Uczące się jednostki, uczące się grupy - edukacja nieformalna 2025

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez całe życieProces uczenia się wychodzi z auli i sal lekcyjnych, a otwiera się na codzienne życie i samokształcenie w czasie wolnym. Blogi i sieci blogowe, internetowe dziennikarstwo obywatelskie, aplikacje serwisów społecznościowych, wirtualne encyklopedie, serwisy podcastowe, grupy i fora dyskusyjne - to miejsca gdzie ciągle dochodzi do wymiany wiedzy. 
 
Jednym z najbardziej widocznych trendów na edukacyjnej mapie Europy jest nasilenie się procesów edukacyjnych w duchu lifelong learning - indywidualne i grupowe zarządzanie wiedzą, czyli jej pozyskiwanie, propagowanie, dzielenie się nią przy użyciu dostępnych narzędzi internetowych. W konsekwencji mamy do czynienia z powolnym, ale stale postępującym procesem zacieśniania współpracy pomiędzy nauką, pracą i życiem codziennym, wspieranym przez multimedialne i interaktywne techniki. 

Specjaliści pracujący wraz z Komisją Europejską nad badaniami Learnovation (projektem zmian w edukacji w Europie do roku 2025) zauważyli, jak ważną dziedziną staje się edukacja nieformalna z udziałem nowoczesnych technologii. W dokumencie wskazujące proponowane i oczekiwane zmiany, umieścili też komentarz obecnej sytuacji. Zauważono, że społeczności internetowe nie są tylko ukierunkowane na wzrost liczby użytkowników, ale też otwierają się coraz bardziej na sektor oświaty i edukacji wyższej – wystarczy popatrzeć na liczbę grup uczelnianych na facebooku, liczbę serwisów uczelnianych w YouTube, czy bogactwo kanałów edukacyjnych w iTunesU. 

Zwrócono też uwagę na naturalną ewaluację narzędzi i oprogramowania, które obecnie ma pozwalać na interakcję i tworzenie wirtualnego społeczeństwa. Wzorzec klasycznego komputera biznesowego jest wypierany przez urządzenia pozwalające na głębsze społeczne relacje z wykorzystaniem sieci (chyba najlepszym tego przykładem będzie iPad). Ważną kwestią jest też czerpanie z pozaformalnej edukacji, przez wykorzystywanie różnych metod nauczania. Opowiadanie przez uczniów własnych historii (na przykład w formie filmów umieszczanych na serwisach internetowych czy podkastów) kształci w nich umiejętności słuchania i przemawiania. Całe nasze życie w dzisiejszym multimedialnym świecie jest okazją do nieustannego trenowania umiejętności komunikacyjnych, przywódczych czy pracy w zespole, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. 

W jaki sposób powinniśmy rozwijać współpracę pomiędzy nowoczesnymi technologiami, edukacja nieformalna i poza formalną? Proces nauczania powinien ściślej uwzględniać zróżnicowanie społeczeństwa i bogactwo kulturowe, odnosić się do różnych zwyczajów i zachowań. Coraz częściej odchodzimy od książkowych sposobów i samodzielnie szukamy nowych dróg rozwiązywania problemów. Rozwiązania te znajdujemy często właśnie dzięki wykorzystaniu różnorodnych technik komunikacyjnych i interaktywnych. Osobiste doświadczenia prowadzą do poszerzana kompetencji i poznawania coraz to nowych umiejętności, takich jak na przykład praca w grupie, zarządzanie zmianą, budowanie sieci kontaktów czy analizowanie informacji napływającej do nas z każdej strony. Nowoczesne technologie stają się dla nas powszednimi narzędziami edukacyjnymi.

Popularyzacja nieformalnej nauki przez trenerów i nauczycieli jest równie istotna, jak dostarczanie wiedzy. Powinni oni wspierać swoich uczniów w samodzielnym wyszukiwaniu informacji i rozwijaniu nowych umiejętności. Co więcej, osoby, które zakończyły już formalnie proces edukacji, muszą mieć stały dostęp do materiałów edukacyjnych (to wymaganie rynku pracy) i tu znów z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Wykorzystujmy je tak, by proces nauki mógł trwać przez całe nasze życie.
 
Raport "Learning Individuals and Learning Communities" dostępny jest na stronie projektu Learnovation
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie