Mózg, nowe media, edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

25 listopada 2013 r. odbędzie się w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy konferencja „Neurodydaktyka. Mózg – nowe media – edukacja”, w której udział weźmie m.in prof. Manfred Spitzer, autor wydanych w Polsce książek „Jak uczy się mózg” (PWN 2007 i 2013) i „Cyfrowa demencja” (Dobra Literatura 2013). Gościem bydgoskiej konferencji będzie również mieszkający w Hamburgu tłumacz i wydawca Andrzej Lipiński, a także inni goście.fot. Fotolia.com

W ostatnim czasie przez Polskę przetacza się dyskusja dotycząca stosowania w szkołach nowych technologii, a szczególnie wprowadzenia e-podręczników. Zwolennicy i przeciwnicy tej dyskusji używają zgoła odmiennych argumentów, które postronnemu słuchaczowi często trudno zweryfikować. Celem bydgoskiej konferencji jest zainicjowanie dyskusji opartej na wiedzy o mózgu. Zanim wyposażymy maluchy w tablety, powinniśmy zapoznać się z wynikami badań. 

Wykład profesora Spitzera pozwoli znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące pytania:

  1. Czy z punktu widzenia mózgu ma znaczenie fakt, czy uczymy się pisać w tradycyjny sposób ręką czy na tablecie?
  2. Czy są badania, które pokazują, że stosowanie nowych technologii podnosi efektywność nauczania?
  3. Czy istnieje naukowo potwierdzona korelacja między grami komputerowymi a wynikami w nauce?
  4. Czy nowe technologie rzeczywiście ułatwiają nam życie? Czy osoby z nich korzystające wykorzystujące mają więcej wolnego czasu?
  5. W jakim wieku dzieci powinny zaczynać swoją przygodę z nowymi technologiami?

Tematem wystąpienia Andrzeja Lipińskiego jest recepcja neuronauk w Niemczech. Wiedza o mózgu wkracza tam nie tylko do edukacji, ale wywiera również wpływ na inne dziedziny życia, np. na filozofię czy wymiar sprawiedliwości; każe na nowo przyjrzeć się takim fenomenom jak np. wolna wola.W Polsce neuronauki dopiero zaczynają się rozwijać. Dlatego warto dowiedzieć się, jak odbierane są u naszych zachodnich sąsiadów, w kraju, w którym wiele ośrodków naukowych prowadzi zaawansowane badania mózgu.

Moje wystąpienie poświęcone będzie neurodydaktyce. Ponieważ ludzki mózg służy głównie uczeniu się i przewidywaniu tego, co może się zdarzyć, warto poszukać odpowiedzi na pytanie, czy obecny system edukacyjny wspiera naturalne procesy uczenia. Czy nasze szkoły są środowiskiem ułatwiającym czy utrudniającym mózgowi naukę? W jakich warunkach nasze mózgi uczą się najefektywniej. Czy środowisko edukacyjne ma wpływ na efektywność nauczania? Czy rodzaj materiałów dydaktycznych ma wpływ na zapamiętywanie nowych treści?

Zaglądanie do ludzkiego mózgu przyniosło wiele ciekawych wniosków. Okazuje się, że nie wszystko robimy dziś w szkołach dobrze. Warto wiedzieć, które edukacyjne „prawdy” są zwykłymi mitami, z którymi jak najszybciej powinniśmy się pożegnać. Dzieci nie mają czasu. Mózg jest wprawdzie plastyczny, ale straty z tzw. okresów wrażliwych są niezmiernie trudne do nadrobienia. Dlatego powinniśmy się zastanowić, dlaczego uczniowie właśnie w szkołach tracą chęć do uczenia się.

Druga część konferencji to sesja warsztatowa. Uczestnicy mają możliwość wyboru interesujących ich tematów. Niezmiernie ciekawie zapowiadają się warsztaty dotyczące tutoringu (poprowadzi jest Jarosław Traczyński z Wrocławia) i nowych, uwzględniających wiedzę o mózgu, form wykorzystania w edukacji nowych technologii.

Informacje o konferencji można znaleźć na stronie: neurodydaktyka.byd.pl.

Notka o autorce: Marzena Żylińska jest wykładowcą metodyki w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu i w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Zajmuje się też wykorzystaniem nowych technologii w nauczaniu. Prowadzi seminaria dla nauczycieli, współorganizuje europejski projekt "Zmieniająca się szkoła". Autorka książki "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" i "Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi". Prowadzi swój blog w partnerskiej dla Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata pod adresem http://osswiata.nq.pl/zylinska/. Artykuł jest przedrukiem wpisu zamieszczonego w Osi Świata.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie