A co to za gra?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy szkoła, czy wakacje w pełni - oni grają. Rodzice próbują odganiać swoje pociechy od komputerów i konsol, wyganiać z domu, żeby sobie poszli gdzieś odetchnąć świeżym powietrzem. Niestety, pewne jest, że do końca nie da się ich odgonić od monitorów – wirtualny świat ma wielką moc przyciągania i oferuje przygody, jakich wielu nie doświadczy w codzienności. No więc grają...PHOTO: SXC.HU

I dobrze, niech grają w te gry: zręcznościowe, strategiczne, bezsensowne, logiczne, sieciowe czy inne.  Jest to element współczesnej kultury, ale i niezwykle – co nie do końca jest uświadamiane przez edukatorów (zwłaszcza w publicznym systemie oświaty) – potężne narzędzie edukacji. Pisaliśmy już kilkakrotnie w Edunews.pl – nieraz podczas popularnych gier młodzi gracze uczą się rzeczy znacznie bardziej złożonych i znacznie trudniejszych niż większość szkolnych zadań. Okazuje się również, że im dłuższy mają staż w grach różnego typu, tym więcej rozwijają umiejętności, które okazują się im potem przydatne w życiu (żeby tylko wymienić umiejętność „kombinowania“ – w pozytywnym oczywiście sensie – aby osiągnąć cel).

Jak przyznają osoby zajmujące się badaniem gier, nawet gry niemające celu edukacyjnego wymagają od graczy wiele nauki. Rozwój społeczny, emocjonalny, poznawczy i fizyczny oraz umiejętności motoryczne, koordynacja oko-ręka, kreatywność, uwaga i umiejętność rozwiązywania problemów – to tylko niektóre z nich. Wszystkie okazują się nieocenione w dorosłym życiu i ułatwiają funkcjonowanie w środowisku, w którym na codzień światy rzeczywisty i wirtualny przenikają się.

Naukowcy dowiedli również, że gry sprzyjają rozwojowi kontaktów społecznych. Dotyczy to zarówno gier sieciowych, jak i konsol, w które może grać więcej osób. Najwięcej młodzieży gra poprzez Internet. A skoro trafiają do Internetu, napotykają na innych graczy, z którymi muszą nie tylko rywalizować, ale znacznie częściej współpracować, aby zrealizować zadanie. Tu też pojawiają się kolejne umiejętności (nauka języka, współpraca w grupie, zarządzanie zespołem). Gry to świetne narzędzie edukacji – i to jest hasło, które muszą sobie uświadomić przede wszystkim... rodzice.

No, a skoro mamy do czynienia z troskliwymi rodzicami, to jeszcze warto poświęcić parę słów systemowi oznaczania gier, aby wiedzieli (przynajmniej z grubsza) co można napotkać w świecie, w którym tkwią ich pociechy dniami (i nocami).

Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier (Pan-European Game Information, PEGI) to system ratingu wiekowego stworzony w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. System ten, jednolity i stosowany obecnie w większości krajów Europy, został wprowadzony wiosną 2003 r. i zastąpił krajowe systemy ratingu wiekowego.

Większość gier jest odpowiednia dla graczy w każdym wieku, ale z wielu gier powinny korzystać wyłącznie starsze dzieci i młodzież. Istnieją też gry przeznaczone wyłącznie dla dorosłych (osób, które ukończyły 18 lat).


www.pegi.info

Ale system oznaczeń gier PEGI pozwala również szybko zorientować się rodzicom w zawartości gier. Rodzic obeznany z Internetem może łatwo sprawdzić, co znajduje się w danej grze nawet gdy pudełko od niej w cudowny sposób „zaginęło“ lub zostało „pożyczone koledze“.


www.pegi.info

Więcej informacji na temat oznaczeń gier można znaleźć na stronie www.pegi.info

Czy wiesz, że…?

√  Gry rozwijają kreatywność i umiejętność współdziałania. Mogą odegrać ważną rolę w społecznym i intelektualnym rozwoju dziecka.

Gry mogą ułatwiać zapoznanie się z nowoczesną technologią i rozwijać zainteresowanie technologią przekazywania informacji.

Gry wymagają od dzieci przestrzegania reguł i postępowania zgodnego ze wskazówkami i w ten sposób mogą zwiększać samodyscyplinę i samodzielność.

Układanki, gry stolikowe, gry przygodowe i polegające na poszukiwaniach ułatwiają rozwój myślenia strategicznego i umiejętności rozwiązywania problemów.

Gry można wykorzystywać do zwiększania zdolności motorycznych i przestrzennych u małych dzieci. Mogą one pomóc dzieciom niepełnosprawnym fizycznie.

Gry można włączyć do programu nauki niemal każdego przedmiotu szkolnego, od matematyki po wiedzę o społeczeństwie i naukę języków.

(źródło: PEGI.info, opr. Własne)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie