Bunt przeciwko taśmowej edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy w 1979 roku grupa Pink Floyd wydała album The Wall z utworem Another Brick in The Wall (część II), pewnie nikt nie przypuszczał, że 35 lat później wyrażony wówczas muzyką sprzeciw wobec koncepcji szkoły-fabryki, z jednolitym formatowaniem umysłów, będzie nadal aktualny. Konserwatyzm szkoły okazał się silny, a w dodatku szlifowane od ponad dekady standaryzowane testy jeszcze tę "fabrykę" umacniają.fot. Fotolia.com

Powodem, dla którego wracam do Pink Floyd i ich albumu The Wall jest oczywiście wtorkowy koncert Rogera Watersa w Warszawie, The Wall Live, z niesamowitą oprawą muzyczną, świetlną i multimedialną. Warto było wybrać się na to – chyba największe od wielu lat – wydarzenie muzyczno-kulturalne w Polsce. Ponad 30 tysięcy osób na Stadionie Narodowym wychodziło z niego oszołomione dźwiękiem, ale i obrazem. Na budowanym do połowy koncertu murze (ścianie, The Wall) – w poprzek sstadionu – co chwila pojawiały się nieprawdopodobnie barwne i bogate w przekaz animacje będące tłem do muzyki zespołu Watersa. Wielkie wrażenie robiły też wielkie nadmuchane lalki (np. nauczyciela, matki, świni, kobiety), które wzmacniały jeszcze przekaz. 

A był on dość wyrazisty – w bardzo łatwy sposób każdy system może zmarnować ludzkie życie. Przypominały o tym m. in. motywy muzyczne (ojciec Watersa zginął podczas II wojny światowej), ale i wyświetlane na Murze sylwetki bombowców (bombardujących miasta symbolami religijnymi!), latające myśliwce, helikoptery wojskowe i szeregi notek biograficznych osób, które zginęły z powodu wojen lub zamachów terrorystycznych. Przypominał o tym też jeden z pierwszych utworów – Another Brick In The Wall (część II), opowiadający o zimnej, nieludzkiej i nieprzyjaznej szkole, w której nie można rozwijać swoich talentów, w której obowiązuje jeden wzorzec ucznia. Waters zagrał to doskonale.

Moim zdaniem przekaz koncertu był dość czytelny. Jeśli chcemy konfliktów i tragedii – kontynuujmy edukację rodem z XIX wieku, wychowujmy ludzi uległych, posłusznych, mało kreatywnych i mało innowacyjnych. System nimi pokieruje w imię dobra systemu, a rządzący będą szczęśliwi i będą mogli realizować swoje fantazje i podboje, nie będą wreszcie przejmować się ludzkim życiem.

Oczywiście zaraz będziemy mogli usłyszeć zapewnienia, że przecież polska szkoła jest jedną z najlepszych na świecie, bo w testach PISA wypadamy coraz lepiej. Obawiam się, że ufanie w moc i wyniki testów, nawet tych firmowanych przez międzynarodowe organizacje, nie jest najlepszą drogą dla polskich uczniów. Wychodzą ze szkoły bezradni i nie potrafiący się odnaleźć w rzeczywistości, bo przecież w szkole nauczyli się tylko rozwiązywać testy. Których przecież nie ma w „życiu po szkole“.

W utworze Another Brick In The Wall (część II) najbardziej wyrazistą postacią jest wredny i okrutny nauczyciel. Ale nawet jeśli zastąpimy go miłym i dobrym nauczycielem, a nie zmienimy filozofii szkoły, ciągle będziemy mieli do czynienia z tą samą szkołą-fabryką, która ma tylko wyprodukować uczniów, trybiki dla systemu, a nie przygotować ich do samodzielnego życia. Zmieniajmy system edukacji, poszukujmy koncepcji bardziej adekwatnej do XXI wieku i przestańmy wreszcie oszukiwać siebie i innych, że system oświaty jest dobry, bo tak wskazują jakieś słupki.

Dla czytelników Edunews.pl przypomnienie Another Brick In The Wall (część II) w wersji teledyskowej, a później w najnowszym wydaniu koncertowym z Warszawy (20.08.2013):

I jeszcze jedno. Ściana (czyli tytułowy The Wall) oddzielająca szkołę od świata rzeczywistego może być bardzo ładna i kolorowa, ale nadal pozostaje murem, który przeszkadza w uczeniu się i poznawaniu świata. Podczas koncertu była naprawdę przepiękna. Trzeba ją jednak rozbić, aby odkryć prawdziwy sens i radość edukacji. 

Efekty wizualne wyświetlane na Ścianie podczas koncertu:

 (C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie