E-learning w walce ze stresem – psychoterapia przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stres w pracy, w domu, szkole – jednym słowem wszędzie. Dotyka zarówno dzieci jak i dorosłych bez względu na styl życia, wykształcenie czy pozycję społeczną. Przejawia się w różnym natężeniu i różnymi negatywnymi skutkami dla naszego zdrowie. Im większa odpowiedzialność, presja, nagromadzenie problemów do rozwiązania – tym większe napięcie, które nie mając ujścia, wpływa destrukcyjnie na nasz organizm i psychikę. Problem stale rośnie, bo rośnie tempo życia oraz wymagania jakie stawiane są przed współczesnym człowiekiem.SXC.HU

Gdybyśmy w sali pełnej ludzi poprosili - Niech podniesie rękę ten, kto wie czym jest stres i odczuł na własnej skórze jego negatywny wpływ - prawdopodobnie wszyscy by podnieśli ręce. Dlaczego? Ponieważ stres stał się czymś tak powszechnym, jak tlen, którym oddychamy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z jego istnienia i odczuwamy skutki m.in. w postaci bólu głowy, kręgosłupa, skoków ciśnienia, bezsenności, pogorszenia nastroju oraz wiele innych, o których czasem nie pomyślimy nawet, że to „wina nerwów”.

Co by było jednak w sytuacji, gdyby w tej samej sali padło pytanie – Kto wie jak radzić sobie ze stresem? Jak minimalizować jego wpływ na nasz organizm i życie? W tym przypadku raczej niewiele osób lub może nawet nikt, nie podniósłby ręki.

Przykład ten ewidentnie pokazuje, że świadomość problemu jakim jest stres to jedno, a umiejętność radzenia sobie z nim, to już zupełnie inna sprawa.

Dlaczego nie umiemy radzić sobie ze stresem?

Przyczyn jest wiele. Część osób nie zdaje sobie sprawy, że jest to coś, na co ma jakikolwiek wpływ, że można wyuczyć się technik, które zmniejszą naszą podatność  i pozwolą spojrzeć obiektywnie na problemy, które nas otaczają.

Barierą nie do przebicia bywa również kwestia finansowa. Nie każdego stać na to, by opłacić kosztowne warsztaty czy pójść do psychoterapeuty. Codzienne zabieganie, nawarstwienie obowiązków nie wpływa stymulująco na chęć dołożenia sobie kolejnego punktu w już i tak przeładowanym grafiku. Pamiętajmy bowiem, że nie chodzi tylko o czas „lekcji” ale również dojazdów na nie.

Kolejną przeszkodą, jest dla wielu osób zakorzeniona głęboko w naszym społeczeństwie obawa przed wizytą u psychologa czy psychoterapeuty. Boimy się iść po pomoc do specjalisty, mimo że jej potrzebujemy. Bardziej niż o zdrowie martwimy się bowiem tym „co inni na to powiedzą ”. Czy nas nie wyśmieją, nie przypną łatki „chory psychicznie”.

Rozwiązania przyszłości

Wydaję się, że w dobie rozwoju techniki, gdzie prawie każdy dysponuje komputerem i dostępem do Internetu, skutecznym źródłem wiedzy z zakresu radzenia sobie ze stresem, będą szkolenia on-line. W ich wypadku bowiem, nie pojawiają się przeszkody, które wiele osób odstraszają od „stacjonarnych” form edukacji (wysoka cena szkoleń, konieczność sporych nakładów czasu).

Przykładem mogą być tu multimedialne programy treningowo-edukacyjne, które już niedługo pojawią się na rynku. Wśród nich warto wspomnieć o e-szkoleniu "8 razy O" czyli zarządzanie energią życiowa w stresie. Jego założenia zostały opracowane przez znanego terapeutę Wojciecha Eichelbergera, który z powodzeniem stosuje je również w trakcie warsztatów stacjonarnych.

W ramach multimedialnego warsztatu on-line, użytkownik ma możliwość określenia natężenia stresu z jakim się zmaga oraz nauczenia się metod radzenia sobie z nim. Wszystko to w ramach 8 etapów:

  • Obecność - trening uwagi, techniki koncentracji umysłu.
  • Oddychanie - trening oddychania w stresie, oddychanie przeponowe.
  • Oparcie w sobie - trening postawy ciała - "stanie na własnych nogach" ugruntowanie i ześrodkowanie.
  • Odreagowanie - trening odreagowywania napięcia.
  • Odpuszczanie -  odpuszczanie zadań przekraczających możliwości, trening odmawiania.
  • Odpoczynek - trening relaksacji i regeneracji.
  • Odżywianie - podstawowe zasady zdrowego i energetyzującego odżywiania.
  • Opiekowanie się sobą - trening mądrej troski o siebie.

Szkolenie to umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu m.in. ograniczania ryzyka chorób  wynikających z przeciążenia stresem, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, przeciwdziałania „wypaleniu zawodowemu”. Pozwala również nauczyć się metod mających na celu  regenerację sił i efektywnego zarządzania czasem.

Plusem takiej wirtualnej formy szkolenia jest na pewno przystępna cena oraz to, że jej uczestnik może swobodnie wybierać czas swoich treningów, ustawiać przypomnienia o kolejnych zadaniach lub przesuwać je w dogodny sposób. Częstotliwość i długość sesji jest indywidualna i łatwo można je zsynchronizować z codziennymi obowiązkami.

Edukacja -  jako profilaktyka

Odkładanie problemu na „później” powtarzanie, że to „tylko stres”, prowadzi często do sytuacji, gdy pojawiają się objawy somatyczne, których bagatelizować się już nie da i gdzie interwencja lekarza jest koniecznością. Edukacja w tym przypadku może okazać się więc skuteczną profilaktyką, chroniącą przed szeregiem chorób jakie wywołać może długotrwały, silny stres. Nauczmy się więc przeciwdziałać, zamiast leczyć skutki.

O autorce: Joanna Wilgucka –  dziennikarz internetowy, historyk. Autorka tekstów m.in. z dziedziny kultury, problemów społecznych, turystyki, historii  oraz wywiadów z ludźmi, dla których realizowanie swoich pasji jest sensem życia.

Projekt jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 8.1.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie