Brytyjski instytut Centre for Learning and Performance Technologies (CLPT) przygotował listę najważniejszych narzędzi edukacyjnych. Wyboru dokonało 223 ekspertów z różnych krajów, którzy zajmują się zawodowo tematyką edukacyjną i szkoleniową. Na liście znalazły się zarówno programy komputerowe, jak i narzędzia interaktywne dostępne w Internecie.
Ranking przygotowany przez praktyków zajmujących się na co dzień edukacją i szkoleniami, jest świetnym przeglądem narzędzi technologii edukacyjnej, z których warto korzystać zarówno w szkole, jak i w pracy, czy w indywidualnym pogłębianiu wiedzy. Warto jednak podkreślić, że wskazywane przez ekspertów narzędzia są bardzo różne i służą (głównie) do celów innych niż edukacyjne. Łatwo mogą się jednak zmienić w narzędzia służące do przekazywania i pogłębiania wiedzy, jeżeli ich użytkownik będzie je chciał w tym celu wykorzystać.
Jednym z działań CLPT jest monitoring Internetu i programów komputerowych (głównie anglojęzycznych) pod kątem przydatności powstających narzędzi w edukacji. W bazie organizacji znajduje się już ponad 2600 narzędzi, z czego 1909 ogólnodostępnych (nieodpłatnych).
Oto pierwsza dziesiątka narzędzi 2008 roku:
1. DELICIOUS – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (bookmarking). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób – zobacz przykład: http://delicious.com/empe;
2. FIREFOX – przez wiele osób uznawana za najlepszą internetową przeglądarkę. Łatwość obsługi i dodatkowe funkcjonalności czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata i uczenia się (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);
3. GOOGLE READER – internetowy, dostępny przez przeglądarkę internetową, czytnik kanałów informacyjnych ATOM i RSS, który pozwala wczytywać nagłówki publikowanych w dziesiątkach serwisów internetowych informacji. W ten sposób możemy śledzić wiele źródeł jednocześnie, zaś użytkownik może sobie swobodnie zorganizować źródła, które go interesują. Dla osób interesujących się tym, co dzieje się w wybranych dziedzinach wiedzy, wspaniałe narzędzie do tworzenia indywidualnego i spersonalizowanego przeglądu newsów;
4. SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia – patrz przykładowo: Angielski 24/7 lub Podcasting w nauce języków;
5. WORDPRESS – jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na początek stycznia 2009 – ponad 5,2 miliona blogów i ponad 200 tysięcy nowych wpisów. Od samego początku w Edunews.pl zachęcamy nauczycieli do wykorzystania blogów w procesie nauczania – patrz: Warto blogować, Blogi rozwijają umiejętność pisania lub Nauczanie i uczenie się przez blogowanie;
6. GOOGLE – niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji, które zdominowało rynek (w Polsce korzysta z niej ponad 90% interneutów). To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu możemy korzystać z zasobów wiedzy oddalonych o tysiące kilometrów od nas – przyczytaj również: Wyszukiwarka internetowa jako narzędzie edukacji;
Jednym z działań CLPT jest monitoring Internetu i programów komputerowych (głównie anglojęzycznych) pod kątem przydatności powstających narzędzi w edukacji. W bazie organizacji znajduje się już ponad 2600 narzędzi, z czego 1909 ogólnodostępnych (nieodpłatnych).
Oto pierwsza dziesiątka narzędzi 2008 roku:
1. DELICIOUS – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (bookmarking). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób – zobacz przykład: http://delicious.com/empe;
2. FIREFOX – przez wiele osób uznawana za najlepszą internetową przeglądarkę. Łatwość obsługi i dodatkowe funkcjonalności czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata i uczenia się (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);
3. GOOGLE READER – internetowy, dostępny przez przeglądarkę internetową, czytnik kanałów informacyjnych ATOM i RSS, który pozwala wczytywać nagłówki publikowanych w dziesiątkach serwisów internetowych informacji. W ten sposób możemy śledzić wiele źródeł jednocześnie, zaś użytkownik może sobie swobodnie zorganizować źródła, które go interesują. Dla osób interesujących się tym, co dzieje się w wybranych dziedzinach wiedzy, wspaniałe narzędzie do tworzenia indywidualnego i spersonalizowanego przeglądu newsów;
4. SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia – patrz przykładowo: Angielski 24/7 lub Podcasting w nauce języków;
5. WORDPRESS – jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na początek stycznia 2009 – ponad 5,2 miliona blogów i ponad 200 tysięcy nowych wpisów. Od samego początku w Edunews.pl zachęcamy nauczycieli do wykorzystania blogów w procesie nauczania – patrz: Warto blogować, Blogi rozwijają umiejętność pisania lub Nauczanie i uczenie się przez blogowanie;
6. GOOGLE – niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji, które zdominowało rynek (w Polsce korzysta z niej ponad 90% interneutów). To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu możemy korzystać z zasobów wiedzy oddalonych o tysiące kilometrów od nas – przyczytaj również: Wyszukiwarka internetowa jako narzędzie edukacji;
7. GOOGLE DOCS – mając konto w Google można łatwo utworzyć dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje i formularze, z których może jednocześnie korzystać i edytować kilku użytkowników. To doskonałe narzędzie do społecznościowej edukacji, umożliwiające tworzenie opracowań przez wielu autorów.
