Szukasz pracy. Znalazłeś ciekawą ofertę, na którą chcesz odpowiedzieć. I w tym momencie zastanawiasz się jakie wysłać CV – standardowe czy kreatywne? Badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podpowiadają, czym się kierować przy wyborze takiej decyzji.
Jaki wpływ na ocenę kandydata do pracy ma forma nadesłanej aplikacji? Czy przy tworzeniu CV warto dostosować je do rodzaju stanowiska, na które aplikujemy? W jaki sposób osobowość rekrutera wpływa na ocenę naszego zawodowego portfolio?
Odpowiedzi na te pytania dostarczają wyniki badania przeprowadzonego przez Barbarę Przyborowską, świeżo upieczoną absolwentkę SWPS w Warszawie, które pokazują, że w procesie rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy wiele zależy od przedstawionej formy i treści CV kandydatów oraz od indywidualnych cech osobowości rekruterów.
Okazuje się, że jeśli aplikujemy na stanowisko wymagające kreatywności, np. grafika komputerowego, warto zainwestować czas w stworzenie niestandardowego CV. Wyniki badania pokazują bowiem, że tacy kandydaci są ocenieni wyżej w procesie rekrutacji. Gdy stanowisko wymaga twórczego podejścia do wykonywanej pracy, rekruterzy poszukują w CV informacji, które mogą świadczyć o posiadaniu przez kandydata takiej cechy.
Niestandardowe CV nie wpłynie jednak na ocenę podczas rekrutacji na stanowisko młodszej księgowej, gdzie kreatywność raczej nie jest wymagana. W tym przypadku bowiem rekruterzy nie różnicują oceny aplikacji standardowych i kreatywnych.
Wyniki badania pozwalają też stwierdzić, że rekruterzy, których cechuje niska potrzeba poznawczego domknięcia, oceniają kandydatów z aplikacjami kreatywnymi wyżej niż rekruterzy z wysoką potrzebą poznawczego domknięcia.
– Rekruterzy charakteryzujący się niską potrzebą domknięcia poznawczego przy podejmowaniu decyzji, rzadziej koncentrują się na informacjach stereotypowych, bardzo często poszukują informacji dodatkowych na temat analizowanego kandydata – wyjaśnia dr Hanna Bednarek, psycholog z SWPS. Natomiast wysoka potrzeba domknięcia poznawczego charakteryzuje rekruterów, którzy w każdej sytuacji społecznej preferują jasność i przewidywalność. Takie osoby czują się niekomfortowo w obliczu wieloznaczności, dlatego w procesie rekrutacji zdecydowanie preferują typowe aplikacje – uzupełnia.
Zdaniem dr Bednarek przeprowadzono wiele badań na temat potrzeby domknięcia poznawczego. Wynika z nich, że wysoki poziom potrzeby poznawczego domknięcia ogranicza zakres przetwarzanych informacji i powoduje, że dane są analizowane powierzchownie. Co więcej powoduje, że osoby koncentrują się na informacjach, które zostały im dostarczone jako pierwsze i na danych najbardziej wyrazistych, łatwych do zapamiętania. Na tej podstawie można przypuszczać, że rekruterzy z dużą potrzebą domknięcia poznawczego nie wnikają w szczegóły podczas podejmowania decyzji, często też nie poszukują dodatkowych informacji, choć sytuacje tego wymagają. – Dlatego ich sądy bywają powierzchowne, bo wynikają z niepełnych przesłanek – mówi dr Bednarek.
Przebadano 66 osób w przedziale wiekowym od 21 do 29 lat, zawodowo zajmujących się rekrutacją od 1 do 10 miesięcy. Badanie przeprowadziła Barbara Przyborowska, psycholog z SWPS w Warszawie, w ramach pracy dyplomowej pod kierunkiem dr Hanny Bednarek z Katedry Psychologii Poznawczej SWPS.
Źródło: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej