Brytyjska kultura a… matura

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach programu Erasmus+ uczestniczyłam w 2018 r. w dwutygodniowym szkoleniu metodycznym pt. „Life in Britain. Bringing culture to the classroom”, zorganizowanym przez szkołę językową International House London. Zajęcia poświęcone były różnorodnym zagadnieniom z zakresu kultury Wielkiej Brytanii, takim jak: kuchnia angielska, rodzina królewska, angielskie poczucie humoru, sztuka, zabytki Londynu itp. Na kursie miałam okazję nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat szeroko pojętej kultury wyspiarzy, i to zarówno w teorii, jak i w praktyce, gdyż kurs obejmował nie tylko zajęcia w szkole, ale także wizyty w londyńskich muzeach, galeriach, teatrach. Jak w ciekawy a czasem zabawny sposób wiedzę tę przekazywać uczniom?

Poniżej przedstawiam garść praktycznych pomysłów zaczerpniętych z mojego szkolenia, do wykorzystania przy przygotowaniu uczniów do matury ustnej i nie tylko. Zadania pozwolą uczniom przećwiczyć umiejętności wymagane na maturze ustnej z języka angielskiego a jednocześnie pozwalają na przemycenie treści kulturowych, czyli są to ćwiczenia "2 w 1".

Dialog z egzaminującym

Zadanie maturalne nr 1 to rozmowa z egzaminującym. Aby zmotywować uczniów do poznania zabytków architektury, wydarzeń kulturalnych czy też odkrycia tradycji kulinarnych Wielkiej Brytanii, możemy skonkretyzować treści, które uczniowie muszą poruszyć w rozmowie. I tak jeśli zadanie polega na omówieniu pomysłu na zorganizowanie przyjęcia to w menu niech znajdą się propozycje dań typowo angielskich. Jeśli uczeń ma zaplanować weekendowy wyjazd, to niech jedzie koniecznie do Londynu i opowie, co i za ile można tam zwiedzić. Dobrym pomysłem jest poproszenie uczniów, aby wcześniej wyszukali te informacje w ramach pracy domowej, a wtedy możemy pokusić się o bardziej szczegółowe treści np.: ceny biletów wstępu, dojazd, aktualne koncerty czy spektakle.

Opis obrazka

Zadanie maturalne nr 2 polega na opisie obrazka i odpowiedzi na trzy pytania. Zamiast typowych podręcznikowych obrazków można wykorzystać zdjęcia z Internetu z … rodziną królewską. Uczniowie zazwyczaj tylko ogólnie orientują się, kto jest kim, a więc przy okazji można też poprosić o wyszukanie wiadomości na ich temat. Można to zadanie utrudnić: wybrany uczeń opisuje zdjęcie, ale reszta klasy jest odwrócona tyłem i ma za zadanie narysować prosty obrazek na podstawie tego, co słyszą. Na koniec porównujemy wersję oryginalną do prac uczniów, co na ogół kończy się niezłą zabawą. :-)) Przy okazji sprawdzamy, na ile sprawnie uczniowie posługują się i rozumieją wyrażenia dot. usytuowania osób i rzeczy na obrazku.

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Pierwsze z trzech pytań w zadaniu nr 2 jest ściśle powiązane z opisywanym obrazkiem i dotyczy jego interpretacji. I tu znów uczniowie mają dużo śmiechu, gdy mają opowiedzieć, co rojalsi czują, myślą lub mówią na przedstawionych zdjęciach.

Do opisywania obrazków można też wykorzystać zdjęcia znanych brytyjskich budowli i miejsc, jak również scenki ze słynnych filmów, zwłaszcza tych komicznych np. z serii o Jasiu Fasoli czy Latającym Cyrku Monty Python’a – w Internecie znajdziemy mnóstwo zdjęć i filmów, a więc przygotowanie takich materiałów nie wymaga wielkich nakładów czasu. ;-)

Zdjęcie

Wybór na podstawie materiałów stymulujących

Zadanie maturalne nr 3 składa się z dwóch części. Pierwsza część polega na wybraniu przez ucznia jednego z dwóch/ trzech obrazków i uzasadnieniu powodów, dlaczego uczeń wybrał właśnie ten, a odrzucił pozostałe. W drugiej części tego zadania uczeń odpowiada na dwa pytania związane tematycznie z omawianymi wcześniej materiałami. Doskonałym pomysłem na urozmaicenie tego ćwiczenia jest użycie materiałów autentycznych. Mogą to być np. trzy plakaty promujące prawdziwe wydarzenia kulturalne: film, przedstawienie, koncert lub zdjęcia znanych miejsc bądź typowych dań kuchni brytyjskiej czy też świąt.

Zestaw 1

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Zestaw 2

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie pomysły będą dla Państwa inspiracją i pomogą urozmaicić trudny okres żmudnego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Oczywiście pomysły zawarte w tym artykule można zaadaptować na potrzeby ćwiczeń egzaminacyjnych z innych języków nowożytnych, do czego szczerze Państwa namawiam.

 

Notka o autorce: Agata Górna jest nauczycielem mianowanym w CV LO im. Zbigniewa Herberta w Warszawie. Wykorzystane w zadaniach zdjęcia są chronione prawami autorskimi - dlatego odsyłamy bezpośrednio do stron źródłowych.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie