O finansach obowiązkowo w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieW Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone umiejętności z zakresu finansów osobistych.
 
Ed Balls, brytyjski minister ds. dzieci, szkół i rodzin, jest przekonany, że edukacja finansowa dzieci i młodzieży jest niezbędnym elementem edukacji we współczesnym świecie, a umiejętność oszczędzania i korzystania z podstawowych produktów finansowych należy do podstawowych kompetencji, którymi powinny wykazywać się młodzi ludzie opuszczający szkołę.

Rząd brytyjski zaplanował wieloetapową edukację na temat finansów, zaczynającą się w szkole podstawowej i kończącą w średniej. W trakcie zajęć uczniowie:
»  w wieku 5-7 lat będą uczyli się rozumieć znaczenie pieniądza, rozróżniać banknoty i monety, a także poznają podstawowe zasady oszczędzania w domu (skarbonka);
»
w wieku 7-11 lat będą już uczyli się o tym, jak zarządzać kontem bankowym i oszczędnościowym, a także podstawowych zasad budżetu domowego;
»
w wieku 11-14 lat będą poznawali zasady działania kart kredytowych, pożyczki i kredytu, funkcjonowania hipoteki. Tu też będą ćwiczyć umiejętność zarządzania domowym budżetem przy uwzględnieniu comiesięcznych wydatków;
»
w wieku 14-16 lat będą w pełni świadomi tego, w jaki sposób problemy finansowe przekładają się na jakość życia osób, poznają tematykę długu i skuteczne strategie zarządzania finansami.
 
Nowe standardy prowadzenia edukacji finansowej w szkolnictwie podstawowym i średnim rozciągnięto również na dzieci i młodzież pobierające naukę w placówkach opiekuńczych i własnych domach (edukacja domowa). We wszystkich przypadkach kładzie się nacisk na znaczenie informacji z zakresu finansów dla młodego człowieka i wsparcie dzieci i młodzieży w gospodarowaniu własnymi środkami finansowymi, tak aby z chwilą osiągnięcia pełnoletności, młode osoby dorosłe były świadomymi konsumentami finansowymi.
 
„Jest bardzo istotne, aby wszyscy młodzi ludzie opuszczali szkołę z podstawową wiedzą i umiejętnościami racjonalnego gospodarowania finansami.“ – powiedział minister Balls. „To naprawdę kluczowe, abyśmy przekazywali naszym dzieciom wiedzę na temat pieniądza, a zwłaszcza emerytur, oszczędzania i skutecznych sposobów zarządzania portfelem. Musimy być pewni, że młodzi ludzie są dobrze przygotowani do funkcjonowania we współczesnym, złożonym świecie i są w stanie zapewnić minimum bezpieczeństwa finansowego swoim rodzinom, a także zadbać o finansową przyszłość rodziny.“

Ze zmian są zadowoleni edukatorzy ekonomiczni. „Nareszcie coś się zmieniło. Zachęcaliśmy młodych ludzi do brania kredytów na pokrycie kosztów studiów, ale niestety nigdy ich nie uczyliśmy na temat zadłużenia.“ – zauważa Martin Lewis, twórca MoneySavingExpert.com.

Chociaż ostateczny kształt programu nauczania finansów nie jest jeszcze ustalony, wiadomo, że będzie wykorzystywał doświadczenia i ramy najpopularniejszego programu edukacji finansowej młodzieży My Money (prowadzonego przez PFEG, Grupę ds. Edukacji Finansowej), który jest częścią działań podejmowanych w ramach Planu Stabilności Finansowej brytyjskiego Urzędu Nadzoru Finansowego.



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie