Jak się zaprezentować w procesie rekrutacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szukasz pracy. Znalazłeś ciekawą ofertę, na którą chcesz odpowiedzieć. I w tym momencie zastanawiasz się jakie wysłać CV – standardowe czy kreatywne? Badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podpowiadają, czym się kierować przy wyborze takiej decyzji.photo: sxc.hu

Jaki wpływ na ocenę kandydata do pracy ma forma nadesłanej aplikacji? Czy przy tworzeniu CV warto dostosować je do rodzaju stanowiska, na które aplikujemy? W jaki sposób osobowość rekrutera wpływa na ocenę naszego zawodowego portfolio?

Odpowiedzi na te pytania dostarczają wyniki badania przeprowadzonego przez Barbarę Przyborowską, świeżo upieczoną absolwentkę SWPS w Warszawie, które pokazują, że w procesie rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy wiele zależy od przedstawionej formy i treści CV kandydatów oraz od indywidualnych cech osobowości rekruterów.

Okazuje się, że jeśli aplikujemy na stanowisko wymagające kreatywności, np. grafika komputerowego, warto zainwestować czas w stworzenie niestandardowego CV. Wyniki badania pokazują bowiem, że tacy kandydaci są ocenieni wyżej w procesie rekrutacji. Gdy stanowisko wymaga twórczego podejścia do wykonywanej pracy, rekruterzy poszukują w CV informacji, które mogą świadczyć o posiadaniu przez kandydata takiej cechy.

Niestandardowe CV nie wpłynie jednak na ocenę podczas rekrutacji na stanowisko młodszej księgowej, gdzie kreatywność raczej nie jest wymagana. W tym przypadku bowiem rekruterzy nie różnicują oceny aplikacji standardowych i kreatywnych.

Wyniki badania pozwalają też stwierdzić, że rekruterzy, których cechuje niska potrzeba poznawczego domknięcia, oceniają kandydatów z aplikacjami kreatywnymi wyżej niż rekruterzy z wysoką potrzebą poznawczego domknięcia.

– Rekruterzy charakteryzujący się niską potrzebą domknięcia poznawczego przy podejmowaniu decyzji, rzadziej koncentrują się na informacjach stereotypowych, bardzo często poszukują informacji dodatkowych na temat analizowanego kandydata – wyjaśnia dr Hanna Bednarek, psycholog z SWPS. Natomiast wysoka potrzeba domknięcia poznawczego charakteryzuje rekruterów, którzy w każdej sytuacji społecznej preferują jasność i przewidywalność. Takie osoby czują się niekomfortowo w obliczu wieloznaczności, dlatego w procesie rekrutacji zdecydowanie preferują typowe aplikacje – uzupełnia.
    
Zdaniem dr Bednarek przeprowadzono wiele badań na temat potrzeby domknięcia poznawczego. Wynika z nich, że wysoki poziom potrzeby poznawczego domknięcia ogranicza zakres przetwarzanych informacji i powoduje, że dane są analizowane powierzchownie. Co więcej powoduje, że osoby koncentrują się na informacjach, które zostały im dostarczone jako pierwsze i na danych najbardziej wyrazistych, łatwych do zapamiętania. Na tej podstawie można przypuszczać, że rekruterzy z dużą potrzebą domknięcia poznawczego nie wnikają w szczegóły podczas podejmowania decyzji, często też nie poszukują dodatkowych informacji, choć sytuacje tego wymagają. – Dlatego ich sądy bywają powierzchowne, bo wynikają z niepełnych przesłanek – mówi dr Bednarek.

Przebadano 66 osób w przedziale wiekowym od 21 do 29 lat, zawodowo zajmujących się rekrutacją od 1 do 10 miesięcy. Badanie przeprowadziła Barbara Przyborowska, psycholog z SWPS w Warszawie, w ramach pracy dyplomowej pod kierunkiem dr Hanny Bednarek z Katedry Psychologii Poznawczej SWPS.

Źródło: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie