Edukacja ekonomiczna społeczeństwa - stare i nowe wyzwania

fot. WIB - Adrianna Żołdak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Okazją do rozmów na temat poziomu wiedzy finansowej i postaw przedsiębiorczych Polaków był II Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, który zorganizowany został wczoraj w Warszawie. Jest to największe w kraju forum dyskusji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za edukację ekonomiczną. Podobnie jak w roku ubiegłym, odbywało się w ramach Europejskiego Tygodnia Pieniądza.

Edukacja finansowa, podobnie jak edukacja z zakresu przedsiębiorczości, to dwa poważne wyzwania społeczne, które stoją przed każdym krajem rozwijającym się. Potrzebę jej pogłębienia i zwiększenia zasięgu postuluje się w Polsce od wielu lat. Badania (i polskie, jak np. Postawy Polaków wobec Finansów realizowane przez dwie fundacje Kronenberga i Fundacji Think! czy zagraniczne, jak np. Globalne Badanie Poziomu Edukacji Finansowej Standard & Poor’s, PISA 2015) wskazują, że deficyt kompetencji finansowych Polaków jest całkiem spory i mamy jeszcze wiele do poprawy.

Jak podkreślają organizatorzy, w misji edukacyjnej nie chodzi wyłącznie o postulowanie wprowadzenia przez instytucje publiczne elementów edukacji finansowej w programach na różnych poziomach nauczania, ale także akcje informacyjne związane na przykład z uświadamianiem na temat zalet obrotu bezgotówkowego, nawyku pobierania paragonów fiskalnych czy różnych form inwestowania i oszczędzania długoterminowego. Dużą rolę w tym zakresie chce odgrywać sektor finansowy.

Z raportu Postawy Polaków wobec finansów 2017 opublikowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundację Think! wynika, że blisko połowa Polaków czerpie wiedzę na temat oszczędzania i inwestowania od ekspertów i instytucji finansowych. Systematycznie rośnie liczba oszczędzających, wzrosła o połowę w ciągu dekady. Jeszcze bardziej wyraźna zmiana widoczna jest w przypadku oszczędzających regularnie. Z 7% wskaźnik ten wzrósł do 16%, czyli ponad dwukrotnie więcej Polaków regularnie co miesiąc odkłada pewną sumę pieniędzy. Dane te znajdują potwierdzenie w ogólnym obrazie bogacącego się społeczeństwa.

Dobra wiadomość jest taka, że żyjemy coraz dłużej. Zła, że utrzymanie poziomu życia na emeryturze będzie coraz trudniej. Edukacją ekonomiczną powinien być zainteresowany każdy - Sławomir S. Sikora, Citi Handlowy.

Chociaż z badań Postawy Polaków wobec Finansów na przestrzeni dekady wynika pewna poprawa, co jest sygnałem optymistycznym – zauważył w swoim wystąpieniu wprowadzającym prezes Citi Handlowy Sławomir S. Sikora – to jednak z drugiej strony wciąż potrzebujemy uczyć się zarządzania własnymi finansami. Będziemy bowiem żyć coraz dłużej, a zatem musimy mieć odpowiednie zasoby finansowe na to wydłużające się życie. Z jednej strony to konieczność inwestowania w podstawową edukację, ale też obserwowanie zmian społeczno-gospodarczych. Zmieniający się rynek finansowy i nowe technologie stawiają coraz to nowe wyzwania przed wszystkimi grupami społecznymi, zarówno osobami pracującymi, jak i seniorami i młodzieżą (np. w obszarze cyberbezpieczeństwa). Z punktu widzenia banków najlepszym klientem jest wyedukowany klient. Niski poziom edukacji ekonomicznej Polaków nie jest sytuacją korzystną - podkreślał prezes Sławomir S. Sikora.

Poziom edukacji finansowej Polaków jest niski, ale rośnie. Jednak nie zawsze przekłada się on na słuszność podejmowanych decyzji ekonomicznych, które często podejmowane są pod wpływem emocji - Jacek Fotek, Giełda Papierów Wartościowych.

W Kongresie udział wzięło blisko 500 przedstawicieli instytucji publicznych, samorządów, uczelni, szkół, Uniwersytetów Trzeciego Wieku, organizacji pozarządowych oraz mediów. Wydarzeniu towarzyszy Strefa Edukacji Finansowej – przestrzeń networkingowa, w której przedstawiciele różnych podmiotów przedstawiają efekty swoich działań na rzecz edukacji ekonomicznej.

Prywatne oszczędności obywateli mają strategiczne znaczenie. Musimy zbudować międzyinstytucjonalne i obywatelskie porozumienie w tym zakresie - Krzysztof Pietraszkiewicz, Związek Banków Polskich.

Dzieci nie widzą dziś rozgraniczenia na życie online i offline. Dlatego edukacja finansowa musi być dopasowana do ich rzeczywistości. Powinna być angażująca i wykorzystywać nowoczesne technologie - Magdalena Swoboda-Młynarczyk, Ministerstwo Finansów. 

Kongres zorganizowany został już po raz drugi przez cztery fundacje działające we współpracy z sektorem finansowym na rzecz edukacji ekonomicznej polskiego społeczeństwa: Fundację Think!, Fundację Warszawskiego Instytutu Bankowości, Fundację GPW oraz Fundację im. Lesława A. Pagi.

Partnerami merytorycznymi Kongresu Edukacji Finansowej są Program sektorowy "Bankowcy dla Edukacji", Szkolna Internetowa Gra Giełdowa, Akademia Liderów Rynku Kapitałowego, Szkoła Giełdowa oraz Program Rozwoju Przedsiębiorczości "Tydzień dla Oszczędzania". Partnerem Strategicznym Kongresu jest Citi Handlowy. Patronami wydarzenia były m.in. Komisja Nadzoru Finansowego oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Więcej na temat Kongresu na stronie www.kef.edu.pl.

 

(Źródło: Fundacja Think!, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie