Sto najważniejszych narzędzi nowoczesnej edukacji 2008

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjne XXI wiekuBrytyjski instytut Centre for Learning and Performance Technologies (CLPT) przygotował listę najważniejszych narzędzi edukacyjnych. Wyboru dokonało 223 ekspertów z różnych krajów, którzy zajmują się zawodowo tematyką edukacyjną i szkoleniową. Na liście znalazły się zarówno programy komputerowe, jak i narzędzia interaktywne dostępne w Internecie.
 
Ranking przygotowany przez praktyków zajmujących się na co dzień edukacją i szkoleniami, jest świetnym przeglądem narzędzi technologii edukacyjnej, z których warto korzystać zarówno w szkole, jak i w pracy, czy w indywidualnym pogłębianiu wiedzy. Warto jednak podkreślić, że wskazywane przez ekspertów narzędzia są bardzo różne i służą (głównie) do celów innych niż edukacyjne. Łatwo mogą się jednak zmienić w narzędzia służące do przekazywania i pogłębiania wiedzy, jeżeli ich użytkownik będzie je chciał w tym celu wykorzystać.

Jednym z działań CLPT jest monitoring Internetu i programów komputerowych (głównie anglojęzycznych) pod kątem przydatności powstających narzędzi w edukacji. W bazie organizacji znajduje się już ponad 2600 narzędzi, z czego 1909 ogólnodostępnych (nieodpłatnych).

Oto pierwsza dziesiątka narzędzi 2008 roku:

1. DELICIOUS – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (bookmarking). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób – zobacz przykład: http://delicious.com/empe;

2. FIREFOX – przez wiele osób uznawana za najlepszą internetową przeglądarkę. Łatwość obsługi i dodatkowe funkcjonalności czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata i uczenia się (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);

3. GOOGLE READER – internetowy, dostępny przez przeglądarkę internetową, czytnik kanałów informacyjnych ATOM i RSS, który pozwala wczytywać nagłówki publikowanych w dziesiątkach serwisów internetowych informacji. W ten sposób możemy śledzić wiele źródeł jednocześnie, zaś użytkownik może sobie swobodnie zorganizować źródła, które go interesują. Dla osób interesujących się tym, co dzieje się w wybranych dziedzinach wiedzy, wspaniałe narzędzie do tworzenia indywidualnego i spersonalizowanego przeglądu newsów;

4. SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia – patrz przykładowo: Angielski 24/7 lub Podcasting w nauce języków;

5. WORDPRESS – jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na początek stycznia 2009 – ponad 5,2 miliona blogów i ponad 200 tysięcy nowych wpisów. Od samego początku w Edunews.pl zachęcamy nauczycieli do wykorzystania blogów w procesie nauczania – patrz: Warto blogować, Blogi rozwijają umiejętność pisania lub Nauczanie i uczenie się przez blogowanie

6. GOOGLE – niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji, które zdominowało rynek (w Polsce korzysta z niej ponad 90% interneutów). To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu możemy korzystać z zasobów wiedzy oddalonych o tysiące kilometrów od nas – przyczytaj również: Wyszukiwarka internetowa jako narzędzie edukacji;

7. GOOGLE DOCS – mając konto w Google można łatwo utworzyć dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje i formularze, z których może jednocześnie korzystać i edytować kilku użytkowników. To doskonałe narzędzie do społecznościowej edukacji, umożliwiające tworzenie opracowań przez wielu autorów.

8. POWERPOINT – choć niektórzy przepowiadali już śmierć tego narzędzia, wciąż jest ono niezbędne praktycznie w każdej działalności edukacyjnej czy szkoleniowej. Trudno dziś sobie wyobrazić wykład bez prezentacji na slajdach (przy okazju warto zwrócić uwagę, że niektórzy nauczyciele uwielbiają wykorzystywać slajdy jako edytor tekstu, wpychając na jedną stronę ogromną ilość tekstu, utrudniając oglądającym prezentację odkrycie istoty przekazu. Powerpoint to wciąż jedno z najbardziej funkcjonalnych narzędzi służących edukatorom, zwłaszcza po wprowadzeniu możliwości tworzenia plików filmowych i flash w tym programie;

9. MOODLE – popularny, nieodpłatny system zarządzania kursami e-learning, który umożliwia prowadzenie zajęć nawet dla 200 tysięcy osób równocześnie. Jedna z podstawowych platform e-learningowych na polskich uczelniach wyższych, niestety przez większość wykorzystywana głownie do gromadzenia tekstów w formie plików PDF zamiast tworzenia interaktywnych narzędzi multimedialnej edukacji. Nasz szerszy komentarz do tego problemu publikowaliśmy jakiś czas temu w Edunews.pl;

10. BLOGGER – to kolejne popularne narzędzie służące blogowaniu. Korzystamy z niego chętnie prowadząc oficjalny blog portalu Edunews.pl – http://edunews-pl.blogger.com
Co znalazło się na dalszych miejscach?

Rośnie popularność TWITTERa (miejsce 11), czyli narzędzia do „mikroblogowania“ informującego, co dana osoba czy organizacja robi w danej chwili. W związku z popularnością podkastów rośnie znaczenie AUDACITY (12), umożliwiającego obróbkę materiałów dźwiękowych. WIKIPEDIA jest już na 13 miejscu – wraz z powiększaniem się jej zasobów, rośnie stale znaczenie tego serwisu jako źródła wiedzy i to często mimo oporów na uczelniach wyższych (patrz Wikipedia i szkoły wyższe). GMAIL – chyba najbardziej zaawansowana technologicznie poczta elektroniczna odnotowała spadek z 7 miejsca na 14, ale i tak jest najlepiej ocenianą w tej kategorii. Na 15 miejsce awansował natomiast FLICKR, narzędzie internetowe umożliwiające przechowywanie i gromadzenie zasobów zdjęciowych.

Kolejne miejsca w drugiej 10-tce zajęły: NING – kolejne narzędzie społecznościowe (16), iGOOGLE – umożliwiający tworzenie spersonalizowanej i sprofilowanej pod osobiste zainteresowania strony gromadzącej newsy i narzędzia interaktywne (17), YOUTUBE – największy kanał filmowy w Internecie, umożliwiający przegladanie i tworzenie własnych serwisów filmowych - patrz np. kanał filmowy Teraz Edukacja (18), WIKISPACES, czyli narzędzia pozwalające tworzyć własne zasoby edukacyjne dla współpracującej ze sobą społeczności (19) oraz, co potwierdza renesans prezentacji sieciowych – SLIDESHARE (20).

Pełna lista najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2008 roku dostępna jest na stronie Center for Learning and Performance Technologies. Polecamy ją szczególnej uwadze polskich edukatorów.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie