8 strategii efektywnego uczenia (się)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneNa co najbardziej obecnie narzekają nauczyciele? Dość powszechnie wypowiadają się na temat zaniku lub niskiej motywacji uczniów do uczenia się. Czy to oznacza, że uczniowie nie chcą się uczyć? Niekoniecznie. Być może w ten sposób starają się zwrócić uwagę na to, że powinni być uczeni inaczej niż to było praktykowane jeszcze dwie dekady temu.
 
Faktycznie uczniom słabnie motywacja do uczenia się, ale…słabnie im motywacja do uczenia się w sposób jaki oferuje im tradycyjna szkoła! Jak zauważa Małgorzata Taraszkiewicz, współorganizator szkolenia dla nauczycieli "8 strategii efektywnego uczenia (się)", które dziś i jutro odbywa się w Warszawie pod patronatem portalu Edunews.pl, "w innych miejscach i innej konfiguracji środowiska uczą się błyskawicznie, naturalnie i efektywnie." A zatem mogą i często chcą.
  
8 strategii efektywnego uczenia (się)Jak uczniowie chcą się uczyć? To jest jedno z najważniejszych pytań, na które współcześni nauczyciele muszą znać odpowiedź. Często jest tak, że przyzwyczajeni do swojego stylu, uczą przez wiele lat w ten sam sposób, nie zauważając ważnych zmian społecznych i cywilizacyjnych wokół nich. Kto nie zna odpowiedzi na to pytanie, odpowiada za coraz gorszy poziom wykształcenia uczniów, potwierdzany z roku na rok gorszymi wynikami egzaminów (zwłaszcza potwierdzają to wyniki w gimnazjach). I zdaniem wielu edukatorów, to wcale nie jest tylko wina młodzieży, że osiągają takie a nie inne wyniki.

"W nowoczesnym kształceniu zawartość treści kształcenia nie dominuje nad procesem nauczania czy uczenia się i nie jest konieczne, aby te wszystkie treści znalazły się w głowie dziecka." – przekonuje Taraszkiewicz. "Obecnie najważniejszy jest uczeń, który konstruuje swoją wiedzę oraz proces uczenia. Instytucja organizująca proces kształcenia (szkoła) zapewnia dobrych nauczycieli, program, budynki, komputery, miejsca do pracy. Ale już źródłem zdobywania wiedzy mogą być nauczyciele, rówieśnicy, książki, internet, czasopisma, biblioteka, rodzice, eksperci, telewizja, filmy, programy symulacyjne, prezentacje. Środowisko, w którym żyje i uczy się uczeń."
 
Wyzwanie naszych czasów to całkowita zmiana starej szkoły. Inna powinna być logistyka, inny czas poszczególnych działań, inne testy, źródła informacji, współpraca w klasie i poza nią, ewaluacja i refleksja nad tym, co zrobiono dotąd.

"Konstruktywizm oznacza, że dzieci budują swoje własne znaczenia dla wszystkiego, co jest dla nich nowe. Dziecko ucząc się konstruuje swoją osobistą wiedzę, która będzie mu potrzebna w życiu." – wyjaśnia Taraszkiewicz. "Do realizacji tego procesu potrzebuje źródeł informacji. Nowa wiedza jest wiązana z istniejącą już wiedzą dziecka. Uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy dziecko współpracuje z innymi dziećmi. Dlatego nazywamy to konstruktywizmem społecznym."
 
Szkoła oparta na koncepcji konstruktywizmu społecznego jest jak centrum usług edukacyjnych, nie zaś zakład produkcyjny, którego celem jest wyprodukowanie światłych obywateli. Szkolenie "8 strategii efektywnego uczenia (się)", ma uzmysłowić, że aby docierać skutecznie do współczesnego ucznia, trzeba stosować (jednocześnie w klasie) kilka różniących się od siebie strategii uczenia. Nauczyciel, który jest świadomy istnienia tych narzędzi pedagogicznych, będzie w stanie więcej osiągnąć w edukacji we współpracy ze swoimi uczniami.

Organizatorzy szkolenia – Think Point, przy współpracy z portalem Edunews.pl – planują kontynuację szkoleń na jesieni. Zainteresowanych nauczycieli prosimy o zgłaszanie chęci uczestnictwa na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie