Gry strategiczne rozwijają seniorów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieStrategiczne gry komputerowe mogą znacznie poprawić sprawność intelektualną osób, które ukończyły 60 lat - dowodzą badania Universytetu Illinois. To kolejny dowód na to, że możemy skutecznie uczyć się przez całe życie, a także ważny sygnał, że osoby starsze nie muszą obawiać się korzystania z nowoczesnych narzędzi w celach edukacyjnych czy rozrywkowych.
 
"To pierwsze tego typu badania z udziałem osób starszych i po raz pierwszy zanotowano tak duży wpływ gier komputerowych na poprawę zdolności kognitywnych." - mówi prof. Arthur Kramer, psycholog z University of Illinois.

Wyniki wcześniejszych badań dowodziły, że dzięki zastosowaniu odpowiedniego szkolenia umiejętności uczestników poprawiają się, ale tylko w zakresie zadania, którego dotyczy szkolenie i tylko w warunkach laboratoryjnych.

Kramer zamierzał sprawdzić, czy bardziej zintegrowane szkolenie mogłoby wykroczyć poza te ramy i poprawić zdolności, którymi posługujemy się na codzień, a które pogarszają się z wiekiem. Do tego celu wykorzystał grę komputerową.

Po przetestowaniu wielu gier badacze wybrali strategiczną grę Rise of Nations, która rozwija zdolności organizacyjne. Gracze zaczynają jako przywódcy małej osady z epoki kamienia łupanego i mogą poprowadzić swoich poddanych przez setki lat rozwoju aż po czasy współczesne. Otrzymują punkty m.in. za budowanie miast i osad, działalność handlową i militarną, zapewnianie edukacji, pracy i pożywienia mieszkańcom czy rozszerzanie granic terytorium.

W badaniu wzięło udział 40 osób, z których połowa przez niemal całą dobę zgłębiała tajniki gry. Następnie wszyscy badani zostali poddani testom mającym na celu sprawdzenie zdolności kognitywnych.

Okazało się, że grupa, która wcześniej grała w Rise of Nations z wieloma zadaniami radziła sobie znacznie lepiej i szybciej.

Według Kramera, znacznej poprawie uległy takie zdolności jak zapamiętywanie, planowanie i radzenie sobie z dwuznacznością.

Jak podkreśla psycholog, nie należy jednak zapominać o zdrowym trybie życia, regularnych ćwiczeniach i właściwym odżywianiu, gdyż zbyt dużo czasu spędzonego przed ekranem komputera zdecydowanie nie jest korzystne dla zdrowia.

Rise of Nations to tylko jedna z wielu gier, które mogą rozwijać umiejętności potrzebne do funkcjonowania w XXI wieku. W środowisku szkolnym nauczyciele mają tendencję do niedoceniania gier jako ważnej i skutecznej formy nauki. Z kolei na rynku szkoleniowym firmy chętnie sięgają po różne formy gier, nie tylko komputerowych, aby rozwijać szczególne kompetencje osób szkolonych. Badania przeprowadzone przez University of Illinois to kolejne naukowe potwierdzenie, że gry są istotnym elementem krajobrazu edukacji w tym stuleciu i nie powinny być pomijane w programach edukacyjnych, bez względu na wiek osób uczących się.

(Źródło: PAP, Opr. Red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie