Bunt przeciwko taśmowej edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy w 1979 roku grupa Pink Floyd wydała album The Wall z utworem Another Brick in The Wall (część II), pewnie nikt nie przypuszczał, że 35 lat później wyrażony wówczas muzyką sprzeciw wobec koncepcji szkoły-fabryki, z jednolitym formatowaniem umysłów, będzie nadal aktualny. Konserwatyzm szkoły okazał się silny, a w dodatku szlifowane od ponad dekady standaryzowane testy jeszcze tę "fabrykę" umacniają.fot. Fotolia.com

Powodem, dla którego wracam do Pink Floyd i ich albumu The Wall jest oczywiście wtorkowy koncert Rogera Watersa w Warszawie, The Wall Live, z niesamowitą oprawą muzyczną, świetlną i multimedialną. Warto było wybrać się na to – chyba największe od wielu lat – wydarzenie muzyczno-kulturalne w Polsce. Ponad 30 tysięcy osób na Stadionie Narodowym wychodziło z niego oszołomione dźwiękiem, ale i obrazem. Na budowanym do połowy koncertu murze (ścianie, The Wall) – w poprzek sstadionu – co chwila pojawiały się nieprawdopodobnie barwne i bogate w przekaz animacje będące tłem do muzyki zespołu Watersa. Wielkie wrażenie robiły też wielkie nadmuchane lalki (np. nauczyciela, matki, świni, kobiety), które wzmacniały jeszcze przekaz. 

A był on dość wyrazisty – w bardzo łatwy sposób każdy system może zmarnować ludzkie życie. Przypominały o tym m. in. motywy muzyczne (ojciec Watersa zginął podczas II wojny światowej), ale i wyświetlane na Murze sylwetki bombowców (bombardujących miasta symbolami religijnymi!), latające myśliwce, helikoptery wojskowe i szeregi notek biograficznych osób, które zginęły z powodu wojen lub zamachów terrorystycznych. Przypominał o tym też jeden z pierwszych utworów – Another Brick In The Wall (część II), opowiadający o zimnej, nieludzkiej i nieprzyjaznej szkole, w której nie można rozwijać swoich talentów, w której obowiązuje jeden wzorzec ucznia. Waters zagrał to doskonale.

Moim zdaniem przekaz koncertu był dość czytelny. Jeśli chcemy konfliktów i tragedii – kontynuujmy edukację rodem z XIX wieku, wychowujmy ludzi uległych, posłusznych, mało kreatywnych i mało innowacyjnych. System nimi pokieruje w imię dobra systemu, a rządzący będą szczęśliwi i będą mogli realizować swoje fantazje i podboje, nie będą wreszcie przejmować się ludzkim życiem.

Oczywiście zaraz będziemy mogli usłyszeć zapewnienia, że przecież polska szkoła jest jedną z najlepszych na świecie, bo w testach PISA wypadamy coraz lepiej. Obawiam się, że ufanie w moc i wyniki testów, nawet tych firmowanych przez międzynarodowe organizacje, nie jest najlepszą drogą dla polskich uczniów. Wychodzą ze szkoły bezradni i nie potrafiący się odnaleźć w rzeczywistości, bo przecież w szkole nauczyli się tylko rozwiązywać testy. Których przecież nie ma w „życiu po szkole“.

W utworze Another Brick In The Wall (część II) najbardziej wyrazistą postacią jest wredny i okrutny nauczyciel. Ale nawet jeśli zastąpimy go miłym i dobrym nauczycielem, a nie zmienimy filozofii szkoły, ciągle będziemy mieli do czynienia z tą samą szkołą-fabryką, która ma tylko wyprodukować uczniów, trybiki dla systemu, a nie przygotować ich do samodzielnego życia. Zmieniajmy system edukacji, poszukujmy koncepcji bardziej adekwatnej do XXI wieku i przestańmy wreszcie oszukiwać siebie i innych, że system oświaty jest dobry, bo tak wskazują jakieś słupki.

Dla czytelników Edunews.pl przypomnienie Another Brick In The Wall (część II) w wersji teledyskowej, a później w najnowszym wydaniu koncertowym z Warszawy (20.08.2013):

I jeszcze jedno. Ściana (czyli tytułowy The Wall) oddzielająca szkołę od świata rzeczywistego może być bardzo ładna i kolorowa, ale nadal pozostaje murem, który przeszkadza w uczeniu się i poznawaniu świata. Podczas koncertu była naprawdę przepiękna. Trzeba ją jednak rozbić, aby odkryć prawdziwy sens i radość edukacji. 

Efekty wizualne wyświetlane na Ścianie podczas koncertu:

 (C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(C) Edunews.pl - efekty wizualne podczas koncertu The Wall, 20.08.2013 Warszawa

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie