Wyszukiwarka internetowa jako narzędzie edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
społeczeństwo informacyjneCzy warto wydawać pieniądze na wielotomowe encyklopedie skoro praktycznie wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć, jest już w sieci? Poszukiwania ułatwiają wyszukiwarki, bez których odnalezienie się w gąszczu informacji byłoby niewykonalne. Skuteczne posługiwanie się wyszukiwarką internetową jest dziś jedną z najważniejszych kompetencji życiowych.
 
Internet jest największym zasobem informacji i wiedzy, dostępnym z każdego punktu globu i przestrzeni, jeżeli tylko mamy z niego dostęp do sieci. Te zasoby stale przyrastają (patrz: Uczmy się zarządzać informacją). Chociaż internetowe wyszukiwarki nie mają jeszcze dostępu do wszystkich istniejących baz danych, wydaje się, że w dość nieodległej przyszłości w Internecie będą dostępne również zasoby bibliotek naukowych, które coraz częściej są digitalizowane (papier jest zastępowany przez publikację elektroniczną). Właściwe posługiwanie się wyszukiwarką pozwoli nam zaoszczędzić czas i uzyskać dokładnie te informacje, na których nam zależy, a następnie przetworzyć je w wiedzę. W tworzącym się społeczeństwie wiedzy ta umiejętność jest niezbędna każdemu uczniowi i studentowi, nauczycielowi i wykładowcy, a w zasadzie każdemu, kto używa Internetu do celów osobistych lub zawodowych.

Na świecie i w Polsce wiodącą wyszukiwarką jest Google, gromadząca ponad 60% wszystkich zapytań internautów (92% w Polsce), i to do jej wyników wyszukiwania będziemy się odnosić w dalszej części opracowania. Oprócz niej na świecie popularne jest jeszcze Yahoo (ok. 13% zapytań), zaś w Polsce internauci korzystają również z wyszukiwarek dużych portali Onet.pl i WP.pl (ale razem to tylko ok. 4% zapytań).

Wyniki badań potwierdzają, że uczniowie powszechnie korzystają już z wyszukiwarek przy odrabianiu prac domowych i pisaniu (niestety również kopiowaniu) zadanych wypracowań. Jest to zatem jedno z najważniejszych i najpopularniejszych obecnie narzędzi edukacyjnych, dzięki któremu można realizować wiele skomplikowanych zadań. Nie zawsze jednak uczniowie potrafią odszukać właściwą informację, stąd warto zadbać o rozwój tych umiejętności jeszcze na etapie szkoły, najlepiej zaczynając już od podstawówki.

Wyszukiwarka Google jest narzędziem inteligentnym, a to oznacza, że nie zawsze powinniśmy poprzestać na najprostszej metodzie wyszukiwania, czyli wpisaniu poszukiwanego słowa lub frazy w polu wyszukiwarki. Takie standardowe metody wyszukiwania są bardzo nieprecyzyjne. Otrzymamy zbyt dużo wskazań, często słabej jakości i wiele tysięcy internetowych śmieci. Kiedy korzystamy z wyszukiwarki, nie starajmy się uprawiać sztuki dla sztuki. Oto kilka prostych metod, dzięki którym możemy uzyskać informacje szybciej i skuteczniej.

Wyszukiwarka krok po kroku

W różnych artykułach poświęconych edukacji napotkaliśmy słowo "edutainment". Załóżmy, że chcemy dowiedzieć się, co kryje się pod tym pojęciem. Po wpisaniu słowa w wyszukiwarce otrzymamy 2 280 000 wyników (stan na 11.11.2008) w różnych językach. To bardzo dużo, a trzeba pamiętać, że zasoby internetu stale przyrastają. Załóżmy jednak, że chcemy skupić się na stronach w języku polskim. Wówczas otrzymamy już „tylko” 11 500 wskazań. Ale to nadal zbyt dużo, abyśmy mogli szybko przejrzeć zasoby internetu w poszukiwaniu ciekawych materiałów o edutainment.

Spróbujmy zatem kolejnego sposobu – interesują nas tylko strony polskie na ten temat (czyli z końcówką .pl). Wpisujemy więc do wyszukiwarki edutainment +site:pl i otrzymujemy 8860 stron, które dotyczą w mniejszym lub większym stopniu tematyki edutainment.

Większość internautów kończy poszukiwania na pierwszej stronie wyników, co prowadzi często do pominięcia wielu stron zawierających interesujące dane. Nie zawsze bowiem najpełniejsze informacje znajdują się w pierwszych 10 wskazaniach wyszukiwarki – tu trafają serwisy, które są najlepiej wypozycjonowane w Internecie. Akurat w przypadku tego słowa na pierwszym miejscu znajdziemy wpisy z Wikipedii i Edunews.pl, które dostarczą nam wiele ciekawych informacji, o tym, czym jest edutainment i jakiego rodzaju działania edukacyjne rozumiemy pod tym pojęciem.

Załóżmy teraz, że szczególnie zainteresowani jesteśmy edutainment w obszarze edukacji zdrowotnej. Zatem wpisujemy zapytanie: edutainment +zdrowie lub edutainment +site:pl +zdrowie. Otrzymujemy bardziej precyzyjne wyniki. W pierwszym wypadku to 436 wyników, w drugim: 395. No to już jesteśmy prawie usatysfakcjonowani. Otrzymaliśmy listę precyzyjnych wskazań z dziedziny, która nas interesuje.

Możemy to jeszcze doprecyzować – nie chcemy, aby wyniki wyszukiwania dotyczyły tematyki aids. Wpisujemy zatem zapytanie: edutainment +site:pl +zdrowie –aids. Tym razem otrzymujemy 358 wskazań dotyczących interesującego nas zakresu.

Zróbmy jeszcze jedną próbę: załóżmy, że interesuje nas program edutainment z zakresu edukacji prozdrowotnej, który dotyczy nawyków żywieniowych uczniów. Wpisujemy zatem: edutainment +site:pl +zdrowie +nawyki żywieniowe uczniów. Strzał w dziesiątkę. Wśród tysięcy artykułów poświęconych edutainment odnaleźliśmy ten jeden, który dotyczył tylko tego konkretnego, istotnego dla nas tematu.
 
Na koniec można wskazać jeszcze jedną metodę wyszukiwania, która czasem przynosi całkiem dobre rezultaty, choć nie tak dokładne, jak prezentowane wyżej precyzowanie zapytania. To użycie znaków cudzysłowa, w który wpisujemy poszukiwaną przez nas frazę np. „nawyki żywieniowe uczniów”. W tym wypadku otrzymamy 221 wyników. Ta metoda sprawdza się zwłaszcza wówczas, gdy mamy do czynienia ze specjalistycznym związkiem wyrazów, który nie jest powszechnie używany przez Internautów (może się też okazać, że w sieci nikt jeszcze nie użył takiego zwrotu i nie otrzymamy żadnej odpowiedzi na zapytanie).

Poszukiwacze informacji, powodzenia!


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie