Co pomaga, a co szkodzi gospodarce?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjneTowarzystwo Ekonomistów Polskich organizuje adresowany do nauczycieli konkurs na esej poświęcony tematyce roli regulacji w rozwoju gospodarczym państwa i społeczeństwa. Konkurs przebiega pod hasłem: „Pomocna dłoń czy pazerna łapa, czyli jak patrzymy na regulowaną gospodarkę?”, zaś termin nadsyłania prac upływa 31 lipca.

 

Ocena roli regulacji w gospodarce jest dziś niejednoznaczna. Jak pisze w imieniu organizatorów przewodniczący Rady TEP prof. Leszek Balcerowicz, w ubiegłym wieku – mniej więcej od lat dwudziestych, uważano je tradycyjnie za element wspierający prawidłowe funkcjonowanie rynków, kontrolujący uczciwość producentów i przestrzeganie przez nich obowiązujących norm prawnych. Traktowano je zatem wtedy raczej jako „pomocną dłoń”, wspierającą konsumentów w procesie podejmowania decyzji rynkowych, co umocniło się zaraz po drugiej wojnie światowej, wraz ze wzrostem tendencji do planowania i centralnego sterowania gospodarką, głównie w krajach komunistycznych. Z czasem jednakże pojawiać się zaczęło coraz więcej wątpliwości, regulacje zaczęły być bowiem postrzegane jako coraz większy ciężar i utrudnienie dla przedsiębiorstw, uczestników rynku, zmniejszający zyski firm i prowadzący do osłabienia dynamiki gospodarczej. Jednocześnie zaczęły pojawiać się nowe myśli i nurty w teorii ekonomii, w świetle których regulacje zaczęły się jawić raczej jako „pazerna łapa”, wyciągana do kieszeni podatników i konsumentów.

 

Szczególnie uciążliwą formę przybrało to w krajach, które stosunkowo niedawno wyzwoliły się spod systemu komenderowania gospodarką, dominacji biurokratycznej piramidy nad podmiotami gospodarczymi i setek wskaźników, których wykonania pilnowała planistyczna biurokracja. Dowodem na siłę oddziaływania tych uciążliwości regulacji w Polsce mogą być powoływane przez kolejne kadencje parlamentu komisje zajmujące się deregulacją i odbiurokratyzowaniem gospodarki.

 

Warto też zwrócić uwagę na to, że niezależnie od tych odgórnie podejmowanych wysiłków przedsiębiorcy wciąż podkreślają, że istniejące regulacje duszą i tłamszą ich przedsiębiorczość. Warto wreszcie spojrzeć na tę sprawę z punktu widzenia wolności gospodarczej i wolności w ogóle.

 

Rada TEP zaprasza więc nauczycieli liceów, gimnazjów i szkół podstawowych do wzięcia udziału w konkursie na esej omawiający tę trudną kwestię. Prace konkursowe powinny mieć objętość 5-10 standardowych stron maszynopisu i należy je nadesłać w terminie do 31 lipca pod adresem: TEP, 00-530 Warszawa, ul. Mokotowska 67/37. Prace zostaną ocenione przez jury do 15 września br.

 

Autorzy esejów uznanych przez jury za najlepsze, otrzymają nagrody pieniężne: 3000 zł za zajęcie pierwszego miejsca, 2000 zł za zajęcie miejsca drugiego i 1000 zł za miejsce trzecie. Ponadto autorzy prac nagrodzonych oraz wyróżnionych przez jury zostaną zaproszeni na kilkudniowe seminarium zorganizowane przez Towarzystwo, poświęcone interesującym kwestiom myślenia ogospodarce i jej instytucjonalnym otoczeniu.

 

Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem www.tep.org.pl.

  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie