Gry strategiczne rozwijają seniorów

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieStrategiczne gry komputerowe mogą znacznie poprawić sprawność intelektualną osób, które ukończyły 60 lat - dowodzą badania Universytetu Illinois. To kolejny dowód na to, że możemy skutecznie uczyć się przez całe życie, a także ważny sygnał, że osoby starsze nie muszą obawiać się korzystania z nowoczesnych narzędzi w celach edukacyjnych czy rozrywkowych.
 
"To pierwsze tego typu badania z udziałem osób starszych i po raz pierwszy zanotowano tak duży wpływ gier komputerowych na poprawę zdolności kognitywnych." - mówi prof. Arthur Kramer, psycholog z University of Illinois.

Wyniki wcześniejszych badań dowodziły, że dzięki zastosowaniu odpowiedniego szkolenia umiejętności uczestników poprawiają się, ale tylko w zakresie zadania, którego dotyczy szkolenie i tylko w warunkach laboratoryjnych.

Kramer zamierzał sprawdzić, czy bardziej zintegrowane szkolenie mogłoby wykroczyć poza te ramy i poprawić zdolności, którymi posługujemy się na codzień, a które pogarszają się z wiekiem. Do tego celu wykorzystał grę komputerową.

Po przetestowaniu wielu gier badacze wybrali strategiczną grę Rise of Nations, która rozwija zdolności organizacyjne. Gracze zaczynają jako przywódcy małej osady z epoki kamienia łupanego i mogą poprowadzić swoich poddanych przez setki lat rozwoju aż po czasy współczesne. Otrzymują punkty m.in. za budowanie miast i osad, działalność handlową i militarną, zapewnianie edukacji, pracy i pożywienia mieszkańcom czy rozszerzanie granic terytorium.

W badaniu wzięło udział 40 osób, z których połowa przez niemal całą dobę zgłębiała tajniki gry. Następnie wszyscy badani zostali poddani testom mającym na celu sprawdzenie zdolności kognitywnych.

Okazało się, że grupa, która wcześniej grała w Rise of Nations z wieloma zadaniami radziła sobie znacznie lepiej i szybciej.

Według Kramera, znacznej poprawie uległy takie zdolności jak zapamiętywanie, planowanie i radzenie sobie z dwuznacznością.

Jak podkreśla psycholog, nie należy jednak zapominać o zdrowym trybie życia, regularnych ćwiczeniach i właściwym odżywianiu, gdyż zbyt dużo czasu spędzonego przed ekranem komputera zdecydowanie nie jest korzystne dla zdrowia.

Rise of Nations to tylko jedna z wielu gier, które mogą rozwijać umiejętności potrzebne do funkcjonowania w XXI wieku. W środowisku szkolnym nauczyciele mają tendencję do niedoceniania gier jako ważnej i skutecznej formy nauki. Z kolei na rynku szkoleniowym firmy chętnie sięgają po różne formy gier, nie tylko komputerowych, aby rozwijać szczególne kompetencje osób szkolonych. Badania przeprowadzone przez University of Illinois to kolejne naukowe potwierdzenie, że gry są istotnym elementem krajobrazu edukacji w tym stuleciu i nie powinny być pomijane w programach edukacyjnych, bez względu na wiek osób uczących się.

(Źródło: PAP, Opr. Red.)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie