Nauka poprzez samorządność

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneSamorząd uczniowski, czyli wszyscy uczniowie szkoły, to niewykorzystany katalizator społecznej aktywności, kształtujący świadomych i aktywnych obywateli. Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza nauczycieli i opiekunów samorządów uczniowskich z warszawskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych do udziału w projekcie Samorządna Warszawa Młodych.
 
Samorządna Warszawa Młodych to kontynuacja działań CEO z dwóch ubiegłych lat, podczas których wsparcie uzyskało ponad 40 samorządów uczniowskich z Warszawy. Celem projektu jest rozbudzenie w uczniach aktywności w ramach samorządu uczniowskiego i pomoc w realizacji własnych pomysłów i projektów dotyczących środowiska szkolnego.

Dzięki udziałowi w programie młodzież zdobywa nie tylko wiedzę i umiejętności pozwalające rozwijać samorządność w szkole, ale przede wszystkim uczy się pracować w grupie, planować działania i zdobywa pierwsze doświadczenia na polu aktywności obywatelskiej, które w dodatku w takim samym stopniu będzie potem mogła wykorzystać w dorosłym życiu w pracy.

Program jest odpowiedzią na niewykorzystywanie i niedostrzeganie potencjału instytucji samorządu przez samych uczniów i nauczycieli. Samorząd szkolny często nie jest niczym więcej niż tylko pozornym tworem, mającym czynić zadość art. 55 ustawy o systemie oświaty. Jak pokazują badania robione przez prof. Janusza Czapińskiego i CBOS (2005) jedynie 40% uczniów wie o działaniach samorządu uczniowskiego i uważa, że są one ciekawe. W dodatku odsetek uczniów tak uważających spada wraz z wiekiem – wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych pozytywnie o samorządzie wypowiada się jedynie 31%. Jeszcze gorzej wygląda sprawa z Rzecznikiem Praw Uczniów – jedynie 21% młodych respondentów deklaruje, że wie o jego istnieniu.

„Dobry samorząd słucha opinii uczniów, ma pomysły na działania, zajmuje się problemami życia szkolnego. Dlatego ważne, by działały w nim komisje/sekcje – ds. kultury, praw uczniów, ale też np. turystyki, wymiany z zagranicą, projektowa, dziennikarsko – informacyjna, praw człowieka i inne.” -  mówi Marzanna Pogorzelska, z I Liceum Ogólnokształcącego w Kędzierzynie-Koźlu. „Decyzje co do liczby i rodzajów komisji muszą należeć do uczniów. Wszystkie komisje/sekcje powinny ze sobą współpracować, dlatego konieczne są regularne obrady, a nie pospieszne spotkania na przerwie.”

„Jaki powinien być opiekun samorządu uczniowskiego? Po pierwsze: wybrany przez uczniów w demokratycznych wyborach, nie narzucony przez dyrekcję; po drugie: motywujący do działania i dający uczniom inicjatywę, a nie narzucający swoje wizje i projekty; po trzecie: mający doświadczenie w pracy z grupą i podstawowe zdolności komunikacyjne i po czwarte wreszcie: dobry opiekun celebruje ze swoimi uczniami ich małe i duże sukcesy oraz jest z nimi podczas malutkich i znacznie większych porażek”- wymienia Izabela Turek z Miejskiego Zespołu Szkół nr 1 w Będzinie, trenerka w programie.

Do programu w Warszawie zaproszone są grupy szkolne tworzone przez czterech uczniów i nauczyciela, a także uczniów wcześniej uczestniczących już w programach CEO, mających już doświadczenia w realizacji projektów (mogą to być uczniowie ze szkół, które zgłosiły pełne grupy do uczestnictwa w programie, ale też osoby z innych szkół). Od końca września do grudnia 2009 roku uczniowie i nauczyciele będą uczestniczyli w cyklu trzech warsztatów, na których pod opieką ekspertów, będą zdobywać wiedzę dotyczącą działań szkolnych, a także postarają się zaplanować i zrealizować projekt uczniowski.

Osobny cykl warsztatów, poświęcony rozwojowi umiejętności liderskich, zostanie zorganizowany dla osób mających doświadczenie w pracy nad projektami. Dodatkowym wsparciem dla uczestników programu będzie możliwość udziału w kursie internetowym zorganizowanym przez CEO a także zestaw materiałów edukacyjnych w postaci publikacji „Samorząd uczniowski – przewodnik dla ucznia” i „Przewodnik dla nauczyciela”.

Więcej szczegółów oraz formularz rejestracyjny znaleźć można na stronie internetowej CEO.

(Notka o autorze. Michał Tragarz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. jest koordynatorem programu Samorząd Uczniowski w Centrum Edukacji Obywatelskiej)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie