O finansach obowiązkowo w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieW Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone umiejętności z zakresu finansów osobistych.
 
Ed Balls, brytyjski minister ds. dzieci, szkół i rodzin, jest przekonany, że edukacja finansowa dzieci i młodzieży jest niezbędnym elementem edukacji we współczesnym świecie, a umiejętność oszczędzania i korzystania z podstawowych produktów finansowych należy do podstawowych kompetencji, którymi powinny wykazywać się młodzi ludzie opuszczający szkołę.

Rząd brytyjski zaplanował wieloetapową edukację na temat finansów, zaczynającą się w szkole podstawowej i kończącą w średniej. W trakcie zajęć uczniowie:
»  w wieku 5-7 lat będą uczyli się rozumieć znaczenie pieniądza, rozróżniać banknoty i monety, a także poznają podstawowe zasady oszczędzania w domu (skarbonka);
»
w wieku 7-11 lat będą już uczyli się o tym, jak zarządzać kontem bankowym i oszczędnościowym, a także podstawowych zasad budżetu domowego;
»
w wieku 11-14 lat będą poznawali zasady działania kart kredytowych, pożyczki i kredytu, funkcjonowania hipoteki. Tu też będą ćwiczyć umiejętność zarządzania domowym budżetem przy uwzględnieniu comiesięcznych wydatków;
»
w wieku 14-16 lat będą w pełni świadomi tego, w jaki sposób problemy finansowe przekładają się na jakość życia osób, poznają tematykę długu i skuteczne strategie zarządzania finansami.
 
Nowe standardy prowadzenia edukacji finansowej w szkolnictwie podstawowym i średnim rozciągnięto również na dzieci i młodzież pobierające naukę w placówkach opiekuńczych i własnych domach (edukacja domowa). We wszystkich przypadkach kładzie się nacisk na znaczenie informacji z zakresu finansów dla młodego człowieka i wsparcie dzieci i młodzieży w gospodarowaniu własnymi środkami finansowymi, tak aby z chwilą osiągnięcia pełnoletności, młode osoby dorosłe były świadomymi konsumentami finansowymi.
 
„Jest bardzo istotne, aby wszyscy młodzi ludzie opuszczali szkołę z podstawową wiedzą i umiejętnościami racjonalnego gospodarowania finansami.“ – powiedział minister Balls. „To naprawdę kluczowe, abyśmy przekazywali naszym dzieciom wiedzę na temat pieniądza, a zwłaszcza emerytur, oszczędzania i skutecznych sposobów zarządzania portfelem. Musimy być pewni, że młodzi ludzie są dobrze przygotowani do funkcjonowania we współczesnym, złożonym świecie i są w stanie zapewnić minimum bezpieczeństwa finansowego swoim rodzinom, a także zadbać o finansową przyszłość rodziny.“

Ze zmian są zadowoleni edukatorzy ekonomiczni. „Nareszcie coś się zmieniło. Zachęcaliśmy młodych ludzi do brania kredytów na pokrycie kosztów studiów, ale niestety nigdy ich nie uczyliśmy na temat zadłużenia.“ – zauważa Martin Lewis, twórca MoneySavingExpert.com.

Chociaż ostateczny kształt programu nauczania finansów nie jest jeszcze ustalony, wiadomo, że będzie wykorzystywał doświadczenia i ramy najpopularniejszego programu edukacji finansowej młodzieży My Money (prowadzonego przez PFEG, Grupę ds. Edukacji Finansowej), który jest częścią działań podejmowanych w ramach Planu Stabilności Finansowej brytyjskiego Urzędu Nadzoru Finansowego.



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie