania. Zamiast typowych podręcznikowych obrazków można wykorzystać zdjęcia z Internetu z … rodziną królewską. Uczniowie zazwyczaj tylko ogólnie orientują się, kto jest kim, a więc przy okazji można też poprosić o wyszukanie wiadomości na ich temat. Można to zadanie utrudnić: wybrany uczeń opisuje zdjęcie, ale reszta klasy jest odwrócona tyłem i ma za zadanie narysować prosty obrazek na podstawie tego, co słyszą. Na koniec porównujemy wersję oryginalną do prac uczniów, co na ogół kończy się niezłą zabawą. :-)) Przy okazji sprawdzamy, na ile sprawnie uczniowie posługują się i rozumieją wyrażenia dot. usytuowania osób i rzeczy na obrazku.

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Pierwsze z trzech pytań w zadaniu nr 2 jest ściśle powiązane z opisywanym obrazkiem i dotyczy jego interpretacji. I tu znów uczniowie mają dużo śmiechu, gdy mają opowiedzieć, co rojalsi czują, myślą lub mówią na przedstawionych zdjęciach.

Do opisywania obrazków można też wykorzystać zdjęcia znanych brytyjskich budowli i miejsc, jak również scenki ze słynnych filmów, zwłaszcza tych komicznych np. z serii o Jasiu Fasoli czy Latającym Cyrku Monty Python’a – w Internecie znajdziemy mnóstwo zdjęć i filmów, a więc przygotowanie takich materiałów nie wymaga wielkich nakładów czasu. ;-)

Zdjęcie

Wybór na podstawie materiałów stymulujących

Zadanie maturalne nr 3 składa się z dwóch części. Pierwsza część polega na wybraniu przez ucznia jednego z dwóch/ trzech obrazków i uzasadnieniu powodów, dlaczego uczeń wybrał właśnie ten, a odrzucił pozostałe. W drugiej części tego zadania uczeń odpowiada na dwa pytania związane tematycznie z omawianymi wcześniej materiałami. Doskonałym pomysłem na urozmaicenie tego ćwiczenia jest użycie materiałów autentycznych. Mogą to być np. trzy plakaty promujące prawdziwe wydarzenia kulturalne: film, przedstawienie, koncert lub zdjęcia znanych miejsc bądź typowych dań kuchni brytyjskiej czy też świąt.

Zestaw 1

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Zestaw 2

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie pomysły będą dla Państwa inspiracją i pomogą urozmaicić trudny okres żmudnego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Oczywiście pomysły zawarte w tym artykule można zaadaptować na potrzeby ćwiczeń egzaminacyjnych z innych języków nowożytnych, do czego szczerze Państwa namawiam.

 

Notka o autorce: Agata Górna jest nauczycielem mianowanym w CV LO im. Zbigniewa Herberta w Warszawie. Wykorzystane w zadaniach zdjęcia są chronione prawami autorskimi - dlatego odsyłamy bezpośrednio do stron źródłowych.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie