Aby się nauczyć, trzeba zacząć działać

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez całe życieSzkoły stwarzają młodym ludziom możliwość nabywania podstawowej wiedzy teoretycznej. Jednak nie pomagają swoim uczniom w doskonaleniu umiejętności organizacyjnych oraz zdolności interpersonalnych, tak ważnych dla młodych ludzi. Gdzie więc młodzi ludzie mogą zadbać o rozwój osobisty? Na pewno mogą to zrobić w organizacjach pozarządowych.
 
Ten rodzaj aktywności pozwala na doskonały rozwój umiejętności miękkich, takich jak autoprezentacja, umiejętność pracy w grupie, planowanie, czy zarządzanie swoim czasem. Głównie dlatego, że działanie w takich organizacjach wiąże się z pracą przy realizacji projektów. Nauka i doskonalenie tych umiejętności odbywa się często w sposób nieformalny, podczas realizacji swoich zadań. Do obowiązków członków organizacji należy też reprezentowanie jej na zewnątrz, a wystąpienia publiczne to doskonała okazja, by poprawiać swoje umiejętności prezentacji.

Przygotowując projekty można zdobyć również szereg innych umiejętności. Każda z takich inicjatyw wiąże się z opracowaniem i wdrożeniem strategii promocji, rekrutacji uczestników, opracowaniem budżetu, pozyskaniem sponsorów czy patronów, a także rozwiązaniem problemów logistycznych. Bycie członkiem zespołu organizacyjnego czy koordynacja przedsięwzięcia pozwala na poznanie specyfiki zarządzania projektami, w trakcie których nieraz pojawia się potrzeba reagowania na zmiany czy rozwiązywania konfliktów w zespole. Tak naprawdę, proces ten w organizacjach jest prawie taki sam jak w dużych korporacjach. Ktoś kto nauczy się realizacji projektów jeszcze na etapie edukacji szkolnej, na pewno będzie szybciej wdrażał się w realia miejsca pracy, gdy już zacznie pracować.

W Polsce działa kilkadziesiąt organizacji młodzieżowych i studenckich. Ważnym aspektem działalności w takich organizacjach pozarządowych jest możliwość uczestniczenia w szkoleniach. Zazwyczaj są one stosunkowo tanie, bo trenerzy to członkowie tych organizacji, ale naprawdę dobrze przygotowane pod względem merytorycznym. Organizacje chętnie inwestują w swoich członków, wiedzą bowiem, że dobre przeszkolenie zaprocentuje w przyszłości. Szkolenia takie dotyczą zazwyczaj procesów projektowych i są  specjalistyczne. Część organizacji stawia też na rozwój osobisty i organizuje szkolenia dla liderów, które są skupione na rozwijaniu interpersonalnych zdolności, doskonaleniu mowy ciała, autoprezentacji czy motywacji. Tak szeroki wachlarz szkoleń pozwala na doskonały rozwój. Co więcej, trenerzy wychodzą poza ramy sztywnej edukacji i stosują nieszablonowe metody edukacji poza formalnej, dzięki czemu w łatwy i szybki sposób można opanować nowe wiadomości.

Gdzie można zacząć swoje działania? Istnieje wiele organizacji non-profit skierowanych do młodych ludzie, gdzie uczniowie czy studenci mogą rozpocząć swoją aktywność. Przy wyborze takiej organizacji warto wziąć pod uwagę jej profil działalności i specyfikę realizowanych wcześniej projektów. Jeśli nie jesteśmy do końca zdecydowani co chcielibyśmy w niej robić, warto poszukać organizacji interdyscyplinarnej, w ramach której można działać na wielu polach, jak np. AEGEE, czyli największa interdyscyplinarna organizacja studencka w całej Europie. Młodzież licealna również może się nią zainteresować, ponieważ od 2 lat realizowany jest specjalny projekt YOUrope needs YOU, w ramach którego organizowane są warsztaty dla licealistów. 

Naprawdę warto zaangażować się w działania organizacji młodzieżowych i studenckich, bo doświadczenie i umiejętności tam zdobyte pozwalają na lepszy start w dorosłość. Umożliwiają przygotowanie się do przyszłej pracy, a jednocześnie rozwój osobisty, nawiązanie nowych znajomości, realizowanie pasji i oczywiście... dobrą zabawę. 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie