Po co edukacja rozwijająca kluczowe kompetencji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przez kilka stuleci edukacja opierała się na modelu dostarczania wiedzy. Uczeń przychodził do szkoły, by od nauczyciela dowiedzieć się czegoś istotnego. Nauczyciel wykładał, wymagał przyswojenia i opanowania materiału. Nie zwracano uwagi na proces uczenia się. Odtworzenie treści, w formie najbardziej zbliżonej do oryginału, było podstawą oceny postępu nauczania.PHOTO: SXC.HU

Obecnie obserwuje się zmiany na wielu płaszczyznach. Po pierwsze trudno zdefiniować "materiał", nikt nie jest w stanie przewidzieć, czego będą potrzebowali uczniowie w perspektywie kolejnych piętnastu lat. Mnogość informacji dostępnych w internecie stanowi dodatkowe wyzwanie. Szkoły powinny przygotować uczniów do tego, że będą zmuszani weryfikować swą wiedzę i uczyć się przez całe swe życie. Model oparty na odtwarzaniu nie jest już wystarczający. Absolwent powinien nie tylko posiadać wiedzę, lecz także umieć szukać informacji, współpracować w zespole, odnaleźć się w wielokulturowym społeczeństwie, być otwartym na nowe rozwiązania – ten zestaw wiedzy, postaw i umiejętności to właśnie kompetencje.

Wyzwania globalizacji

Ze względu na globalizację, ekonomia państw europejskich przeszła znaczące zmiany. Przedsiębiorstwa o skali światowej większość swej produkcyjnej aktywności przenoszą do krajów, w których surowce i siła robocza są najtańsze. Oznacza to utratę pracy przez wielu niskowykwalifikowanych pracowników. Potrzebują oni nowych umiejętności i doświadczenia – muszą przyjąć postawę aktywnego uczenia się przez całe życie. Jeśli Europa chce utrzymać pozycję ekonomiczną, która gwarantuje swoim obywatelom dobrobyt i stabilność finansową, powinna zagwarantować wysokie standardy nauczania. Edukacja nie powinna koncentrować się tylko na przekazywaniu wiedzy, lecz na najbardziej efektywnym rozwijaniu talentów i zdolności. Szkolnictwo powinno wspomagać rozwój osobisty i wzmacniać indywidualne predyspozycje uczniów. Podstawą prawną takiego kierunku myślenia jest Strategia Lizbońska (społeczeństwo wiedzy, skupienie się na zasobach), a edukacja rozwijająca kluczowe kompetencje jest podstawą strategii "Uczenia się przez całe życie".

W jaki sposób szkoła może wspierać tego typu politykę edukacyjną? Przede wszystkim zwracając uwagę na sam proces uczenia się. Badania neurobiologiczne wskazują, że efektywne nauczanie powinno być powiązane z emocjami. Jeśli ludzie mają uczyć się przez całe życie, powinni kojarzyć naukę z czymś przyjemnym. Pożądany efekt osiągniemy, jeśli wzmocnimy u uczniów świadomość procesu uczenia się, przekonamy ich, że warto planować i realizować swój indywidualny proces, że warto rozwijać kompetencję nazwaną – umiejętność uczenia się.

Dlaczego nie?

Pytanie brzmi raczej – dlaczego nie zacząć nauczać w oparciu o kluczowe kompetencje? Dlaczego nie zmieniać naszego dotychczasowego stylu nauczania, kiedy świat wokół nas się zmienia? Jakie z takiej zmiany możemy mieć korzyści? Sami staniemy się uczniami w procesie uczenia się przez całe życie!

Projekt "Aqueduct" zajmuje się promocją Strategii Lizbońskiej, skupiając się na rozwijaniu u uczniów kluczowych kompetencji w kontekście dziedzictwa kulturowego. Ludzie powinni być świadomi swojej tożsamości, by mieć odwagę otwierania się na nowe rozwiązania. Dziedzictwo jest wszędzie, dlatego proces nauczania jest możliwy do przeprowadzenia w bardzo różnorodnym środowisku.

Czy możemy zmienić metody nauczania? Na pewno tak! Więcej na stronie projektu: the-aqueduct.eu.

(Źródło: Małopolski Instytut Kultury - projekt Aqueduct)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie