Aktywność obywatelska młodzieży w praktyce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjne14 czerwca osiemdziesiąt szkolnych zespołów z całej Polski zaprezentuje swoje projekty zrealizowane w ramach Centrum Edukacji Obywatelskiej. Fundacja organizuje szereg programów, w których młodzi ludzie zmieniają rzeczywistość wokół siebie, a także w praktyce kształtują świadomość obywatelską i tworzą podwaliny społeczeństwa obywatelskiego.
 
To już XI spotkanie grup szkolnych biorących udział w programach CEO. W tym roku spotkanie odbędzie się 14 czerwca 2009, w godzinach 11:30 – 14:30 w II LO im. Stefana Batorego, przy ul. Myśliwieckiej 6 w Warszawie.

W roku szkolnym 2008/09 uczniowie i nauczyciele realizowali różnorodne działania w swoich szkołach i społecznościach lokalnych. Wśród nich były: akcje profrekwencyjne przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (program Młodzi głosują), działania odkrywające dziedzictwo historyczne (Ślady przeszłości) lub kulturalne (Literacki Atlas Polski), promujące zrównoważony rozwój (Aktywni z natury), dotyczące problematyki globalnej w oparciu o pracę z filmem dokumentalnym (Patrz i zmieniaj), samorządności uczniowskiej (Samorząd uczniowski), edukacji internetowej (Edukacja z Internetem) i wspierające czytelnictwo (Poczytaj mi przyjacielu).

Pomysły uczniów są warte zobaczenia i docenienia. W zeszłym roku uczniowie podejmowali wiele ciekawych inicjatyw na rzecz swoich społeczności lokalnych, pogłębiając w różnych projektach swoją praktyczną wiedzę i wzmacniając kompetencje.

projekty edukacyjne

Na przykład w projekcie „Rzeka a wodociągi” uczniowie w jednej z miejscowości na południu Polski mieli za zadanie ustalenie, jakie mogą być przyczyny zanieczyszczenia lokalnej rzeki przez ścieki komunalne, oraz jakie będą jego skutki dla ekosystemu rzeki. Na podstawie zebranych danych uczniowie zdecydowali, że spróbują wyeliminować problemy ekologiczne bezpośrednio związane z miastem. Przeanalizowali uzyskane wyniki i przedstawili je opinii publicznej. Zaczęli również planować kampanię proekologiczną dla mieszkańców swojego miasta.

Z kolei Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Łosicach zainteresowali się tematem codziennego życia w oddziale partyzanckim, uzupełniając i pogłębiając tym samym swoją wiedzę historyczną o swojej okolicy. W pobliżu miejscowości, w których mieszkają uczniowie, działał podczas II wojny światowej oddział partyzancki dowodzony przez Stefana Wyrzykowskiego ps. ”Zenon”. Uczniowi przeprowadzili kilka wywiadów z osobami walczącymi o wolną Polskę, od których dowiedzieli się wielu ciekawostek historycznych z czasów okupacji hitlerowskiej. 

Uczniowie ZSP we Wsoli zainteresowali się Gombrowiczem. Nakręcili filmy, z których jeden zdobył III miejsce w konkursie ogłoszonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Stworzyli mini przewodnik turystyczny pt. Śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej i świętokrzyskiej, z którym autorzy oraz zaproszeni goście ruszyli na wycieczkę. Podjęli też inne działania – zrealizowali sztukę teatralną, nagrali słuchowisko radiowe i stworzyli specjalną stronę internetową poświęconą twórcy.
 
To tylko wybrane przykłady z wielu działań. Relację z zeszłorocznej, X Prezentacji, można znaleźć na stronie fundacji – w tym roku będzie przynajmniej tak samo ciekawie!

Kilka tygodni temu pisaliśmy w Edunews.pl o wartości metody projektowej. Zadaniem dla nauczyciela, czy w ogóle pracownika szkoły (i oczywiście rodziców) powinno być zachęcanie uczniów do większej aktywności „okołoszkolnej” i realizacji różnych (również zwariowanych) pomysłów. Właśnie w taki sposób uczniowie zdobywają najcenniejszą wiedzę i umiejętności w szkole, a jednocześnie najlepiej przygotowują do przyszłej pracy.

Dodatkowych informacji udzielają: Anna Majewska oraz Magda Chrzczonowicz - tel. (022) 825-05-50
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie