Drodzy czytelnicy, czyli edukacja medialna gimnazjalistów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” uczniowie gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej biorą udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej, które odbywają się w bibliotekach. Projekt realizuje Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat” dzięki dofinansowaniu otrzymanemu od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat medialny nad tą inicjatywą objął portal Edunews.pl.fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

W zajęciach prowadzonych przez profesjonalnych dziennikarzy, organizowanych w porozumieniu z bibliotekami szkolnymi oraz publicznymi, weźmie w sumie udział ponad 350 gimnazjalistów z Warszawy, Łodzi, Pruszkowa, Brzezin, Pabianic, Izabelina, Otwocka, Podkowy Leśnej, Zgierza, Konstancina-Jeziornej, Koluszek i Woli Prażmowskiej. 

"Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, bo zauważyliśmy, że to właśnie w bibliotekach młodzi ludzie przeglądają gazety i czasopisma albo korzystają z internetu w poszukiwaniu informacji i rozrywki. To idealne miejsce na rozpoczęcie dyskusji o krytycznym podejściu do tego, co oferują media" – wyjaśnia Ola Rzążewska, jedna z trenerek prowadzących warsztaty edukacji medialnej. A Anna Błaszkiewicz, koordynatorka projektu, dodaje: "To niezwykle ważne, by być świadomym i krytycznym odbiorcą mediów, wiedzieć jak i gdzie szukać informacji oraz umieć zweryfikować ich wiarygodność. Mamy teraz właściwie niegraniczony dostęp do internetu, z różnych stron jesteśmy bombardowani wciąż nowymi wiadomościami i plotkami. Coraz trudniej odróżnić prawdę od półprawdy czy zmyślenia, oddzielić fakty od opinii, a informacje od reklam."

fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

Na zajęciach uczniowie dowiadują się m.in. czym tabloid różni się od dziennika opinii, jakie gazety są najchętniej czytane przez Polaków, czym jest custom publishing i dlaczego teksty promocyjne próbują udawać artykuły informacyjne. Mogą też sprawdzić się w roli autorów pierwszych stron gazet i podyskutować o tym, jaką rolę media pełnią w ich życiu. Każde spotkanie warsztatowe trwa 4 godziny lekcyjne i jest prowadzone przez dwóch profesjonalnych dziennikarzy.

fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

Projekt „Drodzy czytelnicy” zakłada przeprowadzenie 22 warsztatów edukacji medialnej dla gimnazjalistów, a także dwóch szkoleń dla bibliotekarzy zainteresowanych tą tematyką. Na stronę www.drodzyczytelnicy.pl trafią scenariusze zajęć, które mogą zostać wykorzystane podczas pracy z gimnazjalistami, licealistami czy uczniami szkół podstawowych. Na stronie projektowej sukcesywnie pojawiać się będą także dodatkowe materiały merytoryczne, m.in. wywiady z ekspertami zajmującymi się mediami, które mogą stać się dodatkowymi materiałami dydaktycznymi.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.drodzyczytelnicy.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie