Otacza nas coraz więcej urządzeń elektronicznych, które potrzebują prądu. Energetyka, jako nauka i gałąź przemysłu staje się coraz ważniejsza w życiu gospodarczym Polski, a energia stanowi i będzie stanowić kluczowy czynnik rozwoju. Z drugiej strony świadomość znaczenia energetyki w społeczeństwie jest niska – większość z nas się tym nie interesuje. To spore wyzwanie także dla szkół.
Aktualny poziom wiedzy Polaków na temat zagadnień związanych z energią, takich jak: nowoczesne sposoby wytwarzania, emisja CO2, czy rola odnawialnych źródeł energii w ochronie klimatu pozostaje na niezadowalającym poziomie. Z badań przeprowadzonych przez TNS Polska dla RWE Polska SA wynika, że 66,5 proc. Polaków nie interesuje się energetyką i nie śledzi zagadnień związanych z rynkiem energii. Ten brak zainteresowania tematyką energii cechuje przede wszystkim osoby młode, które powinny myśleć o tym jak będzie zmieniać się środowisko, w którym będą żyć za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat.
W badaniach przebadano także młodzież i rodziców. Okazuje się, że 53% uczniów nie lubi fizyki, szczególnie dotyczy osób w wieku 13-15 lat. Z drugiej strony 85% polskich rodziców chciałoby, aby ich dziecko miało w szkole dostęp do interaktywnych pomocy naukowych i zestawów doświadczalnych na temat energii.
5 grudnia ruszyła trzecia, ogólnopolska edycja autorskiego programu realizowanego przez Fundację RWE w Polsce i Centrum Nauki Kopernik – RWE Power Box. Wykorzystuje on zestaw edukacyjny, który służy do badania zjawisk przyrodniczych związanych z różnymi rodzajami energii, umożliwia przeprowadzanie doświadczeń, a także obserwowanie oraz pomiar ich efektów.
„W związku z popularnością programu RWE Power Box zdecydowaliśmy się na zaproszenie do programu nauczycieli z całej Polski oraz na poszerzenie grupy docelowej o młodzież gimnazjalną. Uważamy, że edukacja młodego pokolenia na temat odnawialnych i konwencjonalnych źródeł energii i świadomego wykorzystania energii elektrycznej przyczynia się do lepszego zrozumienia otaczającej nas rzeczywistości, której integralną częścią są zaawansowane technologie oraz energia i ochrona klimatu” – mówi Iwona Jarzębska, Dyrektor ds. Komunikacji RWE Polska S.A. „Życzymy wszystkim uczestnikom programu wspaniałej przygody z zestawami RWE Power Box oraz nieograniczonej kreatywności w wymyślaniu nowych wariantów doświadczeń”.
Nauczyciele, którzy zgłoszą swoje szkoły do programu wezmą udział w specjalnym warsztacie przeprowadzonym przez Centrum Nauki Kopernik, przygotowującym ich do przeprowadzania eksperymentów za pomocą zestawu edukacyjnego RWE Power Box. Szczegółowe informacje na ten temat będą dostępne na stronie internetowej projektu: www.powerboxrwe.pl.
„Radość odkrywania to nasz znak szczególny. Każdy odwiedzający Kopernika wie, że nie będzie się tu nudził, zostanie zaangażowany w działanie, przeprowadzi realne doświadczenia. Takie są też nasze pudełka edukacyjne, które tworzymy dla nauczycieli i szkół. Dzięki projektom takim jak Power Box nauka pod znakiem Centrum Nauki Kopernik może trafić do wielu szkół w Polsce, wspierając działania zaangażowanych nauczycieli i zmieniając polską edukację.” mówi Anna Dziama, kierownik działu Edukacji w Centrum Nauki Kopernik.
Do tej pory odbyły się dwie edycje programu, które objęły zasięgiem 100 szkół z Warszawy, powiatu malborskiego i suwalskiego.
(Źródło: RWE)