8. POWERPOINT – choć niektórzy przepowiadali już śmierć tego narzędzia, wciąż jest ono niezbędne praktycznie w każdej działalności edukacyjnej czy szkoleniowej. Trudno dziś sobie wyobrazić wykład bez prezentacji na slajdach (przy okazju warto zwrócić uwagę, że niektórzy nauczyciele uwielbiają wykorzystywać slajdy jako edytor tekstu, wpychając na jedną stronę ogromną ilość tekstu, utrudniając oglądającym prezentację odkrycie istoty przekazu. Powerpoint to wciąż jedno z najbardziej funkcjonalnych narzędzi służących edukatorom, zwłaszcza po wprowadzeniu możliwości tworzenia plików filmowych i flash w tym programie;
9. MOODLE – popularny, nieodpłatny system zarządzania kursami e-learning, który umożliwia prowadzenie zajęć nawet dla 200 tysięcy osób równocześnie. Jedna z podstawowych platform e-learningowych na polskich uczelniach wyższych, niestety przez większość wykorzystywana głownie do gromadzenia tekstów w formie plików PDF zamiast tworzenia interaktywnych narzędzi multimedialnej edukacji. Nasz szerszy komentarz do tego problemu publikowaliśmy jakiś czas temu w Edunews.pl;
10. BLOGGER – to kolejne popularne narzędzie służące blogowaniu. Korzystamy z niego chętnie prowadząc oficjalny blog portalu Edunews.pl – http://edunews-pl.blogger.com
Co znalazło się na dalszych miejscach?
Rośnie popularność TWITTERa (miejsce 11), czyli narzędzia do „mikroblogowania“ informującego, co dana osoba czy organizacja robi w danej chwili. W związku z popularnością podkastów rośnie znaczenie AUDACITY (12), umożliwiającego obróbkę materiałów dźwiękowych. WIKIPEDIA jest już na 13 miejscu – wraz z powiększaniem się jej zasobów, rośnie stale znaczenie tego serwisu jako źródła wiedzy i to często mimo oporów na uczelniach wyższych (patrz Wikipedia i szkoły wyższe). GMAIL – chyba najbardziej zaawansowana technologicznie poczta elektroniczna odnotowała spadek z 7 miejsca na 14, ale i tak jest najlepiej ocenianą w tej kategorii. Na 15 miejsce awansował natomiast FLICKR, narzędzie internetowe umożliwiające przechowywanie i gromadzenie zasobów zdjęciowych.
Kolejne miejsca w drugiej 10-tce zajęły: NING – kolejne narzędzie społecznościowe (16), iGOOGLE – umożliwiający tworzenie spersonalizowanej i sprofilowanej pod osobiste zainteresowania strony gromadzącej newsy i narzędzia interaktywne (17), YOUTUBE – największy kanał filmowy w Internecie, umożliwiający przegladanie i tworzenie własnych serwisów filmowych - patrz np. kanał filmowy Teraz Edukacja (18), WIKISPACES, czyli narzędzia pozwalające tworzyć własne zasoby edukacyjne dla współpracującej ze sobą społeczności (19) oraz, co potwierdza renesans prezentacji sieciowych – SLIDESHARE (20).
Pełna lista najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2008 roku dostępna jest na stronie Center for Learning and Performance Technologies. Polecamy ją szczególnej uwadze polskich edukatorów.
Rośnie popularność TWITTERa (miejsce 11), czyli narzędzia do „mikroblogowania“ informującego, co dana osoba czy organizacja robi w danej chwili. W związku z popularnością podkastów rośnie znaczenie AUDACITY (12), umożliwiającego obróbkę materiałów dźwiękowych. WIKIPEDIA jest już na 13 miejscu – wraz z powiększaniem się jej zasobów, rośnie stale znaczenie tego serwisu jako źródła wiedzy i to często mimo oporów na uczelniach wyższych (patrz Wikipedia i szkoły wyższe). GMAIL – chyba najbardziej zaawansowana technologicznie poczta elektroniczna odnotowała spadek z 7 miejsca na 14, ale i tak jest najlepiej ocenianą w tej kategorii. Na 15 miejsce awansował natomiast FLICKR, narzędzie internetowe umożliwiające przechowywanie i gromadzenie zasobów zdjęciowych.
Kolejne miejsca w drugiej 10-tce zajęły: NING – kolejne narzędzie społecznościowe (16), iGOOGLE – umożliwiający tworzenie spersonalizowanej i sprofilowanej pod osobiste zainteresowania strony gromadzącej newsy i narzędzia interaktywne (17), YOUTUBE – największy kanał filmowy w Internecie, umożliwiający przegladanie i tworzenie własnych serwisów filmowych - patrz np. kanał filmowy Teraz Edukacja (18), WIKISPACES, czyli narzędzia pozwalające tworzyć własne zasoby edukacyjne dla współpracującej ze sobą społeczności (19) oraz, co potwierdza renesans prezentacji sieciowych – SLIDESHARE (20).
Pełna lista najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2008 roku dostępna jest na stronie Center for Learning and Performance Technologies. Polecamy ją szczególnej uwadze polskich edukatorów.