O finansach obowiązkowo w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieW Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone umiejętności z zakresu finansów osobistych.
 
Ed Balls, brytyjski minister ds. dzieci, szkół i rodzin, jest przekonany, że edukacja finansowa dzieci i młodzieży jest niezbędnym elementem edukacji we współczesnym świecie, a umiejętność oszczędzania i korzystania z podstawowych produktów finansowych należy do podstawowych kompetencji, którymi powinny wykazywać się młodzi ludzie opuszczający szkołę.

Rząd brytyjski zaplanował wieloetapową edukację na temat finansów, zaczynającą się w szkole podstawowej i kończącą w średniej. W trakcie zajęć uczniowie:
»  w wieku 5-7 lat będą uczyli się rozumieć znaczenie pieniądza, rozróżniać banknoty i monety, a także poznają podstawowe zasady oszczędzania w domu (skarbonka);
»
w wieku 7-11 lat będą już uczyli się o tym, jak zarządzać kontem bankowym i oszczędnościowym, a także podstawowych zasad budżetu domowego;
»
w wieku 11-14 lat będą poznawali zasady działania kart kredytowych, pożyczki i kredytu, funkcjonowania hipoteki. Tu też będą ćwiczyć umiejętność zarządzania domowym budżetem przy uwzględnieniu comiesięcznych wydatków;
»
w wieku 14-16 lat będą w pełni świadomi tego, w jaki sposób problemy finansowe przekładają się na jakość życia osób, poznają tematykę długu i skuteczne strategie zarządzania finansami.
 
Nowe standardy prowadzenia edukacji finansowej w szkolnictwie podstawowym i średnim rozciągnięto również na dzieci i młodzież pobierające naukę w placówkach opiekuńczych i własnych domach (edukacja domowa). We wszystkich przypadkach kładzie się nacisk na znaczenie informacji z zakresu finansów dla młodego człowieka i wsparcie dzieci i młodzieży w gospodarowaniu własnymi środkami finansowymi, tak aby z chwilą osiągnięcia pełnoletności, młode osoby dorosłe były świadomymi konsumentami finansowymi.
 
„Jest bardzo istotne, aby wszyscy młodzi ludzie opuszczali szkołę z podstawową wiedzą i umiejętnościami racjonalnego gospodarowania finansami.“ – powiedział minister Balls. „To naprawdę kluczowe, abyśmy przekazywali naszym dzieciom wiedzę na temat pieniądza, a zwłaszcza emerytur, oszczędzania i skutecznych sposobów zarządzania portfelem. Musimy być pewni, że młodzi ludzie są dobrze przygotowani do funkcjonowania we współczesnym, złożonym świecie i są w stanie zapewnić minimum bezpieczeństwa finansowego swoim rodzinom, a także zadbać o finansową przyszłość rodziny.“

Ze zmian są zadowoleni edukatorzy ekonomiczni. „Nareszcie coś się zmieniło. Zachęcaliśmy młodych ludzi do brania kredytów na pokrycie kosztów studiów, ale niestety nigdy ich nie uczyliśmy na temat zadłużenia.“ – zauważa Martin Lewis, twórca MoneySavingExpert.com.

Chociaż ostateczny kształt programu nauczania finansów nie jest jeszcze ustalony, wiadomo, że będzie wykorzystywał doświadczenia i ramy najpopularniejszego programu edukacji finansowej młodzieży My Money (prowadzonego przez PFEG, Grupę ds. Edukacji Finansowej), który jest częścią działań podejmowanych w ramach Planu Stabilności Finansowej brytyjskiego Urzędu Nadzoru Finansowego.



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie