Tropy historii nie na kartach, a w terenie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Daty, nazwy miejscowości największych bitew, przydomki władców oraz wiele innych faktów, których nie sposób wszystkich spamiętać. Historia, choć bardzo ważna dla młodego pokolenia, jest jednym z najmniej lubianych przedmiotów szkolnych. Tradycyjne formy przekazu wiedzy są mało angażujące i nudne... Co zrobić by historia stała się bliższa każdemu uczniowi?fot. Planet PR - droga przy rezerwacie Dąbrowa Smoszew

Coraz bardziej popularne są metody oraz zajęcia interaktywne. Wprowadzenie ich do szkolnych praktyk, może zwiększyć skuteczność zapamiętywania i korzystania z nabytych umiejętności. Uczniowie są bardziej kreatywni czy zmotywowani do wysiłku intelektualnego, przebywając w terenie. Dodatkowym atutem lekcji poza klasą, jest możliwość współpracy, komunikacji w grupie rówieśników, przy zadaniach które wymagają integracji wiedzy z zakresu różnych dziedzin. Takie podejście do edukacji pokazuje również, że uczyć się można w przyjemnych warunkach dobrze się bawiąc.

Pozwól mi zrobić, a zapamiętam

Angażujące metody, które pozwalają zrozumieć przyczyny i skutki danego zajścia, są coraz bardziej popularne. Warsztaty praktyczne czy wycieczki edukacyjne, odniosą lepsze skutki niż wykład przeprowadzony w murach szkoły. Cenionym przez nauczycieli narzędziem edukacyjnym, staje się również Questing. Rodzaj gry terenowej, która za pomocą ciekawej narracji prowadzi śladami danej postaci historycznej, pisarza, czy ścieżkami natury zdradzając tajniki fauny i flory.

Prehistoryczne dzieje

O ile historia współczesna wydaje się być w programie nauczania lepiej traktowana, to prehistorii poświęca się bardzo mało czasu. Polska kojarzona jako kraj walecznych sarmatów, ma swój udział w niezwykłych odkryciach związanych z początkami pierwszego czworonoga na ziemi – tetrapoda. W województwie świętokrzyskim, w kamieniołomie Zachełmie odkryto najstarsze skamieniałości śladów tych kręgowców, są one starsze o około 10 milionów lat od najstarszych znanych pozostałości. Sama informacja o tym, jak te stworzenia wyglądały, kiedy żyły, nie jest tak ciekawa, jak możliwość odwiedzenia miejsca, w którym ten trop odkryto. Quest opowiada wiele ciekawostek o prehistorii, doprowadzając dokładnie w to miejsce, gdzie widoczny jest ślad Tetrapoda. (więcej informacji w Queście: Magiczna kraina tetrapoda).

fot. Planet PR - kurhany w rezerwacie Dąbrowa Smoszew

W powiecie krotoszyńskim strażnikami prehistorii jest liczące trzy tysiące lat skupisko kurhanów znajdujące się w smoszewskim lesie na terenie gminy Krotoszyn. Do miejsca tego również prowadzi ścieżka questingowa: „Tajemnice leśnego cmentarzyska”. Jak wykazały liczne badania archeologiczne kurhany te to dawne miejsca pochówku. Mają kształt kopca usypanego z ziemi. Odnalezione tam przedmioty, pochodzą z epoki brązu, uznano jednak, że znaleziska te nie były bezpośrednio związane z pochówkiem i w kurhanach ukryte zostały poza rytuałem pogrzebowym. Do dnia dzisiejszego przetrwało tylko część kurhanów. Znajdują się one również na trasie pieszego, żółtego szlaku turystycznego, prowadzącego z Sulmierzyc do Krotoszyna.

"Quest, który powstał w Smoszewie, prezentuje jedno z wielu magicznych miejsc w południowej Wielkopolsce. Staramy się tak dobrać ich lokalizację, by zachęcały zwiedzających turystów, uczniów i lokalnych mieszkańców do zgłębiania tajemnic regionu." – opowiada Kamila Jarocka ze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Okno Południowej Wielkopolski”, partnera największego projektu questingowego w Polsce. "Kurhany w smoszewskim lesie są unikatowym znaleziskiem, które pozwoli poznać tajniki prehistorii osobom odwiedzającym to miejsce. By odnaleźć mnóstwo innych ciekawostek, które kryją wielkopolskie rejony, zapraszamy na pozostałe 17 questów" - dodaje Kamila Jarocka.

Więcej o projekcie i questach na www.partnerstwo.questing.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie