FabLab@School.pl czyli eksperymentujemy

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Nauki Kopernik poszukuje nowych form i formatów działań, bada i testuje innowacyjne rozwiązania edukacyjne, opracowuje nowe modele oraz wspiera ich wdrażanie. Do takich należy eksperymentalny program FabLab@ School.pl tworzony we współpracy z Transformative Learning Technologies Lab (TLTL) Uniwersytetu Stanforda. To jeden z najbardziej innowacyjnych ośrodków badań procesów uczenia się na świecie. Dzięki podpisanemu porozumieniu FabLab powstanie w Koperniku.

FabLab to pracownia wyposażona w narzędzia tradycyjne (młotki, śrubokręty) i nowoczesne (drukarki 3D, wycinarki laserowe). Podczas zajęć uczestnicy definiują problemy i poszukują sposobów ich rozwiązania m.in. tworząc i testując prototypy. Pedagogika Fablabów wywodzi się z założeń konstrukcjonizmu Seymoura Paperta*, a zatem przekonania, że dzieci uczą się najlepiej budując konkretne przedmioty i dzieląc się z innymi nabytą wiedzą oraz umiejętnościami.

Czym jest FabLab@School

FabLab@School, stworzony przez prof. Paulo Bliksteina** na TLTL Uniwersytetu Stanforda, to koncepcja Fablabu przeniesiona na grunt szkolny. W szkołach tworzone są pracownie produkcji cyfrowej. Wyposażone w najnowsze technologie stają się nowatorskim środowiskiem uczenia. Program FabLab@School odwołuje się do doświadczeń projektowania i konstrukcji, a prowadzący zajęcia wykorzystują metodę „myślenia projektowego” www.designthinking.pl.

Zgodnie z nią uczniowie dyskutują o wybranym problemie, a potem – metodą prób i błędów – opracowują i doskonalą kolejne prototypy stanowiące jego rozwiązanie. W ten sposób nabywają wiedzę i umiejętności w oparciu o własne doświadczenia. Cały proces przyczynia się do głębokiego rozumienia podejmowanych wyzwań i własnej pracy stając się skuteczną metodą uczenia się. Uczestnicy doświadczają kreatywności, współodpowiedzialności, poznają na sobie proces uczenia się. Kolejne usystematyzowane etapy myślenia o innowacji, pozwalają odkrywać praktyczne wymiary tych kompetencji zarówno w kontekście własnych możliwości i obszarów rozwoju, jak i ich znaczenia dla jakości doświadczenia grupowego.

FabLab@School wpisuje się w priorytety rozwoju edukacji w krajach Unii Europejskiej (STEM Science Technology Science, Engineering, Mathematics). W Polsce może być szansą rozwoju praktycznego wymiaru kształcenia, także w zakresie szkolnictwa zawodowego.

Fot. Centrum Nauki Kopernik

Dlaczego FabLab@School w Koperniku?

Programy edukacyjne, które prowadzi CNK, rozwijają kompetencje określane jako kluczowe dla przyszłego rozwoju społeczeństw i dobrostanu ludzi, którzy je tworzą. Kształtowanie umiejętności uczenia się, odpowiedzialności społecznej i obywatelskiej, rozbudzanie kreatywności, wzrost aktywności, rozumianej jako podejmowanie inicjatywy, przedsiębiorczość, umiejętność uczestnictwa i korzystania z kultury, stanowią cele kolejnych programów Kopernika.

Fablab@School i towarzysząca mu skoncentrowana na myśleniu projektowym metodologia, w szczególny sposób rozwijają wspomniane kompetencje. CNK chce sprawdzić, w jaki sposób potencjał tkwiący w tym koncepcie może funkcjonować i jakie cele realizować w naszych warunkach kulturowych, głównie w szkole. Chcemy dowiedzieć się, jak wykorzystać nowoczesne technologie w procesach nauczania. Obserwować, jak uczniowie z nich korzystają, zobaczyć, jakim narzędziem edukacji mógłby stać się program FabLab@School, gdyby dostęp do pracowni był możliwy w każdej szkole. Czy prowadzenie zajęć metodą projektową wzmacnia kreatywność uczniów? Jakich umiejętności wymaga od prowadzących? Jak wpływa na postrzeganie nowoczesnych technologii i nauki? Polskie szkoły zaczynają się unowocześniać. By dobrze wykorzystać możliwości, jakie dają najnowsze technologie, ważne jest opracowanie metod pracy z nimi i przygotowanie szkół do nowoczesnego uczenia.

By zrealizować ten cel badawczy, CNK zaadaptuje własne przestrzenie – pracownię robotyczną i magazyn warsztatowy. Wykorzysta kompetencje pracowników, którzy we współpracy z nauczycielami ze szkół partnerskich stworzą scenariusze, w oparciu o różne metodologie. Na ich podstawie przeprowadzone zostaną zajęcia, w których uczestniczyć będą uczniowie z tychże szkół.

Program Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. CNK realizuje we współpracy z Uniwersytetem Stanforda. Dzięki podpisanemu porozumieniu Kopernik stał się członkiem światowej społeczności badaczy edukacji z USA, Tajlandii, Rosji, Australii, Danii i Finlandii. W Polsce partnerem CNK przy tym programie będą naukowcy Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS.

Badania procesów zachodzących w FabLabie to część programu badań CNK nad wpływem metod nauczania i wyposażenia szkoły na kształtowanie postaw i umiejętności, uznawanych współcześnie za kluczowe. W tym znaczeniu Fablab@School to program podobny w założeniach do Nowej Pracowni Przyrody, w której badaniu poddawany jest wpływ infrastruktury na metody nauczania.

 

* Seymour Papert – pionier technologii edukacyjnych (Center for Bits and Atoms w MIT Media Lab na Massachusetts Institute of Technology).

** Paulo Blikstein – profesor w Graduate School of Education i na Wydziale Nauk Komputerowych Uniwersytetu Stanforda, szef Transformative Learning Technologies Lab (TLTL) W swoich badaniach koncentruje się na wypływie nowych technologii na sposób nauczania zagadnień z obszaru nauk ścisłych i inżynieryjnych (STEM). Tworzy i bada najnowsze techniki edukacyjne, takie jak modelowanie komputerowe, robotyka, produkcja cyfrowa, szybkie prototypowanie. Zainicjował projekt FabLab@School, polegający na tworzeniu pracowni produkcji cyfrowej (digital fabrication) w szkołach średnich i wyższych w Stanach Zjednoczonych, Rosji i Tajlandii. Profesor Blikstein był gościem konferencji „Przygody Umysłu” organizowanej w Centrum Nauki Kopernik 9-10.11.2015.

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie